دنیای اقتصاد: در پی حادثه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در جنوب بغداد و شهادت بیش از ۸۰ زائراربعین که بیشتر آنها را زائران ایرانی تشکیل می‌دهند، روز گذشته وزیر کشور با تسلیت حادثه تروریستی عراق و به شهادت رسیدن تعدادی از زائران‌ ایرانی، به استانداران دستور رسیدگی فوری به وضعیت بازماندگان این حادثه را داد. به گزارش «ایسنا» دردستور عبدالرضا رحمانی فضلی به استانداران آمده است: «به استانداران محترم دستور می‌دهم پس از شناسایی شهدا از سوی مراجع ذی‌ربط، با اهتمام ویژه به خانواده شهدای این فاجعه، رسیدگی فوری به وضعیت بازماندگان به خصوص خانواده‌های آسیب‌پذیر را شخصا دنبال و وضعیت را به اینجانب گزارش کنند.»

وزیر کشورهمچنین در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به حادثه حله گفت: قبل از برگزاری مراسم اربعین اعلام آمادگی کرده بودیم که درخصوص تامین امنیت زائران کشورمان، با عراق مشارکت داشته باشیم، اما این کشور خواست که امنیت را خودش تامین کند. وی در حاشیه هشتاد و پنجمین جلسه شورای اجتماعی کشور افزود: در سال‌های گذشته این کار به‌صورت مناسبی انجام شده است، اما در مسیرهای فرعی با توجه به خلأهایی که وجود داشته و با توجه به ناکامی‌ها، دشمن از این فرصت استفاده کرده و دست به عملیات تروریستی زده است.

رحمانی فضلی اظهار کرد: با توجه به اینکه این عملیات تروریستی در عراق انجام شده، پیگیری‌های لازم در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته است. رئیس‌جمهور هم نامه‌ای در این خصوص نوشت تا با همکاری عراق این موضوع به‌صورت دقیق مورد پیگیری قرار گیرد.وزیر کشور اضافه کرد: بی‌تردید این حادثه برای ما دلخراش بوده، چرا که خانواده زوار چشم‌انتظار این افراد هستند و تلاش می‌کنیم با مسببان این حادثه برخورد شود. وزیر کشور با اشاره به اینکه حضور گروه‌های تروریستی در کشور پررنگ و بیشتر نشده است، افزود: نیروهای ما با سلطه‌ خوبی که دارند، با رصد دقیق توانسته‌اند گروه‌های بیشتری را شناسایی و با آنها برخورد کنند. اخیرا نیز یک گروه تروریستی در شرق کشور قصد انجام عملیات داشت که از سوی نیروهای کشورمان شناسایی و با آنها برخورد شد.

بیشتر شهدا اهل خوزستان هستند

همزمان روز گذشته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جنایت اخیر گروهک تروریستی داعش در منطقه حله عراق را محکوم کرد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، هاشمی رفسنجانی گفت: باید برای امنیت بیشتر زائران در خارج از مرزها اقدامات مؤثرتری انجام شود. سید محمود علوی وزیر اطلاعات نیز با صدور پیامی به خانواده شهدای حادثه‌ تروریستی تکفیری در عراق تسلیت گفت و تاکید کرد: داعش از سر استیصال و درماندگی به اقدامات وحشیانه و ددمنشانه دست می‌زند.در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار رسیدگی جدی وزارت امورخارجه ایران به موضوع حادثه تروریستی حله عراق شد.

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری هم با بیان اینکه بیشتر شهدای ایرانی حادثه تروریستی حله عراق متعلق به استان خوزستان هستند از خانواده آنها درخواست کرد برای نمونه‌برداری به پزشکی قانونی اهواز مراجعه کنند. به گزارش «ایسنا» او افزود: در حال حاضر اعلام شده است که ۴۰ تن از آنان از هموطنان ما هستند. وظیفه اول ما این است که هویت این ۴۰ نفر را مشخص کنیم. باقی پیکرها نیز اگر مدعی داشته باشند، تحویل داده می‌شوند در غیر این صورت مراحل دفن آنها طبق مجوزهای قانونی انجام می‌شود.سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به آمار نهایی شهدای ایرانی حادثه تروریستی حله عراق اظهار کرد: در مجموع ۵۱ پیکر جانباخته به ایران منتقل شده است و پزشکی قانونی در حال انجام آزمایش‌های مربوط به DNA برای شناسایی این افراد است.وی اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌دانیم چه تعداد از این ۵۱ نفر زائران کشورمان هستند یا به کشورهای دیگر تعلق دارند.رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره آمار نهایی این حادثه تروریستی گفت: بر اساس آمارِ اعلامی، این حادثه حدود ۲۰ مجروح بر جای گذاشته که از این میان ۱۱ نفر افغان‌الاصل مقیمِ ایران و سایرین نیز از عراق هستند.درهمین حال احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: نمونه‌برداری از ۵۱ جسد حادثه تروریستی حله عراق که به پزشکی قانونی منتقل شدند، آغاز شده است.