دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ در طول تبلیغات انتخاباتی خود، روی خوشی به توافق هسته‌ای ایران نشان نداد. این درحالی است که منافع کشورهای اروپایی با برجام گره خورده است؛ چراکه پس از این توافق هیات‌های تجاری بی‌شماری روانه تهران شدند که نتیجه این آمد و شدها امضای توافق‌های متعدد تجاری میان ایران و طرف‌های اروپایی بوده است.

بنابراین اگر ترامپ بخواهد برجام را نادیده بگیرد، شاید دیگر کشورهای اروپایی او را در این اقدام همراهی نکنند. به گزارش بلومبرگ، در این راستا بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده است که کشورش برای متعادل کردن مواضع ترامپ درخصوص برجام تلاش خواهد کرد. او در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در مجلس عوام انگلیس به قانون‌گذاران گفت: «دولت ایران تاکنون به تمامی مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است. بنابراین تلاش خواهیم کرد همکاری‌های لازم را با دولت جدید آمریکا برای پابرجا نگه داشتن این قرارداد انجام دهیم. ما در این کشور و در این دولت فکر می‌کنیم که برجام یک توافق ارزشمند است. پس از رفع تحریم‌ها شاهد مراودات گسترده با ایرانی‌ها بوده‌ایم. بهتر است که ما درخصوص ارتباط با ایران خوش‌بین باشیم و حامی این ارتباط باشیم. در این راستا سفیرمان در ایران از فرصت‌های مناسب برای توسعه روابط با این کشور استفاده خواهد کرد.» بازشدن مجدد سفارت انگلیس در تهران و توافق‌هایی که شرکت‌ مخابراتی «ودافون» و شرکت اتومبیل‌سازی «لوتوس» با ایرانی‌ها امضا کردند از جمله اتفاقاتی هستند که گسترش روابط انگلیس و ایران بعد از اجرای برجام را نشان می‌دهد.

ایتالیا بدون ترس از ترامپ به‌دنبال تحکیم روابط با ایران

پس از توافق هسته‌ای و از ماه ژانویه به بعد ایران به موضوع اول محافل تجاری بین‌المللی تبدیل شد. بر این اساس بنگاه‌های ایتالیایی مشتاقانه پابه‌پای سایر هیات‌های تجاری اروپا توافق‌های متعددی با طرف‌های ایرانی منعقد کردند. در این راستا، روز سه‌شنبه وزیر صنعت ایتالیا اعلام کرد که کشورش پشت قراردادهای صورت گرفته میان ایران و ایتالیا که ارزش‌شان به میلیاردها دلار می‌رسد خواهد ماند، بدون ترس از آنکه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در آینده چه سیاست‌هایی در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد. به گزارش بیزینس ‌اینسایدر، ترامپ طی تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که پای کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران بیرون خواهد کشید. سیاستی که مقامات اروپایی را درباره توسعه روابط با ایران نگران کرد. اما کارلو کلندا، وزیر صنعت ایتالیا گفته است که بدون ترس از ترامپ، کشورش روابط با ایران را گسترش خواهد داد. به گفته وی در اوایل سال ۲۰۱۷، او به همراه کارلو پادوآن، وزیر اقتصاد این کشور سفری به ایران خواهد داشت. کلندا در این رابطه گفته است: «اکنون بسیار زود است که بخواهیم تصویری از چگونگی رهبری ترامپ بر آمریکا و نتایج آن ارائه دهیم. ولی آنچه مشخص است این است که منافع کشورها حکم می‌کند که برجام به‌طور کامل اجرا شود.»