تایید شهادت 40 زائر ایرانی

دنیای اقتصاد: به دنبال انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در جنوب بغداد، ۸۰ نفر که اکثر آنها ایرانی هستند، به شهادت رسیدند. مسوولیت این انفجار را که روز پنج‌شنبه در یک پمپ‌ بنزین در منطقه الشوملی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بغداد در استان بابل عراق رخ داد، گروه تروریستی داعش برعهده گرفته است. گفته می‌شود اکثر قربانیان که در مسیر بازگشت از مراسم اربعین بودند اتباع ایران، افغانستان، پاکستان و عراق هستند. با این حال هنوز آمار دقیقی از زائران ایرانی کشته شده در این حادثه اعلام نشده هرچند براساس آخرین آمار تاکنون شهادت ۴۰ زائر ایرانی تایید شده است.

بر اساس گزارش «رویترز» این حادثه در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده رخ داده است. به دنبال این حادثه، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، اقدام سبعانه و مذبوحانه تروریست‌ها در منطقه حله عراق و شهادت شماری از زائران حسینی را نمایش عمق درماندگی کوردلان سفاک دانست و ضمن درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل اینگونه حرکت‌های غیرانسانی، آمادگی دولت ایران را برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در ادامه این پیام آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان مصمم به مبارزه همه‌جانبه با تروریست‌ها و افراطیون است و یقین دارد به ‌زودی در سایه وحدت و همدلی بیش از پیش مردم عراق، شاهد پیروزی نهایی آنان در مبارزه با گروه‌های تروریستی و حامیان آنها خواهیم بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پیامی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی گروه تکفیری داعش در منطقه حلّه عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از زائران شد، تصریح کرد: بدون تردید این‌گونه اقدامات غیرانسانی عزم و اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای پشتیبانی از دولت و ملت عراق در جنگ با تروریسم راسخ‌تر می‌کند. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در این پیام آورده است: گروه تروریستی - تکفیری داعش که در صحنه نبرد با پیروان راستین اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با شکست‌های پی در پی روبه‌رو شده است، از سر استیصال و درماندگی به اقدامات وحشیانه و ددمنشانه دست می‌زند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم انفجار تروریستی در عراق را که منجر به شهادت جمعی از زائران اربعین شد، محکوم و بر لزوم رسیدگی فوری وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط به وضعیت مجروحان حادثه تاکید کرد.

به گزارش «ایرنا» بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه انفجار تروریستی روز پنج‌شنبه در عراق را محکوم کرد. سازمان حج و زیارت نیز طی اطلاعیه‌ای ضمن محکومیت این حادثه تروریستی اعلام کرد: اعزام کاروان‌ها به سامرا تا اطلاع ثانوی و دریافت پاسخ استعلام از مبادی ذیربط انجام نمی‌گیرد. به دنبال این حادثه هشت نفر از مجروحان انفجار در عراق که به مهران منتقل شده بودند، برای درمان به ایلام انتقال داده شدند. همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس مرکز اوژانس کشور با بیان اینکه تلاش برای شناسایی مجروحان و اجساد شهدای ایرانی حادثه حله ادامه دارد، گفت: اسامی ۱۱ زائر افغانستانی مقیم ایران که در این حادثه مجروح شده‌اند، مشخص شده است.

همزمان روز گذشته مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا در گفت‌وگو با «ایرنا» با اعلام انتقال ۷۱ کیسه شامل ۵۹ جسد تقریبا کامل سوخته و ۱۴ جسد متلاشی، برای تشخیص هویت به ایران گفت: تا مشخص شدن هویت قربانیان، از طریق آزمایش دی‌ان‌ای باید صبر کنیم. او با بیان اینکه فعلا هیچ جسد قابل تشخیص از شهروندان ایرانی وجود ندارد، اما تعداد ۲۸ مدرک شناسایی ایرانی، شامل عابر بانک، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی در محل حادثه پیدا شده است، گفت که این مدارک را نمی‌توان به منزله شهادت صاحبان آن تلقی کرد و تنها بعد از آزمایش دی ان‌ای اجساد، می‌توان اسامی و تعداد قربانیان را اعلام کرد. در همین حال به گزارش «ایرنا» یکی از دلایل دشواری کار شناسایی قربانیان حمله تروریستی این است که زائران مورد هدف قرار گرفته، کاروانی نبوده و به‌صورت انفرادی یا گروهی خانوادگی وارد عراق شده بودند.