دنیای اقتصاد: استاندار خراسان رضوی روایتی تازه از ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد ارائه کرد. به گزارش «ایلنا» علیرضا رشیدیان استاندار خراسان گفت که لغو سخنرانی علی مطهری آن هم ازسوی مقام قضایی به صرف یک گزارش تایید نشده و با عنوان پیشگیری از وقوع جرم، بدون هماهنگی با سایر دستگاه‌های مدیریتی استان، اقدامی مذموم و ناشایست بود. رشیدیان با بیان اینکه همزمان با اطلاع از ابلاغیه دادستان مرکز استان به نیروی انتظامی مبنی‌بر ممانعت از برگزاری مراسم در تالار رازی مشهد، معاون سیاسی استانداری به‌عنوان دبیر شورای تامین خراسان‌رضوی برای رفع مشکل تلاش زیادی برای تماس با دادستان انجام داد اما هیچ‌گونه پاسخی از طرف دادستان مشهد دریافت نشد، افزود: موضوع را شخصا پیگیری کرده و در تماس تلفنی با رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی، او عنوان کرد دادستان براساس مکاتبه اطلاعات سپاه مبنی‌بر احتمال بروز برخی تخلفات حکم به لغو جلسه داده است.

با این حال قرار شد رئیس‌کل دادگستری موضوع را دوباره با دادستان مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را اعلام کند. پیرو این امر همان شب در تماس و گفت‌وگویی با دادستان کل کشور موضوع به وی اطلاع‌رسانی و حساسیت آن تشریح شد و پس از عدم پاسخ دستگاه قضایی در استان با روسای قوای قضائیه و مقننه نیز موضوع را طرح کردم. رشیدیان گفت: مبنای عمل دادستانی مرکز استان، نامه واصله از همکاران اطلاعات سپاه بوده اما با توجه به گزارش‌های اخذ شده از اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی استان و نامه معاون اطلاعات سپاه که به استانداری خراسان‌رضوی نیز ارسال شده بود، وقوع هیچ حادثه و جرمی در این مراسم عزاداری پیش‌بینی نشده بود و درخواستی مبنی عدم برگزاری یا لغو مراسم در آن درج نشده بود. او همچنین گفت: تلاش برای بهره‌برداری از این رخداد ازسوی رسانه‌های بیگانه به‌منظور ایجاد اختلاف و تنش و حتی نسبت دادن آن به نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اشتباه است؛ زیرا آیت‌الله علم‌الهدی از برگزاری این مراسم مطلع نبوده و هیچ‌گونه ارتباطی با موضوع حکم دادستانی نداشت.

سپاه تکذیب کرد

با این همه اما روابط عمومی سپاه هرگونه دخالت اطلاعات سپاه خراسان در لغو سخنرانی مطهری را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سپاه‌نیوز، سردار رمضان شریف مسوول روابط عمومی کل و سخنگوی سپاه پاسداران درباره برخی اخبار مبنی‌بر نقش اطلاعات سپاه مشهد در لغو سخنرانی علی مطهری، نائب رئیس مجلس تاکید کرد: در تماسی که با فرمانده سپاه خراسان رضوی داشتم او اظهار کرد که اطلاعات سپاه خراسان هیچگونه نقشی در لغو این سخنرانی نداشته است. سخنگوی سپاه به نامه‌ ارسالی از سوی اطلاعات سپاه خراسان رضوی به استانداری و دادستان مشهد درخصوص برگزاری مراسم سخنرانی علی مطهری اشاره و اظهار کرد: یک هفته پیش از تاریخ برگزاری مراسم سخنرانی نایب رئیس مجلس، با توجه به اینکه احتمال طرح بیاناتی که می‌تواند بستری برای جنجال‌آفرینی و سوء‌استفاده در استان فراهم کند، وجود دارد، اطلاعات سپاه خراسان رضوی طی نامه‌ای به استانداری و دادستانی مشهد توصیه‌ می‌کند که بهتر است که به سخنران مدعو یادآور شود که با توجه به ایام اربعین حسینی و شرایط مذهبی شهر مشهد، مراسم به گونه‌ای برگزار شود که بستری برای سوء‌استفاده فراهم نشود. شریف همچنین گفت که هیچ‌گونه اظهارنظری مبنی‌بر اینکه سخنرانی لغو یا برگزار نشود از سوی اطلاعات سپاه خراسان رضوی مطرح نشده و اطلاعات سپاه استان صرفا براساس سوابق بیانات سخنران مدعو که معمولا مورد توجه بوده و بعضا نیز مورد سوء‌استفاده قرار گرفته، این مطلب را توصیه کرده است.

محسنی‌اژه‌ای نماینده قوه قضائیه

همچنین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دیروز اعلام کرد که رئیس قوه قضائیه به غلامحسین محسنی اژه‌ای دستور پیگیری و بررسی موضوع لغو سخنرانی مطهری را داده است. به گزارش خانه ملت او با بیان اینکه ما منتظر بررسی و اعلام نتیجه قوه قضائیه درباره این ماجرا هستیم، گفت: در شرایط کنونی ابعاد این مساله برای ما مشخص نیست که بتوانیم در این باره اظهارنظر کنیم، اما آنچه من می‌دانم این است که دادستان مشهد براساس گزارش دریافتی از منابع اطلاعاتی سخنرانی مطهری را لغو کرده است.