اولین تصمیم مجلس دهم  برای دولت روحانی

دنیای اقتصاد: آرای امروز مجلسی‌ها به سه وزیر پیشنهادی روحانی، از اولین آرایش سیاسی مجلس دهم درباره دولتی‌ها پرده برمی‌دارد؛ آرایی که علاوه‌بر تعیین تکلیف وزیران پیشنهادی برای سه وزارتخانه «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «ورزش و جوانان» و «آموزش و پرورش» و اعتماد مجلس به دولتی‌ها، نشان می‌دهد قدرت لابی‌گری دولت یازدهم در مجلس دهم آیا به اجماع مجلسی‌ها به نفع دولت منجر می‌شود یا نه. با این حال تا صبح امروز (سه شنبه) اظهارنظر نمایندگان حکایت از مانور حمایتگرانه مجلس از دولت در ماجرای رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دارد؛ هرچند این موضوع تا پایان جلسه علنی امروز پارلمان که برگزاری آن در دونوبت صبح و عصر بسیار محتمل است، قطعی نیست و دفاع رئیس‌جمهوری از وزیران پیشنهادی و دفاع این افراد از خود در کسب رای اعتماد بسیار مهم خواهد بود.

با این همه معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری که یکی از اصلی ترین افراد دولت برای رایزنی‌های پارلمانی درباره وزیران پیشنهادی است به رای اعتماد بالای نمایندگان به وزیران پیشنهادی بسیار امیدوار است و در این باره به فضای مجلس استناد می‌کند. حسینعلی امیری دیروز فضای آرای مجلسی‌ها درباره وزیران پیشنهادی را خوب توصیف کرد و با اشاره به اینکه این افراد در این چند روز در فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کردند و با رئیس و هیات‌رئیسه مجلس و نمایندگان گفت‌وگوی دوجانبه و چندجانبه داشتند و به سوالات آنان پاسخ دادند، گفت: به‌نظر می‌رسد هر سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد بالای نمایندگان را جلب خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری پیش از این، در آخرین روز مهرماه با نامه‌های جداگانه تقدیر خطاب به سه وزیرش یعنی علی جنتی، علی‌اصغر فانی و محمود گودرزی رسما پذیرش استعفای آنها را اعلام کرد و در ادامه فخرالدین دانش آشتیانی، رضا صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر را به‌عنوان وزیران آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، به مجلسی‌ها پیشنهاد کرد. حسن روحانی خود امروز به دفاع از گزینه‌های پیشنهادی‌اش در مجلس می‌پردازد تا بار دیگر رای‌اعتماد نمایندگان را جلب کند و اعتماد مجلس دهمی‌ها به کابینه‌اش را محک بزند.در میان وزیران پیشنهادی حسن روحانی که هر سه، یک بار پیش از این نیز برای تصدی وزارت به مجلس نهم معرفی شده بودند اما با رای منفی نمایندگان از رفتن به کابینه یازدهم بازماندند، نام فخرالدین دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیش از گزینه‌های دو وزارتخانه دیگر با انتقاد مخالفان دولت همراه شده است. در این دور از رایزنی‌ها برای رای اعتماد که دو فراکسیون سیاسی مجلس از جمله فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین آمادگی خود را برای دادن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی اعلام کرده‌اند، دانش آشتیانی به‌زعم مخالفان دولت که اغلب در فراکسیون اصولگرایان موسوم به ولایت عضویت دارند، گزینه ناکارآمدی است. استناد اغلب منتقدان او، انتساب دانش آشتیانی به حوادث سال ۸۸ است. منتقدان دولت او را به‌دلیل نداشتن مواضع روشن علیه آن حوادث مستحق اعتماد و ورود به کابینه نمی‌دانند. این موضوع البته در چند روز اخیر با واکنش‌های مختلفی همراه بوده است. در جدیدترین اظهارات، امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به اتهامات وارده به دانش آشتیانی پاسخ داد و تاکید کرد: «وقتی مرجع صلاحیت دار قانونی، صلاحیت ایشان را تایید کرده، این حرف و حدیث‌ها نظرات شخصی است.» او در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران در پاسخ به بعضی از شائبه‌ها که مخالفان دولت مطرح می‌کنند درباره دانش آشتیانی تاکید کرد: ایشان نیز مثل برخی از وزرای پیشنهادی از مراجع مربوط استعلام گرفته شده است و بعد رئیس‌جمهوری طبق آن استعلام‌ها به مجلس معرفی شده است؛ بنابراین ما باید در کشور یک معیاری داشته باشیم؛ آن معیار هم راجع به بحث‌های امنیتی و... است.

از سوی دیگر مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس و عضو فراکسیون امید درباره این شائبه‌ها تاکید کرد: «اگر کسی فتنه‌گر است چگونه برای وزیر شدن تاییدیه گرفته است.» پزشکیان در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد:«درست نیست که به این سادگی به افراد تهمت بزنیم و عده‌ای را مقابل خود قرار دهیم، منطقی نیست؛ درصورتی که کسی فتنه‌گر است، قوه‌قضائیه باید آن فرد را محاکمه کند و درصورتی که تخلف او در حد محاکمه نیست، وزارت اطلاعات می‌تواند بگوید برای وزارت تایید نمی‌شود اما هنگامی که وزارت اطلاعات فردی را تایید می‌کند دیگر نباید با آبرو و شخصیت افراد بازی کنیم.»بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس و عضو فراکسیون مستقلین ولایی نیز درباره این ادعاها تاکید کرد که قاعدتا رئیس‌جمهوری پیشینه مربوط به فتنه وزرا را بررسی کرده و بعد آنها را به‌عنوان وزیر پیشنهاد دادند.درباره دانش آشتیانی انتقادهای دیگری نیز وجود دارد؛ اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از ارسال صدها پیام فرهنگیان به نمایندگان برای مخالفت با دانش‌آشتیانی سخن گفته است.

پس از دانش آشتیانی، رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ارشاد با انتقاد نمایندگان مخالف روبه‌رو است؛ با این انتقادها دیروز بیش از ۱۴۰ نفر از اعضای «موسسه هنرمندان پیشکسوت» با انتشار بیانیه‌ای، حمایت خود را از سیدرضا صالحی امیری برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. سیدمحمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات بر این باور است که عملکرد صالحی امیری در مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی عملکرد بسیار مثبتی بوده است؛ به‌طوری‌که وی این مرکز را یک ‌بار دیگر احیا کرد.صالحی امیری، وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: فرهنگ در جمهوری اسلامی امری سه قطبی است و باید در آن ارزش‌های دینی، فرهنگ ایرانی و نحوه مواجهه با موج فرهنگ غربی را مدنظر قرار داد. او همچنین گفت: نگاه امنیتی به فرهنگ نتیجه‌ای ضد امنیتی دارد و به رسمیت شناختن فرهنگ متنوع اقوام و خرده‌فرهنگ‌ها مقوم امنیت حقیقی و اصیل است. او همچنین درباره دیدگاهش درخصوص موسیقی اظهار کرد: برخی درصددند سیاست‌های ملی را تضعیف کرده و در هر گوشه و کنار کشور برای خود قانونی خاص وضع ‌کنند. قبلا هم به صراحت اعلام کرده‌ام که ملاک مواجهه با این مساله باید قانون باشد.با این همه به‌نظر می‌رسد مسعود سلطانی فر وضعیت بسیار بهتری در میان نمایندگان برای کسب رای اعتماد دارد. به هر روی همه این گمانه‌ها درباره وضعیت رای آوری گزینه‌های پیشنهادی به تصمیم نهایی نمایندگان وابسته است. هرچند دو فراکسیون امید و مستقلین پیش از این حمایت خود از هر سه گزینه پیشنهادی را اعلام کرده‌اند؛ اما فراکسیون اصولگرایان ولایت که اغلب منتقدان این وزیران پیشنهادی، عضو این فراکسیون هستند و قرارا است به دعوت لاریجانی صبح امروز جلسه بررسی وزرای پیشنهادی را برگزار کنند. اگر رای اعضای دو فراکسیون امید و مستقلین بر مبنای آنچه در جلسات این فراکسیون‌ها مبنی‌بر رای اعتماد به وزیران پیشنهادی تصمیم‌گیری شده، عمل کنند به‌نظر می‌رسد این سه نفر، شانس بالایی برای پیوستن به کابینه حسن روحانی دارند.

اولین تصمیم مجلس دهم برای دولت روحانی