وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با رئیس بانک ملی جمهوری چک (بانک مرکزی چک) بر لزوم تقویت روابط کارگزاری بانکی دو کشور تاکید کرد. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب‌نیا که برای شرکت در اولین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چک به پراگ سفر کرده بود، با اشاره به علاقه‌مندی مقامات چک برای گسترش روابط دوجانبه گفت: برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی باید روابط کارگزاری ایران و چک تقویت شود و ما علاقه‌مندیم و اعلام آمادگی خود را برای ایجاد این همکاری‌ها بین بانک‌های دو کشور اعلام می‌کنیم.

در ادامه این دیدار «ژیری روسنوک» رئیس بانک ملی چک ظرفیت بالای اقتصادی ایران را زمینه‌ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو جانبه‌عنوان کرد. وی با بیان اینکه بانک ملی چک هیچ محدودیتی برای همکاری بانکی با ایران قائل نیست، بر حمایت این بانک از فعالیت بانک‌ها و شرکت‌های تجاری برای همکاری با ایران تاکید کرد. گفتنی است در این دیدار دو طرف برای انتقال و تبادل تجربیات در زمینه بانکداری اعلام آمادگی کردند.

همچنین صبح دیروز در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری چک که در پراگ برگزار شد، طیب‌نیا اعلام کرد: سطح مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و جمهوری چک به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت. علی طیب‌نیا و برخی مقامات اقتصادی ایران به نمایندگی از کشورمان و نیز «یان‌کاوان» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران، چک و اسلواکی و وزیر خارجه اسبق و «ازبیتک» عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران، چک و اسلواکی درخصوص مسائل و زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور به توافق دست یافتند. همکاری در حوزه‌های پتروشیمی، اقتصادی و صنعتی شامل تولید اتوبوس، واگن‌های مترو و قطار، لکوموتیو برقی و دیزلی، ساخت هواپیماهای کوچک و هلی‌کوپتر از جمله این توافقات است. همچنین در ادامه این نشست، دو کشور ایران و جمهوری چک سند همکاری امضا کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان ظهر دیروز با یان هاماچک، رئیس مجلس نمایندگان جمهوری چک نیز دیدار کرد.

علی طیب‌نیا در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی وهمکاری‌های رو به افزایش دو کشور در بخش اقتصادی، به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های چشمگیر کشورمان در حوزه‌های تجارت، انرژی، صنایع ومعادن و نیز موقعیت ممتاز کشورمان در منطقه اشاره کرد. او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سابقه خوب فعالیت شرکت‌های جمهوری چک در ایران، از سرمایه‌گذاری شرکت‌های این کشور در حوزه‌های مذکور استقبال می‌کند.

طیب‌نیا همچنین خواستار افزایش همکاری و تعاملات بانکی بین دو کشور به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه همکاری‌های اقتصادی شد.در ادامه این دیدار رئیس مجلس نمایندگان جمهوری چک با اشاره به روابط خوب و روبه رشد دو کشور و تبادل هیات‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بین دو کشور در سال جاری، بر گسترش هرچه بیشتر روابط در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

«یان هاماچک» با ابراز خرسندی از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و چک، بر آمادگی و علاقه‌مندی شرکت‌های چک برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه صنایع به‌ویژه خودرو‌سازی و احداث خطوط ریلی در ایران تاکید کرد.