دنیای اقتصاد: یک روز پس از حادثه مرگبار برخورد دو قطار در شاهرود که بر‌اساس آمارها حدود ۴۵ کشته برجا گذاشته است، قوای سه گانه دستورات جدیدی را برای بررسی ماجرا و برخورد با مقصران احتمالی صادر کردند؛ از یک سو اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری که دو روز پیش از سوی رئیس‌جمهوری مامور پیگیری ماجرا شده بود، دیروز با صدور پیامی اطمینان داد که با بررسی دقیق، فوری و همه جانبه موضوع، با عوامل و مقصران احتمالی بروز این حادثه ناگوار برخورد جدی می‌شود. جهانگیری همچنین در جلسه رسیدگی به این حادثه که ظهر دیروز تشکیل شد، همه دستگاه‌های مرتبط را موظف کرد تا با بررسی دقیق، فوری و همه‌جانبه موضوع، عوامل و مقصران بروز این حادثه ناگوار را برای محاکمه به مراجع قضایی معرفی کنند. او افزود:کمیته‌ای برای پیگیری این حادثه تلخ به ریاست مهندس ترکان، مشاور رئیس‌جمهور تعیین کردم تا این کمیته ضمن بررسی ابعاد مختلف این حادثه، در اسرع وقت گزارش کامل و جامع خود را ارائه کند.

از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن آنکه خواستار بررسی فوریت دار علل و عوامل وقوع سانحه شد، با ارسال نامه‌ای به کمیسیون عمران مجلس، به این کمیسیون ماموریت داد تا با تشکیل کمیته‌ای، ابعاد حادثه برخورد دو قطار مسافربری را بررسی و دلایل، مسببان و مقصران این حادثه را در گزارش نهایی خود به هیات رئیسه مجلس اعلام کند. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی خطاب به رئیس کل دادگستری استان سمنان، او را مامور کرد تا با تشکیل پرونده سریع، ضمن بررسی علل سانحه نسبت به برخورد قانونی و سریع با مقصران حادثه اقدام و نتیجه بررسی‌ها از علل وقوع این سانحه را به دستگاه قضایی اعلام کنند. همزمان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در جلسه دیروز مجمع تشخیص با تسلیت این حادثه به خانواده‌های عزادار، به ویژه مردم استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهر تبریز، تاکید کرد: از مسؤولان مربوطه می‌رود انتظار که درخصوص علل آن، بررسی‌های لازم را انجام دهند و ضمن برخورد قاطع با مسببین احتمالی، نسبت به رسیدگی به امور مجروحان و تسلّای خاطر بازماندگان سریع‌تر عمل کنند.

بازداشت 3 نفر از مقصران احتمالی

همچنین دادستانی کل کشور نیز در پیامی به دادستان سمنان دستور پیگیری این حادثه را صادر کرد. حجت الاسلام محمد‌جعفر منتظری در نامه‌ای به قاضی آسیابی دادستان عمومی و انقلاب استان سمنان نوشت: «لازم است فورا با بررسی علل این سانحه نسبت به شناسایی مقصران احتمالی و برخورد قانونی و سریع با مسببان این حادثه اقدام کرده و نتیجه را گزارش کنید.» بر این اساس، قاضی آسیابی دادستان عمومی و انقلاب سمنان در گفت‌وگو با «ایسنا» از بازداشت ۳ نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری در منطقه هفت‌خوان سمنان خبر داد. او گفت که پیرو دستور رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور درباره پیگیری این حادثه، دادستانی با قاطعیت و بدون فوت وقت به این موضوع ورود کرد و شب گذشته با اعطای نیابت از سوی شعبه سوم دادسرای مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود، دستور شناسایی عوامل و مقصران این حادثه صادر شد. قاضی آسیابی با بیان اینکه در جریان رسیدگی به این پرونده ۳ نفر از عوامل از جمله «مسوول مرکز کنترل فرماندهی راه‌آهن شمال شرق کشور» که در شاهرود مستقر است، «مسوول مرکز کنترل خطوط» و «مسوول شیفت مرکز کنترل» بازداشت شدند، افزود: دادستان شاهرود و قاضی کشیک از ساعت ۷ شب تا ۳ بامداد مشغول انجام تحقیقات این حادثه بودند و افراد بازداشت شده تفهیم اتهام و با صدور قرار تامین، روانه زندان شدند. او با بیان اینکه دستورات لازم برای شناسایی سایر مقصران این حادثه صادر شده است، گفت: کمیسیون بررسی فنی حوادث مسوول بررسی فنی شده و اعلام شده که هرچه زودتر این کمیسیون تشکیل و نظر کارشناسی را به‌صورت کتبی و رسمی اعلام کند.حسین عاشوری، رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا وسیما از اعلام مقصران اصلی حادثه برخورد دو رام قطار در منطقه هفت‌خوان سمنان تا دو هفته آینده خبر داد. رام قطار از چهارده واگن با ارتباط داخلی تشکیل شده و هریک از این واگن‌ها شامل چهار کوپه است.

او افزود: وقتی که این حادثه رخ داد و پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که افراد مختلفی در این حادثه نقش داشتند که با تصمیمات غلط موجب این حادثه شدند.

کمیته حقیقت یاب مجلس

مجلسی‌ها هم پس از رخداد این حادثه مرگبار دست به کار شدند و پس از دستور علی لاریجانی رئیس مجلس، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دادند. محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر به خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که این کمیته حقیقت‌یاب به‌زودی با وزیر راه و شهرسازی درباره این سانحه، جلسه مشترک برگزار می‌کند.

شمار جانباختگان

با همه تدابیری که دستگاه‌های مختلف برای بررسی دلایل ماجرا و شناسایی عاملان احتمالی حادثه اندیشیده‌اند، اما نکته آنجاست که اهمال عوامل انسانی، حادثه‌ای را رقم زد که نتیجه آن جان باختن ۴۵ نفر از هموطنان بود. علی یحیایی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان در گفت‌وگو با «ایرنا» آمار قطعی تعداد جانباختگان سانحه برخورد ۲ قطار مسافری در مسیر سمنان- دامغان را ۴۵ نفر اعلام کرد. با این حال دیروز احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به کار نمونه‌برداری روی اجساد، درباره تعداد کشته‌شدگان این حادثه گفت که آمار دقیق کشته شدگان فعلا مشخص نیست. او همچنین اعلام کرد که وضعیت شناسایی کشته‌شدگان حادثه سمنان تا هفته آینده مشخص می‌شود. او در مورد شناسایی اجساد کشته شدگان در سمنان توضیح داد: از ۳۶ جسدی که از قطار سمنان به تهران منتقل شده‌اند، ۹ نفر قابل شناسایی و ۲۷ جسد غیرقابل شناسایی هستند. همچنین از میان این اجساد ۶ عضو بدن نیز وجود دارد. تمام این درگذشتگان مربوط به استان آذربایجان شرقی هستند و ما از تمام آنها نمونه‌برداری کرده و آزمایش‌های لازم را انجام داده‌ایم. همچنین حسین قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت آمار فعلی جانباختگان این حادثه را خیلی دقیق ندانست و تاکید کرد: این تعداد بین ۴۰ تا ۴۴ نفر است؛ از این میان جسد ۳۶ نفر مشخص و مابقی اجساد متلاشی شده‌اند. وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما هم از تشکیل تیمی جداگانه برای بررسی حادثه برخورد قطار از طرف رئیس‌جمهور نیز خبر داد. وزیر کشور هم از وجود اختلاف بر سر تعداد جانباختگان این حادثه سخن گفت و یادآوری کرد: تعداد اجساد بین ۳۸ تا ۴۴ نفر است زیرا جنازه‌های سوخته‌ای وجود دارد که قابل شناسایی نیست و باید آزمایش‌های دی.ان.‌ای این مشکلات را برطرف کند.

اعلام علت دقیق تا فردا

با این همه محمدرضا خباز استاندار سمنان دیروز اعلام کرد که علت دقیق حادثه قطارهای مسافربری در ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد.

طرح استیضاح آخوندی

از سوی دیگر، در کنار همه اقدامات برای شناسایی دلایل و عوامل حادثه، رسانه‌های منتقد دولت از جمله خبرگزاری تسنیم و فارس مدعی شده‌اند که مجلسی‌ها طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را نیز کلید زده‌اند؛ طرحی که در آن نمایندگان مجلس خواستار پاسخگویی رسمی وزیر راه درباره حادثه برخورد دو قطار مسافربری شده‌اند. خبرگزاری فارس در خبری اعلام کرده که این طرح استیضاح با محوریت این ماجرا، حالا به امضای ۵۰ نماینده مجلس رسیده و با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای پارلمان احتمال افزایش این امضاها نیز وجود دارد. نمایندگان خواهان استیضاح آخوندی اصرار دارند این طرح را یکشنبه هفته آینده به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کنند.