دنیای اقتصاد: عراق روز پنج‌شنبه مرز خود با ایران در مهران را بست. این خبر را ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مرز مهران از صبح روز پنج‌شنبه از طرف عراق بسته شده است. در شرایطی که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در توضیح درباره دلایل بسته شدن مرز مهران تاکید کرد که رایزنی با عراقی‌ها ادامه دارد، خبرها حکایت از تخلیه این مرز در روز جمعه دارد. همچنین سردار محسن فتحی‌زاده، جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا نیز به «ایرنا» گفت که عراق مرز زرباطیه مقابل مرز بین‌المللی مهران را از بر روی ورود زائران ایرانی بست و اجازه ورود به این کشور را نمی‌دهد. براساس آنچه «ایلنا» گزارش داده، رحمانی‌فضلی با اعلام اینکه بیش از ۲ میلیون نفر وارد خاک عراق شده‌اند، درباره مسدود شدن مرز مهران، حضور حجم زیادی از زائران پشت مرز زمینی مهران را یکی از دلایل مسدود شدن این مرز ازسوی طرف عراقی اعلام کرد. او همچنین ترافیک بسیار سنگین مسیر جاده‌های داخلی عراق، از مهران تا بدره و از بدره تا کوت را یکی از علل بسته شدن مرز مهران خواند و گفت: آنچه این مساله را تشدید کرد، حضور کسانی بود که بدون داشتن روادید در داخل خاک ایران و در محدوده خروجی مرز مهران، ازدحام و بی‌نظمی به‌وجود آوردند. براساس اخبار، بسته شدن مرز مهران و انتخاب یکی از دو مرز چزابه یا شلمچه از سوی زائران سبب شد گمرکات این دو مرز، به‌منظور تسهیل تردد زائران سه‌شیفته شود.

وزیر اطلاعات: مشکل امنیتی ‌نداریم

همزمان، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات با اشاره به وضعیت مرزهای ایران در مهران، شلمچه و چزابه گفت: مشکل امنیتی در مرزهای مشترک ایران و عراق وجود ندارد. علوی در بازدید از پایانه مرزی مهران، افزود: با تدابیر اندیشیده شده، تمهیدات لازم به لحاظ امنیتی در مرزهای کشور برقرار است و هیچ عنصر ضدامنیتی جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را ندارد.

ورود غیرقانونی ٦٠٠ نفر به عراق

ازسوی دیگر حمیدرضا گودرزی، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین از ورود غیرقانونی حدود ۶۰۰ نفر از کسانی که مدارک قانونی نداشتند به خاک عراق از طریق معابر غیررسمی خبر داد که توسط ماموران انتظامی این کشور دستگیر و تحویل ماموران امنیتی ایران شدند. به گزارش «ایسنا» گودرزی با تاکید بر اینکه با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد، اعلام کرد: دولت عراق به خاطر ورود غیرقانونی شماری از زائران که قصد حضور در پیاده‌روی اربعین را داشتند، مرز مهران را یک‌طرفه بست. در خبری دیگر از راهپیمایی اربعین، مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا گفت: متاسفانه در دو روز گذشته حدود ۶ نفر فوتی داشتیم که مرگ آنها بر اثر تصادف و افتادن از ماشین بوده و یکی از این افراد هم دچار برق‌گرفتگی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، حسینیان با بیان اینکه فشار جمعیت در کربلا بسیار بالا است، گفت: به خاطر جمعیتی که از نجف به سمت کربلا در حال حرکت هستند، فشار جمعیت به کربلا افزوده می‌شود. از سوی دیگر، رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به اینکه مسوولیت حمل‌و‌نقل در خاک عراق برعهده شهرداری است، اعلام کرد: بیش از ۵ هزار نیروی داوطلب با نظارت شهرداری مسوولیت خدمت‌رسانی به زائران را در مسیر نجف به کربلا بر عهده دارند و شهرداری تهران با ۱۰هزار نیرو در کربلا و نجف حضور دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی عبداللهی گفت: هم‌اکنون نظافت شهرهای نجف و کربلا نیز در سه شیفت کاری در حال انجام است. با این همه سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که تا پایان روز گذشته، حدود ۵۰۰ هزار زائر ایرانی از پیاده‌روی اربعین حسینی به کشور بازگشته‌اند. براساس پیش‌بینی‌ها حدود یک میلیون زائر در اربعین امسال از مرز شلمچه تردد می‌کنند.