چهار تفسیر از رای اعتماد مجلس عکس: مجتبی سرانجام‌پور ، دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد- زینب موسوی: «عبور سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی از فیلتر پارلمان»؛ این رخدادی است که مجلس دهمی‌ها برخلاف آنچه در مجلس نهم درباره این سه گزینه پیش آمد، رقم زدند. رضا صالحی امیری، فخرالدین دانش آشتیانی و مسعود سلطانی‌فر در شرایطی دیروز، پس از پایان جلسه صبح و عصر، با آرای مجلس دهمی‌ها مجوز پیوستن به کابینه یازدهم را به دست آوردند که نتوانسته بودند از فیلتر مجلس پیشین که غالب آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، بگذرند.

این موضوع خود حاوی ۴ نکته مهم است؛

اول: مجلسی‌ها در گام اول با آرای موافق خود در جلسه علنی دیروز و روانه کردن یکجای سه وزیر پیشنهادی به بدنه دولت روحانی، نشان دادند که در نخستین بزنگاه تعامل با دولت یازدهم، بالاترین سطح انعطاف را از خود نشان داده‌اند.

دوم: نگاه دقیق به محتوای جلسه دیروز نشان می‌دهد تاکتیک منتقدان دولت در مجلس دهم کماکان ادامه دارد. تداوم این تاکتیک که این بار نیز بر استفاده از ابزاری چون کلیدواژه فتنه استوار بود، تفاوتی ویژه با مجلس نهم دارد؛ گرچه اکثریت اصولگرای مجلس نهم با پیروی از جریان‌سازی‌های منتقدان دولت در آن مجلس علیه تصمیمات روحانی و کابینه‌اش، در بسیاری از موارد از تعامل با دولت بازمی‌ماند؛ اما این بار و در مجلس دهم، خبری از این اثرگذاری‌ها نیست. منتقدان دولت با وجود تلاش‌های فراوان برای جریان‌سازی حتی تبلیغی علیه دولتی‌ها، اثرگذاری چندانی بر رویکرد تعاملی نمایندگان مجلس دهم با دولت ندارند. گواه این مدعا آری و اعتماد دیروز مجلسی‌ها به گزینه‌هایی است که پیش از این از مجلس نهم رای اعتماد نگرفته بودند. به این ترتیب غلبه مشی تعامل گونه مجلس دهم با دولت را می‌توان یکی از ویژگی‌های این مجلس خواند.

سوم: شفاف‌تر شدن آرایش سیاسی مجلس دهم. رای اعتماد دیروز نشان داد، معادلات افرادی که مجلس دهم را از بدو تشکیل، با غالب نمایندگان اصولگرا یا اصلاح‌طلب معرفی و وزن این پارلمان را نیز با سنگینی کفه اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی توصیف می‌کردند، با اشتباهاتی همراه بوده است؛ زیرا با نتیجه جلسه رای اعتماد دیروز مشخص شد که در مجلس دهم بیش از آنکه عنصر فراکسیونی اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان تعیین‌کننده باشد، طیف مستقلانند که می‌توانند نقشی تعیین‌کننده ایفا کنند. به این ترتیب هرکدام از فراکسیون‌های امید یا ولایت به تنهایی نمی‌توانند اجماع به وجود آورند و در این میان باید به نقش سیال و مهم مستقلان این مجلس موسوم به فراکسیون مستقلان ولایی که می‌توان گفت حدود یک سوم کرسی‌های مجلس دهم را در اختیار دارند، توجه کرد.

چهارم: نکته‌ای که در این میان قابل‌توجه و تامل است رویکرد آینده‌نگر به آرای دیروز مجلس دهمی‌ها است؛ عبور تقریبا آسان وزیران پیشنهادی روحانی از سد پارلمان، پیامی برای انتخابات آتی در بر دارد و آن اینکه، غالب مجلس دهم خواستار حفظ وضع موجود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است. نکته‌ای که می‌تواند به معنای علاقه مجلس به ابقای روحانی باشد.

چهار تفسیر از رای اعتماد مجلس