دنیای اقتصاد: کشورها و شهرهای قاره اروپا از لحاظ درآمد و سطح استاندارد زندگی در جایگاه بالای جهانی قرار دارند. اما این سطح بالای رفاه، هزینه‌بر است. سایت تحلیلی بیزینس اینسایدر با استفاده از گزارش «گلس‌دور» که در آن به بررسی سطح استاندارد شهرهای اروپایی پرداخته، ۱۱ شهر اروپایی که بالاترین هزینه زندگی را دارند معرفی کرده است. در این گزارش شاخص هزینه زندگی اینگونه تعریف شده است: «هزینه خرید سبد مشخصی از کالا و خدمات در کشورهای مختلف چقدر است؟» در این رابطه، شهر لندن بالاترین هزینه‌های اجاره خانه را داراست، به این معنی که افراد بخش زیادی از درآمد خود را برای محل زندگی خود می‌پردازند. با این حال شهرهای دیگری هستند که بر اساس سبد مصرفی تعریف‌ شده، در رتبه‌های بالاتری از لندن قرار گرفته‌اند. گروه اقتصاد بین‌الملل، «دنیای اقتصاد» نگاهی اجمالی به ۱۱ شهر اروپایی که بالاترین هزینه‌های زندگی را دارند، می‌اندازد.

1. ژنو: اگرچه مردم این شهر سوئیس یکی از بالاترین سطوح‌ درآمدی را در اروپا دارند (سوئیس رتبه اول بالاترین سطح دستمزد و استاندارد را در کل اروپا دارد) اما هزینه‌های زندگی در این شهر ۳ درصد بالاتر از پایتخت اقتصادی آمریکا، نیویورک، است.

2. زوریخ: این شهر یکی از اصلی‌ترین قطب‌های اقتصادی سوئیس است. با این حال هزینه‌های حمل‌ونقل، خانه و امکانات رفاهی در این شهر بسیار بالاست.

3. لندن: پایتخت انگلیس بالاترین سطح اجاره‌ها را در اروپا دارد. این هزینه‌های بالای اجاره در حالیست که درآمد خانوار در این شهر اندکی از میانگین درآمد اروپایی‌ها بالاتر است که موجب شده افراد بخشی زیادی از درآمد خود را صرف مسکن کنند.

4. اسلو: نروژ بعد از سوئیس بالاترین میانگین دستمزد سالانه را در میان کشورهای اروپایی دارد و پایتخت این کشور نیز وضعیت مشابهی را در میان شهرهای اروپایی داراست. با این حال هزینه‌های زندگی از خواربار گرفته تا حمل‌ونقل، این درآمد بالا را جبران می‌کند.

5. برگن: هزینه‌های زندگی در این شهر ساحلی نروژ که با کوه‌ها و دره‌های بلند احاطه شده، بالاتر از هزینه‌های زندگی در ایالت لس‌آنجلس آمریکاست.

6. کپنهاگ: به‌عنوان مرکز دولتی، اقتصادی و فرهنگی دانمارک، کپنهاگ به یکی از پرهزینه‌ترین شهرهای اروپا تبدیل شده است.

7. پاریس: با توجه به اینکه فرانسه در رتبه‌بندی «گلس‌دور»، در رده دوازدهم بالاترین میانگین دستمزد اروپا قرار گرفته، می‌توان این کشور را در گروه کشورهای با درآمد متوسط قلمداد کرد. اما بالا بودن قیمت املاک در پایتخت فرانسه موجب شده تا این شهر در رده هفتم هزینه‌برترین شهرهای اروپایی برای زندگی قرار گیرد.

8. دوبلین: پایتخت جمهوری ایرلند یکی از بالاترین میانگین‌ دستمزدهای سالانه را در اروپا دارد. اگرچه در سال جاری افزایش هزینه‌های مسکن، حمل‌ونقل و خواربار در این شهر، آن را در رتبه‌بندی شهرهای پرهزینه‌ اروپا گنجانده است.

9. استکهلم: سوئد یکی از بالاترین استانداردهای زندگی را در کل اروپا دارد که می‌تواند آن را مدیون سطح درآمد بالا و هزینه‌های به نسبت معقول زندگی (نسبت به درآمد بالا) باشد.

10. هلسینکی: تقریبا هزینه تمامی کالاها و خدمات در پایتخت فنلاند بالا است، اما این هزینه‌های زیاد در توازن با سطح دستمزدهای بالای این کشور هستند.

11. آمستردام: پایتخت هلند با توجه به اینکه قطب مالی، فرهنگی و آموزشی کشورش هست، یکی از شهرهای جذاب برای زندگی محسوب می‌شود. این محبوبیت باعث افزایش قیمت‌های محلی و بالا بردن هزینه‌های زندگی در آن شده است.