دنیای اقتصاد: مراسم تشییع پیکر مطهر آیت‌الله عبدالکریم موسوی‌اردبیلی از مراجع عظام تقلید روز گذشته با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری و اقشار مختلف مردم از سراسر کشور در قم برگزار شد. همچنین شب گذشته مراسم ختم این مرجع تقلید از سوی مقام معظم رهبری در مسجد اعظم قم برگزار شد.به گزارش «ایسنا» حسن روحانی رئیس‌جمهوری در حاشیه مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگاران و در توصیف شخصیت این عالم عالیقدر گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی از مراجع عالیقدر و از شخصیت‌های بنام و موثر در انقلاب اسلامی بودند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی از یاران نزدیک امام راحل و مقام معظم رهبری بودند، ادامه داد: ایشان جزو چهره‌های مشهور و از علمای بزرگ تهران در دوران نهضت اسلامی بودند و در پیروزی انقلاب نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند.

روحانی با اشاره به تلاش‌ها و خدمات ارزنده آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان به‌عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب و نیز نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی و پس از آن به‌عنوان یکی از شخصیت‌هایی که در کنار شهید آیت‌الله بهشتی قوه قضائیه اسلامی را سامان دادند، خدمات ارزنده‌ای به کشور داشته‌اند. روحانی فقدان این عالم بزرگوار را ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه، نظام جمهوری اسلامی، وفاداران به انقلاب و مقلدان و شاگردان ایشان و مردم استان اردبیل دانست وگفت: ما از فقدان این عالم عالیقدر بسیار متاثر هستیم و امیدواریم شاگردان و فرزندان ایشان بتوانند جای خالی آن بزرگوار را پر کرده راه امام، انقلاب و مقام معظم رهبری را به خوبی ادامه دهیم. در پی در گذشت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، رئیس‌جمهوری با انتشار پیام تسلیت به بازماندگان، دو روز عزای عمومی اعلام کرده بود. رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته با حضور در حرم کریمه اهل بیت(ع)، بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کرد.

به گزارش «ایرنا» در این مراسم حضرات آیات عظام تقلید مکارم شیرازی، عبدالله جوادی آملی، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، وزرای اطلاعات و بهداشت و درمان و دادگستری، محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، هیاتی به نمایندگی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سیدحسن و سیدعلی خمینی حضور داشتند. بر اساس این گزارش، پیکر مطهر آیت‌الله عبدالکریم موسوی‌اردبیلی پس از اقامه نماز از سوی آیت‌الله موسی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد. آیت‌الله موسوی‌اردبیلی از روز دوشنبه اول آذرماه به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود و روز چهارشنبه سوم آذرماه پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، دعوت حق را لبیک گفت. آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی از مراجع تقلید، متولد سال ۱۳۰۴ در اردبیل بود که پس از شهادت آیت‌الله بهشتی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ به ریاست دیوان عالی کشور به‌عنوان عالی‌ترین مقام قضایی کشور رسید.