دنیای اقتصاد: وزیر دادگستری از تدوین مجازات‌های جایگزین برای متخلفان اقتصادی خبر داد و گفت: به جای مجازات‌های مالی و زندان و امثال آن، فرد با محرومیت اجتماعی مجازات می‌شود. مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت افزود: در قانون مجازات اسلامی و همچنین در قوانینی که به تازگی پیشنهاد می‌دهیم برای تخلفات و جرایم مالی بیشتر محرومیت‌های مالی را در دستورکار قرار داده‌ایم. به گفته وزیر دادگستری تجربه بین‌المللی نشان داده که محرومیت‌های اجتماعی موفقیت‌آمیزتر از مجازات‌هایی چون حبس است. پورمحمدی با بیان اینکه با این تغییر رویه مجازات مفسدان اقتصادی سبک‌تر نمی‌شود، تاکید کرد: تنها راه برخورد با بحث تخلفات اقتصادی تغییر می‌کند، البته در مفاسد اقتصادی موارد خاصی است که باید به اشد مجازات برسند.

وزیر دادگستری در ادامه با اشاره به پرونده «پدیده شاندیز» افزود: درخصوص پرونده «پدیده شاندیز» کار زیادی صورت گرفته؛ ولی پرونده پیچیده و همچون کلاف سردرگمی شده است. پورمحمدی با بیان اینکه درحال حاضر وزارت کشور مسوول رسیدگی به پرونده «پدیده شاندیز» است، تصریح کرد: دستگاه قضا برای روشن شدن موضوع و احقاق حق سهامداران این پروژه به وزارت کشور کمک می‌کند.

تذکر 14 نماینده به وزیر اقتصاد

در خبری دیگر، ۱۴ نماینده مجلس، دیروز در تذکری به وزیر اقتصاد بر لزوم حل مشکل سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج تاکید کردند.

تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین

همچنین در خبر دیگر به گزارش «ایسنا» زهرا ساعی، سخنگوی فراکسیون مناطق ترک‌نشین از تشکیل این فراکسیون با حضور ۱۰۰ نماینده و تعیین هیات‌رئیسه آن به ریاست مسعود پزشکیان خبر داد. به گفته وی، نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و رضا کریمی، نماینده اردبیل به‌عنوان نواب رئیس، محمد حسن‌نژاد، نماینده مرند و جلفا و شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز به‌عنوان دبیران و زهرا ساعی به‌عنوان سخنگو انتخاب شدند.

لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

همچنین به گزارش «دنیای اقتصاد» نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته پارلمان، در بررسی لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، این لایحه را برای بررسی بیشتر و رفع اشکالات ویرایشی به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی فرستادند تا در شور دوم بررسی شود. مجلسی‌ها پیش از بازگرداندن این لایحه به کمیسیون مذکور، با تصویب ماده ۲ آن، سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان مسوول کنترل و کاهش آلودگی هوا تعیین کردند.