دنیای اقتصاد: تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان آغاز شد. این خبری است که دیروز محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد. زاهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا فعالیت کمیته تحقیق و تفحص از اتفاقات و ابهامات صندوق ذخیره فرهنگیان شروع به کار کرد و آیا اتفاقات این صندوق مربوطه «معوقه بانکی» است؟»، گفت: جلو جلو نمی‌توانیم درخصوص این موضوع مطلبی بگوییم. نه می‌گوییم اختلاس و نه می‌گوییم بدهی معوق درست است؛ هیچ کدام را تایید نمی‌کنیم و تا زمانی که برایمان محرز نشود که چه مشکلی وجود داشته است، نمی‌توانیم اعلام‌نظر کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره موعد اعلام نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: قانون پیش‌بینی کرده و ۶ ماه در این خصوص فرصت داریم تا نتایج بررسی‌ها را اعلام کنیم، اما این زمان قابل تمدید است که امیدواریم در همان زمان ۶ ماه نتایج را مشخص کنیم. با این همه دیروز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره تخلفات رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ضمن هماهنگی با سایر دستگاه‌های نظارتی، گزارش مبسوطی از آنچه در این مجموعه اتفاق افتاد را در آینده نزدیک به اطلاع عموم می‌رسانم.

تخلفات بانکی

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ضمن تشریح ماجرای صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در اواخر مجلس نهم گزارش تهیه‌شده از صندوق فرهنگیان در صحن علنی مجلس قرائت و به دستگاه‌های نظارتی ارسال شد، گفت: در آن گزارش متوجه شدیم که در صندوق فرهنگیان مشکلات اساسی وجود دارد، بنابراین در مجلس دهم نخستین موضوع تحقیق و تفحص به بحث صندوق ذخیره فرهنگیان اختصاص یافت. کوچکی‌نژاد درباره این پرونده با بیان اینکه بانک سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان وام با سود ۵/ ۱ درصد به خانم و آقایی پرداخت می‌کند تا فروشگاه‌هایی را برای عرضه کالاهای ارزان‌قیمت به فرهنگیان ایجاد کنند، گفت: این طرح شکست خورد و یک ریال از پول به بانک برنگشته است.

او ادامه داد: بانک سرمایه به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان دچار تخلفاتی شده است، نماینده مردم رشت ادامه داد: ۹۰ درصد وام‌های کلانی که بانک سرمایه به افراد خاص اعطا می‌کرد صوری بود و افراد شرکت و بنگاه اقتصادی نداشتند؛ بلکه به‌صورت باندی از این وام‌های کلان بهره می‌بردند. در همین حال امیرخجسته نماینده همدان و عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در جریان این تحقیق و تفحص، عملکرد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: موج دستگیری‌ مدیران و دست‌اندرکاران صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه دارد، همچنین از آنجا که این صندوق خانوادگی اداره می‌شد بازگرداندن پول‌ها سخت‌تر است به همین دلیل باید برای بازگرداندن پول‌های چپاول‌شده، فکری اساسی کرد.

دستور پیگیری معوقات

از سوی دیگر قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات از پیگیری رئیس‌جمهور برای وضعیت معوقات فرهنگیان خبر داد. او با بیان اینکه معوقات معلمان و فرهنگیان از سال‌ها قبل مانده و پرداخت نشده است، به «ایسنا» گفت: بخشی از پاداش معلمان مربوط به سال ۹۳ باقی مانده و بابت ۹۴ نیز هنوز ریالی پرداخت صورت نگرفته است. احمدی افزود: شخص رئیس‌جمهور به محمد نهاوندیان، رئیس دفتر نهاد ریاست‌جمهوری دستور پیگیری معوقات را صادر کردند که در رأس پیگیری‌ها قرار گیرد.