قائم‌مقام بانک مرکزی نسبت به مطلب درج شده در «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «نقش بانک‌ها در مرگ وام‌ها» توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش شبکه خبری «ایبنا» اکبر کمیجانی درباره مطلب مندرج در روزنامه «دنیای اقتصاد» با عنوان «نقش بانک‌ها در مرگ وام‌ها» که روز یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه سال جاری منتشر شده بود توضیحاتی را ارائه کرد.

قائم‌مقام بانک‌مرکزی در این خصوص نکاتی را مطرح کرده است:

۱- این گزارش از مقاله‌ای با عنوان «شناسایی عوامل درونی و تاثیرگذار بر ریسک اعتباری بانک‌ها» تالیف آقایان دکتر اکبر کمیجانی و سامان فلاحی در شماره ۵۱ مجله تحقیقات اقتصادی نقل شده و همان‌گونه که در اصل مقاله نیز آمده است، دوره آماری آن مربوط به سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ است؛ بنابراین تحلیل‌های آماری مقاله باید برای دوره مذکور در نظر گرفته شوند.

۲- پس از سال‌ ۱۳۹۲ تلاش‌های قابل‌توجهی برای کاهش نسبت تسهیلات غیرجاری بانک‌ها توسط بانک مرکزی، شبکه بانکی و با کمک موثر سازمان‌های نظارتی و مسوولان قوه‌قضائیه صورت گرفته است؛ به‌گونه‌ای‌که نسبت مذکور در چند سال اخیر از کاهش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. در این سال‌ها، نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها از حداکثر ۲/ ۱۸ درصد در اسفندماه ۱۳۸۸ به ۲/ ۱۰ درصد در اسفندماه ۱۳۹۴ و ۰/ ۱۱ درصد در پایان شهریورماه ۱۳۹۵ کاهش یافته است و با تداوم تلاش‌های اخیر، انتظار می‌رود زمینه‌های کاهش بیشتر و نزدیک‌تر شدن آن به معیارهای بین‌المللی فراهم شود.