هشدار به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد برجام

دنیای اقتصاد: انتخاب دونالد ترامپ، سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی به ریاست‌جمهوری آمریکا، روز گذشته محور اصلی سخنان خطیبان نماز جمعه در شهرهای مختلف بود. سخنانی با چاشنی هشدار به رئیس‌جمهور جدید آمریکا که متن اصلی سخنرانی‌هایش طی دوران مبارزات انتخاباتی‌، جنجال‌برانگیز بود.

در تهران روز گذشته آیت‌الله احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: به رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا می‌گویم که اگر بخواهد همان دیوانگی‌های گذشته را داشته باشد و حال و هوای پیشینیانش را ادامه بدهد به بی‌راهه می‌رود؛ چراکه بازی با ایران بازی با دم شیر است. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه سیاست نظام، قبل از انتخابات آمریکا بسیار معقول و منطقی بود و در واقع سیاست بی‌طرفانه‌ای پیگیری شد که نظام می‌گفت این دو کاندیدا سروته یک کرباس هستند و فرقی با هم نمی‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی به انتخاب و رای مردم آمریکا احترام می‌گذارد. همچنین به گزارش «ایرنا» امام جمعه موقت تهران خطاب به ترامپ گفت: پیشینیان شما چند ویژگی داشتند شما اشتباهات پیشینیانتان را تکرار نکنید. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، او با اشاره به نطق‌های انتخاباتی ترامپ گفت: ترامپ اگر یک جو مردانگی داشته باشد، باید از ملت ایران عذرخواهی کند. در واکنشی دیگر به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: رئیس‌جمهور جدید آمریکا از همان ابتدا رجز می‌خواند که برجام را پاره می‌کند و من از دولتمردان خواهش می‌کنم این‌قدر نقطه ضعف نشان ندهیم، آن قدر گفتیم تحریم که دشمن روی همان زوم کرد. همزمان روز گذشته آیت‌الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: ایران آزاد، مستقل و مقتدر، سرنوشت، آرمان و ایده‌های خود را با جناح‌های داخلی و دعواهای درونی احزاب و دولتمردان آمریکایی گره نزده است، ما راه و مسیر خود را طی می‌کنیم و مسائل و حوادث داخلی آنها را مهم نمی‌شماریم.

واکنش سرلشکر باقری به انتخاب ترامپ

در کنار این واکنش‌ها سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح روز پنج‌شنبه در پنجمین سالگرد شهادت حسن طهرانی‌مقدم، از فرماندهان سپاه با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: آن فردی که اخیرا به صحنه قدرت آمده حرف‌های بزرگ‌تر از دهنش می‌زد؛ البته در زمان تبلیغات شکر زیاد می‌خورند و گفته بود اگر من بودم در مقابل دستگیری ملوانان در خلیج فارس فلان کار را می‌کردم. به گزارش خبرگزاری مهر، او افزود: از فرماندهان خود بپرس که نیروهایش در زمان دستگیری روی شناورها چه کار کردند.

ترامپ به برجام پایبند باشد

در همین ارتباط علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دولت جدید آمریکا براساس قاعده بین‌المللی باید به تعهدات خود در موضوع برجام عمل کند و پایبند آن باشد.