دنیای اقتصاد: علی لاریجانی، رئیس مجلس دیروز از کمیسیون تلفیق برنامه ششم خواست با برگزاری جلسات در سه شیفت کاری، تا پایان این هفته به کار خود در بررسی برنامه ششم توسعه پایان دهند و از هفته آینده بررسی این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

مصری از پاسخ‌های ربیعی قانع شد

ازسوی دیگر روز گذشته عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه، از پاسخ‌های علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع شد. سوال عبدالرضامصری نماینده کرمانشاه درباره طرح تحول سلامت بود. به گزارش خبرگزاری فارس، علی ربیعی نیز در پاسخ به سوال مصری در این مورد با بیان اینکه در بخش تامین اجتماعی ۸ هزار میلیارد تومان بودجه درمانی پیش‌بینی شده بود که ما این رقم را امسال به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم، تاکید کرد: از زمانی که بنده به وزارت کار آمدم یک ریال پول درمان به خارج از درمان در تامین اجتماعی نرفته است، به هیچ وجه از قانون تخطی نکردم، ما پول درمان را جای دیگری هزینه نکردیم و در ساخت بیمارستان‌ها نیز از سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کردیم. وی در ادامه گفت: بنده بیشترین انرژی‌ام را برای اجرای طرح تحول سلامت گذاشتم، اما متاسفانه از هر سو مورد حمله قرار می‌گیرم.

لایحه برداشت دولت از صندوق توسعه برای اشتغال

مجلسی‌ها همچنین دیروز با ۱۶۸ رای موافق، یک فوریت لایحه برداشت دولت از صندوق توسعه برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی را به تصویب رساندند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه که در دفاع از فوریت این لایحه در جلسه علنی دیروز پارلمان سخن می‌گفت، تاکید کرد: با وجود نرخ فزاینده نیروی کار در کشور، نیازمندیم با برداشت از منابع صندوق ذخیره ۹۰۰ هزار فرصت شغلی را سالانه ایجاد کنیم. به گزارش خانه ملت، نوبخت افزود: بازار کار کشور با یک پدیده نو روبه‌رو است، آن هم افزایش نرخ مشارکت نیروی کار است و دولت با توجه به طرح‌های مختلف تولیدی و عمرانی لازم است ۷۵۰ هزار فرصت شغلی در فصل اخیر ایجاد کند و در کنار اقدامات انجام شده و سرمایه‌گذاری مستقیم باید منابع دیگری نیز پیش‌بینی شود تا بتوانیم نسبت به ایجاد کار برای جوانان تحصیل کرده اقدام کنیم. از این رو با توجه به اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای رشد اقتصادی در نظر گرفته شده، ما برای ایجاد اشتغال در روستاها و توقف مهاجرت از روستا به شهر نیازمند این منابع هستیم.

بررسی علل سانحه تصادف قطار

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا» نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از جلسه این فراکسیون با اکبر ترکان در‌خصوص سانحه تصادف قطار در سمنان خبر داد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به این جلسه گفت: براساس گفته‌های آقای ترکان مشخص شد مدارک جعلی بعد از حادثه ساخته شده است؛ از جمله دو تلفنگرام‌، این دو تلفنگرام‌ بعد از حادثه ایجاد شده و تقلبی است که جای تاسف دارد. همچنین مشخص شده در ۱۸ ماه گذشته سیستم ۴۰۰۰ خطا داشته است؛ به‌عبارتی روزی هفت خطا در سیستم CTC روی می‌دهد؛ بنابراین یا این سیستم مناسب ایران نیست یا آموزش ضمن خدمت به ماموران داده نمی‌شود و آنها با همان اطلاعات و آموزش‌های دستی سیستم جدید را کنترل می‌کنند. او همچنین گفت: مرکز کنترل ترافیک و مامور سی‌تی‌سی ایستگاه نیشابور مقصر این حادثه هستند. همزمان روز گذشته مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس با اشاره به اینکه مجلس با قاطعیت حادثه قطار تبریز- مشهد را پیگیری خواهد کرد، گفت: از طرف کمیسیون عمران مجلس هیاتی قرار است گزارش دهد؛ چراکه این حادثه وحشتناک بود.

طرح استیضاح وزیر راه تقدیم هیات‌رئیسه شد

در همین حال نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در ادامه جلسه علنی دیروز در اخطاری با استناد به اصل ۲۲ قانون اساسی به سانحه برخورد دو قطار در هفت خوان استان سمنان اشاره کرد و از تقدیم درخواست ۸۴ نماینده برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر، نامه استیضاح وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در ۱۲ بند به هیات‌رئیسه مجلس تحویل داده شد.

برخورد با لغو‌کنندگان سخنرانی مطهری

همچنین در جلسه علنی دیروز، ۱۵۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای درخصوص ممانعت از سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در مشهد مقدس، خواستار برخورد سریع و قاطع با خاطیان و جلوگیری از اعمال خلاف قانون و اجرای دقیق قانون شدند. در خبری دیگر ابوالفضل ابوترابی، رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: پس از جلسه با دادستان کل کشور و استماع صحبت‌های نایب‌رئیس دوم مجلس گزارش هیات تحقیق لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در مشهد تقدیم هیات‌رئیسه می‌شود.

سامانه اس۳۰۰ کاملا به ایران تحویل داده شد

همچنین سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، از تحویل کامل سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ از سوی روسیه به کشورمان خبر داد و گفت: با توجه به اجرای کامل قرارداد سامانه اس ۳۰۰ از سوی روسیه، دیگر ضرورتی برای پیگیری شکایت ایران برای تاخیر در ارائه این سامانه وجود نداشت.