واکنش ایران به ادعای جدید آژانس درباره آب سنگین

دنیای اقتصاد: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در نشست شورای حکام آژانس در گزارشی اعلام کرده بود که ذخیره آب‌سنگین ایران، اندکی بالاتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای وین قید شده، اما در عین‌حال تاکید کرده بود که تهران قصد دارد تا مقداری از این ذخایر را به دیگر کشورها صادر کند. پس از انتشار این خبر، جان‌کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در واکنش به گزارش آژانس مبنی بر تجاوز اندک ذخایر آب سنگین ایران از سقف مجاز گفت که مراتب نگرانی خود را در این باره به ایران منتقل کرده‌اند و ایران نیز گام‌های مثبتی برای رفع این مشکل برداشته است.

همزمان بهروز‌کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در واکنش به این گزارش آژانس گفت که «این اقدام برخلاف تعهدات ایران در این توافق نیست.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما بیش از ۱۳۰ تن آب سنگین تولیدی خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کنیم، افزود: «این کار طبق توافق هسته‌ای در دستور کار ما قرار دارد.» از سوی دیگر رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که ایران با خریداران احتمالی آب سنگین خود در ارتباط است و هنوز اقداماتی باید انجام شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما کمالوندی در پاسخ به ادعای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ذخیره آب سنگین ایران از حدمجاز فراتر رفته است، گفت: «طبق برجام ما باید مازاد بر ۱۳۰ تن آب سنگین تولیدی را به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کردیم که تاکنون ۷۰ تن را فروخته‌ایم و مذاکرات با کشورهای متقاضی دیگر به‌ویژه اروپایی‌ها در این زمینه ادامه دارد.» او افزود: «آنچه اهمیت دارد این است که ما بیش از ۱۳۰تن آب سنگین تولیدی خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم که این کار طبق توافق هسته‌ای در دستور کار ما قرار دارد و مادام که برجام هست به این تعهد خود عمل خواهیم کرد.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید یوکیا آمانو مبنی بر پایبندی کامل ایران به تعهدات پادمانی، پروتکلی و برجامی را از نکات مهم گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که ایران باید به توافق برجام پایبند بماند و ذخایر آب سنگینش را به کمتر از ۱۳۰ متریک تن کاهش دهد. به گزارش «ایسنا» به نقل از وال‌‌استریت‌ژورنال آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که ذخایر آب سنگین ایران اندکی از حد مجاز ۱۳۰متریک تن فراتر رفته است. اگرچه یوکیوآمانو تایید کرد که ایران متعهد شده است تا مقدار اضافی آب سنگین را تحت نظارت آژانس از کشور خارج کند. او گفت: «اینکه در آینده از پیش آمدن چنین شرایطی اجتناب شود، تا اعتماد جامعه بین‌المللی به اجرای برجام حفظ شود بسیار حائز اهمیت است.» آمانو تصریح کرد که ایران در حال تهیه مقدمات انتقال مقادیری از آب سنگین خود به کشورهای دیگر تحت نظارت آژانس است.

تحویل آب سنگین اضافی به خریداران بین‌المللی

پس از سخنان آمانو، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس اعلام کرد که ایران با خریداران احتمالی آب سنگین خود در ارتباط است و هنوز اقداماتی باید انجام شود. به گزارش خبرگزاری فارس نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران اخیرا آمادگی خود را برای تحویل آب سنگین تولیدی اضافی خود به خریداران بین‌المللی اعلام کرده، گفت: «اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام همچنان رضایت‌بخش نیست.» رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر پنج‌شنبه در جریان برگزاری نشست فصلی ماه نوامبر شورای حکام آژانس در وین ضمن اشاره به ادامه اجرای برجام از سوی ایران که برای چندمین بار مورد تایید آژانس قرار گرفته است، افزود: «اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام همچنان رضایت بخش نیست.» نماینده ایران همچنین تاکید کرد: «ایران به اجرای تعهدات خود ادامه می‌دهد و در عین حال اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام را به دقت زیر نظر دارد.» او افزود: «برجام بر رفع جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکجانبه و چندجانبه که باید به همکاری بیشتر با ایران در تمام زمینه‌ها بدون هرگونه مانعی منجر شود، تصریح دارد.»

نجفی همچنین گفت: «کشورهای ١+٥، مسوولیت روشنی در اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده، براساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند» بر عهده دارند. » به گفته نماینده ایران، گزارش اخیر مدیرکل آژانس به روشنی نشان می‌دهد که همه اقدامات مرتبط با هسته‌ای به‌طور کامل از سوی ایران انجام شده‌اند. او همچنین گفت: «درخصوص آب سنگین اضافی تنها تعهد مصرح در برجام آن است که این مقدار برای صادرات به بازارهای بین‌المللی عرضه شود. ایران اخیرا آمادگی خود را برای تحویل آب سنگین تولیدی اضافی خود که دارای بالاترین استاندارد کیفی است به خریداران بین‌المللی اعلام داشته است.»

تاکید واشنگتن بر گام‌های مثبت ایران

از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در واکنش به گزارش آژانس مبنی بر تجاوز اندک ذخائر آب سنگین ایران از سقف مجاز گفت که مراتب نگرانی خود را در این‌باره به ایران منتقل کرده‌ایم و ایران نیز گام‌های مثبتی برای رفع این مشکل برداشته است. به گزارش «ایسنا» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما قطعا با آژانس موافقیم که ذخائر آب سنگین ایران اندکی از سقف مجاز یعنی مقدار اضافی حدود یک‌دهم متریک تن، از ۱۳۰ متریک تن مجاز فراتر رفته است و ایران باید فورا اقدامات لازم را برای رفع این مشکل در راستای اجرای تعهداتش در برجام اتخاذ کند و ما متوجه شدیم که ایران نیز در حال انجام اقدامات سریع و لازم است.» کربی در ادامه گفت: «یکی از مسائلی که باعث شد بتوانیم از این موضوع آگاه شویم رژیم نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران است که در حال اجراست.» او افزود: «زمانی که با وزیر امور خارجه برای جلسه استماع به کنگره رفته بودیم به نمایندگان گفتیم که به دلیل رژیم نظارتی آژانس، ما قادر خواهیم بود تا آن را به دقت تحت کنترل داشته باشیم و از مسائل آگاه شویم.»