نمی‌توانید بین دولت و سپاه فاصله بیندازید

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در سی و سومین سفر استانی‌اش به استان البرز، فقر، بیکاری، رکود، تورم، کم‌آبی و مشکلات زیست محیطی را مهم‌ترین مشکلات کشور توصیف کرد. او که روز گذشته با مترو عازم سفر استانی‌اش به مقصد البرز شد، با اشاره به اینکه قدم‌های اول برای مهار تورم بی‌مهار و خطرناک را برداشته‌ایم، گفت: آن روز که کار را شروع کردیم و گفتیم روزی باید به تورمی تک‌رقمی برسیم،‌ عده‌ای لبخند تمسخر زدند و گفتند تورم تک‌رقمی؟ چه آرزوهایی! و ‌بعضی‌ها هم می‌گفتند آرزو بر جوانان عیب نیست.

اما شما ملت، با قدرت کارآفرینان، کارگزاران، دانشگاهیان، کشاورزان، ‌صنعتگران، روستاییان، مردم شهرهای مختلف و کلان‌شهرها دست به دست هم دادید و اسب تورم را مهار کردید.‌به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در ادامه با انتقاد از عده‌ای که می‌خواهند مردم را به سمت یاس دعوت ‌کنند، گفت: اما مردم ما آگاه و بیدارند. آمارها با ما سخن می‌گوید. در ۷ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/ ۴۹ ‌درصد پرداخت تسهیلات بانکی برای بخش صنعت، کشاورزی و خدمات و حرکت به سمت تولید بیشتر شده است و ۱۵ هزار ‌واحد صنعتی متوسط و کوچک در همین دوره فعال شده‌اند.‌رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه با امید و نشاط حرکت در مسیر آبادانی کشور با قدرت ادامه می‌یابد، از حرکت برخی رسانه‌ها گلایه کرد و گفت: باید به برخی رسانه‌ها گفت که آب در هاون نکوبید؛ چراکه شما قادر نیستید این مردم را ناامید و بین وحدت دولت و ملت، بین نیروهای سه‌گانه کشور، بین دولت، سپاه، بسیج، ارتش، نیروهای مسلح و بین اقوام مختلف و مذاهب مختلف فاصله بیندازید.

تعامل خوب دولت و مجلس

بخش مهم دیگر سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری به تعامل دولت و مجلس اختصاص داشت. روحانی با اشاره به تعامل خوب دولت و مجلس دهم به‌ویژه در رای اعتماد به سه وزیر گفت: مجلس ضمن رای اعتماد خود به سه وزیر، یک پیام بزرگی هم داد و آن، این بود که ‌می‌خواهد در کنار دولت برای خدمت به ملت ایران کار کند، این مجلس پیام داد به همه مردم، که تابع شایعات و پرونده‌سازی‌های غلط و نابه‌جا نیست و مبنایش این است که هرکس لیاقت دارد ‌باید پست‌های کشور را به عهده بگیرد‎.‎

مقابله با آلودگی هوا

رئیس‌جمهوری در سی‌وسومین سفر استانی‌اش به البرز درجمع مردم کرج، به موضوع آلودگی هوا نیز پرداخت. موضوعی که روز گذشته در جلسه هیات دولت با دستور ویژه بررسی اقدامات دولت در جهت کاهش آلودگی هوا و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادهای ارائه شده از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها مطرح شد. در همین ارتباط رئیس‌جمهوری روز گذشته در جمع مردم کرج، با بیان اینکه اولین دستور دولت، ادامه مقابله با آلودگی هواست، به برنامه‌های گسترده دولت طی سه سال ‌گذشته اشاره کرد. روحانی تبدیل سوخت نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی از مایع به گاز را از جمله اقدامات دولت برشمرد و اظهار کرد: اولین کار در مساله کاهش آلودگی هوا، مساله تغییر سوخت مراکز صنعتی بود که تلاش کردیم این ‌روند را تکمیل کنیم. کار دوم تغییر نوع بنزین بوده و آوردن بنزین یورو ۴ در جایگاه‌ها مخصوصا در کلان‌شهرها بود که این ‌روند نیز ادامه خواهد یافت.‌روحانی گام سوم دولت برای مقابله با آلودگی هوا را خارج کردن ماشین‌های فرسوده از رده، مخصوصا وسایل حمل‌و‌نقل عمومی توصیف کرد و گفت: این تصمیم جدی ما از آغاز فعالیت این دولت بوده و اقدامات خوبی در این سه سال انجام گرفته است.رئیس‌جمهوری در همین ارتباط گفت: در سال ۹۴ که وضع بودجه در وضعیت سختی بود ۲۵۶ هزار و ۳۴۴ خودرو فرسوده را خارج کردیم و در هفت ماه نخست امسال نیز ۱۵۰ هزار و ۳۸۳ خودرو فرسوده را از خیابان‌های جمع کرده‌ایم.روحانی در ادامه به اهمیت معاینه فنی خودروها برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: مردم و نیروهای انتظامی باید دست به دست هم داده و در این عرصه تلاش کنند. مساله آلودگی هوا تنها به دست دولت حل و فصل نخواهد شد و آلودگی هوا خطری بزرگ است که مانند تروریسم، سلامتی همه دنیا را تهدید می‌کند.رئیس‌جمهوری افزود: در زمینه آلودگی، ما قدم‌های بزرگی را برداشته‌ایم و قدم‌های بزرگی را نیز باید برداریم. از پارسال دنبال تولید موتور برقی بودیم و با اقداماتی که انجام داده و انجام خواهیم داد ان شاءالله در برابر غول آلودگی هوا پیروز خواهیم شد.

تحولات حاصل از برجام

رئیس‌جمهوری ساخت خودروهای کم‌مصرف و با آلودگی کمتر را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما برای ساخت اتومبیل‌هایی با کیفیت یورو ۵ و یورو ۶، اقداماتی انجام داده‌ایم. بعضی‌ها می‌گویند بعد از برجام آن تحولاتی که به‌وجود آمده کدام است. حالا الان من فرصت این بحث را ندارم شاید در جلسات عصر و غروب اشاره کنم. چند روز پیش شاهد بودید که با شرکت توتال فرانسوی قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار برای حوزه پارس جنوبی منعقد کردیم.روحانی یکی از قراردادهای منعقده پس از برجام را ساخت موتورهای جدید برشمرد و گفت: در سفرم به فرانسه تفاهم‌نامه‌ها را امضا کردیم که امروز قراردادهای آن هم امضا شده که در چارچوب بخشی از آن، ایران خودرو و پژو مشترکا با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی سه نوع خودرو جدید را تولید خواهند کرد که اولین دستگاه خودروهای جدید ان‌شاء‌الله آخر اسفند امسال به بازار خواهد آمد. رئیس‌جمهوری گفت: این پروژه شامل تولید ۲۰۰ هزار خودرو در سال است که قدم به قدم تکمیل می‌شود.به گزارش خبرآنلاین، او در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سخنان برخی که می‌گویند تحولات پسابرجام کدام است از یک کنایه جالب آذری استفاده کرد و گفت: به ‌قول آذری‌زبانان عزیزمان اللهم بیر بیر!

نباید ناامید و خسته شد

روحانی با بیان اینکه حل برخی مشکلات زمان می‌برد و نباید ناامید و خسته شد، گفت: همه باید دست به دست هم داده و ‌به حرکت به سمت رونق و توسعه ادامه دهیم. مساله محیط زیست و آلودگی هوا که این روزها دامن کلان شهرها راگرفته، قابل‌حل است. البته این مشکل تنها مخصوص ایران نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز با این مشکل مواجهند، اما همه ‌باید تلاش کنند تا بر این مشکل فائق آییم.‌

اشتغال جوانان

اشتغال جوانان محور دیگر سخنان روحانی در استان البرز بود. او با بیان اینکه جوانان‌های کشور بر خلاف نظر برخی، نه یکی از مشکلات ‌جامعه، بلکه سرمایه بزرگ کشور ما هستند، گفت: بعضی‌ها نسبت به جوان‌های ما متاسفانه اظهار بدبینی می‌کنند. یادتان هست روز تاسوعا که روز مناسبی برای مسابقه فوتبال نبود، اما چاره‌ای هم نداشتیم، ‌بعضی‌ها چقدر غصه خوردند که اگر گل بزنیم چه می‌شود‎. ‎واقعا جای تعجب بود. رئیس‌جمهوری افزود: ما باید برای جوان‌ها میدان فعالیت و کار درست کنیم و برای این کار قدم‌های خوبی ‌بحمدالله برداشته شده است. این خبر خوش را در البرز به همه روستاییان سراسر کشور، چه استان البرز، چه سایر استان‌ها بدهم که ما امروز یک لایحه دو فوریتی تقدیم مجلس شورای ‌اسلامی کردیم تا از مجلس مجوز بگیریم که ۵/ ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستاییان عزیز اختصاص یابد‎.

دولت شعار نیستیم

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش، با بیان اینکه برای ما اصولگرا و اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا، این و آن، همه یکی و شامل همه ملت بزرگ ایران هستند، افزود: تمام اقوام و پیروان مذاهب در کشور برادرند و همه باید ‌دست به دست هم داده و در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری کشور را بسازیم و در مسیر تعالی قرار دهیم‎. ‎ما کشور و ملتی نیستیم که اگر رئیس‌جمهور اینجا یا آنجا عوض شد، ‌تاثیری در اراده ملت ما بگذارد‎.‎رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ما دولت شعار نیستیم، دولت عمل و دولتی هستیم که همان دستگاه و ارگانی که ما را تحریم کرد، مجبورش کردیم که همان ارگان تحریم را ‌بشکند‎.‎

شکستن خاموشی اقتصاد

به گزارش «ایرنا» در ادامه رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ۱۵ هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک در طول این ۷ ماه ایجاد و از طرف همه استاندارهایی که با آنها صحبت می‌کنم، همه جا حرکت آغاز شده است، گفت: وعده‌ای که امسال به مردم دادیم شکستن رکود است، شکستن خاموشی اقتصاد است، شروع رونق اقتصادی است و رشد ۵ درصدی اقتصاد تا پایان امسال با کمک شما تحقق می‌یابد. روحانی همچنین اعلام کرد که از سال آینده دیگر به بنزین وارداتی نیاز نخواهیم داشت و قادریم بخشی از بنزین تولیدی را نیز صادر کنیم.

مبارزه با فساد استثنابردار نیست

حسن روحانی همچنین عصر روز گذشته در جمع تجار و فعالان اقتصادی استان البرز، با تاکید بر اینکه دولت مصمم به مبارزه با فساد است، گفت: مبارزه با فساد استثنا‌بردار نیست و اقتصاد کشور با رانت درست نمی‌شود. به گزارش «ایرنا» او افزود: برخی می‌گویند در حوزه اقتصاد همیشه تبصره‌هایی داریم، استثناهایی داریم، فساد استثنا‌بردار نیست، اگر می‌خواهیم اقتصاد درست شود باید با رانت مقابله و رقابت ایجاد کرد.روحانی همچنین گفت: ما امروز نیاز به کار و تلاش داریم و فضایی که امروز در دولت یازدهم برای فعالیت اقتصادی و اجتماعی باز شده باعث آن مردم بوده‌اند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت بهره‌برداری از این فضای به وجود آمده، گفت: هر چیزی به اندازه‌اش خوب است، اما برخی از رسانه‌ها از همان اول تا آخر تند رفتار می‌کنند، حتی رسانه‌هایی که با پول مردم اداره می‌شوند، وی گفت؛ هر چیزی به اندازه خود خوب است، اما بعضی از رسانه‌ها از اول تا آخر فلفل می‌ریزند.

تقدیر روحانی از هاشمی رفسنجانی

همچنین رئیس‌جمهوری در دیدار علما، ایثارگران و برگزیدگان استان البرز، با تاکید بر اینکه باید از علم و دانش دیگران نیز بهره بگیریم، گفت: از فرصت‌ها باید در حداقل زمان برای پیشرفت کشور بهره برد. در همین بحث تولید سانتریفیوژها که باید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نقش ایشان نیز یادی کنیم، وضعیت به همین گونه بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی که اظهاراتش درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با کف زدن‌های حاضران توام شد، گفت: البته هر چه برای ایشان کف بزنید، کم است. آقای هاشمی رفسنجانی حق بزرگی بر گردن صنعت هسته‌ای دارند. ایشان از سال ۶۵ در فکر تولید سانتریفیوژ بود و در نهایت تصمیم گرفتیم یکی وارد کنیم. در سال ۶۷ این سانتریفیوژ وارد شد و ما شروع به ساخت قطعات آن و در نهایت خود سانتریفیوژ کردیم.