روز «تعیین واکنـش» بـه نقض برجـام روحانی برای مراسم بزرگداشت روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت/ عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از تشکیل جلسه امروز هیات نظارت بر اجرای برجام برای تصمیم‌گیری در مورد مصوبه کنگره آمریکا خبر داد و خطاب به «دوستان بسیار خوب و انقلابی» گفت: نگران و دلواپس نباشید، حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد. روحانی که روز گذشته به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور یافته بود، با بیان اینکه نظام در مقابله با نقض برجام اجماع دارد، تاکید کرد: ‌در مساله برخورد با نقض برجام، نظر واحدی در کشور وجود دارد و هیچ ‌اختلاف‌نظری بین دولت، مجلس و سایر قوا نیست.‌

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او در ادامه تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام اخیر سنا و کنگره را امضا و سپس تعلیق ‌کند، حتی این مقدار را هم تخلف از برجام می‌دانیم و در برابر آن هم عکس‌العمل نشان خواهیم داد.‌ براساس اعلام رئیس‌جمهور قرار است در نشست امروز هیات نظارت بر اجرای برجام که به بررسی تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران از سوی سنای آمریکا اختصاص دارد، واکنش‌های احتمالی ایران در صورت اجرایی شدن این قانون مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش «ایسنا» در این نشست با توجه به سفر محمد جواد ظریف به کشورهای شرق آسیا معاون وی حضور دارد. اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام را حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی تشکیل می‌دهند.

دستورات رهبری کاملا اجرایی شد

روحانی در ادامه سخنان روز گذشته اش در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، اظهار کرد: نامه‌های مکتوب ایشان خطاب به بنده موجود است و هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان به من داده باشند و دستور قاطعی برای اجرای آن صادر نکرده باشم و همواره بنای دولت بر این بوده که دستورات ایشان کاملا اجرایی شود. به گزارش «ایرنا» رئیس قوه مجریه تصریح کرد: البته ممکن است ۱۰۰ درصدی که در نظر ما بوده در مقام عمل جایی کم و کسر آوردند، اما مبنا بر این بوده که دستورات ایشان اجرا شود. روحانی ادامه داد: خدا را گواه می‌گیرم روزی شد که ایشان در موردی دستوری دادند و من نیز خدمت ایشان گفتم خیلی مشکل است که به من گفتند به خدا توکل کنید و جلو بروید. من از تیم مذاکره‌کننده آقایان ظریف، عراقچی و تخت روانچی که در خارج از کشور بودند، خواستم به تهران بیایند و برای آنها توضیح دادم که باید اینجوری عمل کنیم و این نظر رهبر معظم انقلاب است. وی یادآور شد: آنها گفتند اگر این نظر رهبر معظم انقلاب است، دیگر مذاکره تمام می‌شود، ما می‌رویم و این نظرات را منتقل می‌کنیم و مذاکره تمام می‌شود که دو تا سه ساعت با آنها صحبت کردم و به آنان گفتم به خداوند مطمئن باشید، آقا (رهبر معظم انقلاب) نیز به من گفتند به خدا توکل کنید ما از این مشکل عبور خواهیم کرد و تردید نکنید و با ایمان قوی بروید و مذاکره را ادامه دهید. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: نکاتی که رهبر معظم انقلاب در آن نامه فرموده بودند را به حول و قوه‌الهی اجرا و عمل کردیم، امید به آینده و اجماع در کنار هم باعث این شد. روحانی افزود: تصمیماتی که درباره مسائل مذاکرات ما اتخاذ می‌شد در برخی موارد ساعت‌ها در خدمت رهبر معظم انقلاب جلسات برگزار می‌شد. این را می‌گویم تا شما از تاریخ کشور و روند کار مطلع باشید، البته یک روزی همه اینها به‌طور طبیعی در زمان خودش منتشر خواهد شد.

نمی‌گذاریم برجام پاره شود

همچنین رئیس‌جمهوری روز گذشته با تاکید بر اینکه طرف مذاکرات ایران ۶ کشور بودند که با برخی از آنها رابطه دوستانه و با برخی نیز رابطه نسبتا خوبی داریم، گفت: آمریکا که جزو ۱+۵ است، خصم و دشمن ملت ایران است و تردیدی نداریم تا جایی که بتواند قصد دارد، فشار وارد کند، بنابراین باید مقاومت و ایستادگی کرده و راه‌حل مناسب پیدا کنیم. روحانی تصریح کرد: آنها ممکن است در روند برجام تخلف کنند که مورد اخیر، تمدید قانون داماتو یا ایسا، بود که برخلاف برجام انجام شد. اگر این موضوع اجرایی شود، نقض فاحش و صریح برجام است و با عکس‌العمل بسیار تند ما مواجه خواهد شد. رئیس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: شما ببینید در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده و چه سر و صدا و تزلزلی در ذهن سیاستمدارها در اروپا، شرق دنیا، آسیا و در بخش‌هایی از قاره آمریکا پدید آمده اما تنها کشوری که همانطور که مقام معظم رهبری فرمود از آمدن این آقا نه خوشحالیم و نه غم‌زده‌ایم، ایران است. هر برنامه‌ای هم دارد بعدها معلوم خواهد شد و ما راه و مسیر خودمان را خواهیم رفت. رئیس‌جمهوری گفت: او ممکن است خیلی چیزها دلش بخواهد، دلش بخواهد برجام را تضعیف و یا پاره کند، مگر ما می‌گذاریم و مگر ملت ما می‌گذارد. آمریکا نمی‌تواند در مسیر استقامت و ایستادگی ملت ایران تاثیرگذار باشد.

ورود900 تن کیک زرد به کشور

روحانی همچنین گفت: اگر دنیا بداند رئیس‌جمهوری که با آنها صحبت می‌کند، نماینده کل ملت است و همه ملت از او حمایت می‌کنند، این رئیس‌جمهور با قدرت می‌تواند با طرف مقابل مذاکره کند، اما اگر ببینند حامی و پشتوانه‌ای ندارد، معلوم است که نمی‌تواند حرفش را به کرسی بنشاند. رئیس‌جمهوری افزود: براساس توافقی که دو هفته پیش انجام شده، قرار است ۹۰۰ تن کیک زرد وارد ‌کشور شود و این موفقیت بزرگی برای ملت ایران است.

بسیج به هیچ جناحی تعلق ندارد

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بسیج یک گروه خاص نیست و به هیچ جناحی تعلق ندارد، اظهار کرد: اگر یک روز خطر باشد ما همه بسیجی هستیم. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: اگر روزی بخواهد خطر این کشور را تهدید کند همه جوانان ما جلو می‌آیند، آن وقت دیگر جناح و حزب نمی‌شناسیم و این دانشگاه و آن دانشگاه، این طایفه و آن طایفه و این قوم و آن قوم ندارد؛ بلکه بحث ملی است و بحث جناحی نیست و از کشورمان دفاع خواهیم کرد.

در تبعیت از رهبری همه یکدل هستیم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در حفظ نظام، کشور و تبعیت از رهبری همه یکدل هستیم، تاکید کرد: ممکن ‌است اختلاف نظرهای گوناگونی در کشور وجود داشته باشد، اما می‌توانیم با لحنی مودبانه و همراه ‌با محبت و دلسوزی امور را در کنار یکدیگر به پیش ببریم. به گزارش «ایسنا» او افزود: خواهشم این است که وحدت و اتحاد ما حفظ شود. لحن‌ها را آرام‌تر و اخلاقی‌تر کنیم.

انتقاد حق دانشجو است

روحانی همچنین با بیان اینکه روز ۱۶آذر به همه دانشجویان و جوانانی تعلق دارد که حاضرند خود را فدای کشور و استقلال و آزادی آن کنند، افزود: دانشگاه همانند حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز و پیشران بوده است. روحانی انتقاد و نقادی را حق دانشجو دانست و گفت: دانشگاه و دانشجو باید از رئیس‌جمهور ‌و سایر قوا انتقاد کند، البته هرچه این نقادی با بیان احسن و لحن بهتر باشد، مناسب‌تر است، اما در ‌کنار آن انتظار داریم تا در کنار نقادی، راه‌حل و کمک هم ازسوی دانشجو و دانشگاه دریافت ‌کنیم.

حسین موسویان پیشنهاد داد:
اقدام 9 گانه در مواجهه با تمدید تحریم‌‌ها

دکتر ناصر هادیان بررسی کرد:
سناریوهای ایران در مواجهه با نقض برجام

روز «تعیین واکنـش» بـه نقض برجـام