دنیای اقتصاد: حسن روحانی فردا (سه‌شنبه) به میدان بهارستان می‌رود تا در مجلس، از سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. او که در آخرین روز مهرماه با نامه‌های جداگانه تقدیر خطاب به سه وزیرش یعنی علی جنتی، علی‌اصغر فانی و محمود گودرزی رسما پذیرش استعفای آنها را اعلام کرد، فخرالدین دانش آشتیانی، رضا صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر را به‌عنوان وزیران آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان، به مجلسی‌ها پیشنهاد کرد. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اعلام خبر حضور حسن روحانی برای دفاع از وزیران پیشنهادی کابینه‌اش در مجلس، فضای مجلس را برای رای به وزرای پیشنهادی خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که هر سه وزیر پیشنهادی با نظر نمایندگان، رای لازم را کسب کنند.

او با تاکید بر این نکته که رئیس‌جمهوری سه وزیر پیشنهادی را به اقتضای وضعیت کشور و ملاحظات ذائقه مجلس معرفی کرده، گفت: بنابراین از آنجا که رئیس‌جمهور کابینه را با رویکرد «تقویت» تغییر داده، پیش‌بینی می‌شود وزرای پیشنهادی رای لازم را کسب کنند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به زمزمه‌های تغییر احتمالی وزرای دیگر کابینه تاکید کرد: در دولت هیچ بحث دیگری به جز ترمیم کابینه و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی وجود ندارد، رئیس‌جمهور تنها در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند و بحث تغییر وزیر دیگری مطرح نیست. براساس اعلام مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس قرار است جلسه رای اعتماد وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان روز سه‌شنبه به‌صورت زنده از شبکه خبر و همچنین رادیو فرهنگ پخش شود.

آرای فراکسیون امید به وزیران پیشنهادی

آنچه فردا در جلسه رای اعتماد برای وزیران پیشنهادی بیش از همه سرنوشت‌ساز خواهد بود، رایزنی‌های فراکسیونی است؛ رایزنی‌هایی که وزیران پیشنهادی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و نمایندگان حامی دولت برای رای‌آوری با سه فراکسیون اصلی مجلس یعنی فراکسیون اصلاح‌طلبان (امید)، فراکسیون اصولگرایان (ولایت) و فراکسیون مستقلان مجلس موسوم به مستقلان ولایی داشته‌اند. براساس اظهارات محمدرضا عارف، به‌نظر می‌رسد امیدی‌ها به سه وزیر پیشنهادی روحانی رای آری می‌دهند. عارف رئیس فراکسیون امید دیروز در حاشیه جلسه علنی پارلمان، با تاکید بر اینکه نظر شورای مرکزی این فراکسیون نسبت به سه وزیر پیشنهادی مثبت است اظهار امیدواری کرد که هر سه وزیر پیشنهادی دولت از مجلس رای اعتماد اخذ کنند. او همچنین در پاسخ به سوالی درباره برخی اصولگرایان تندرو و مانور انتقادی آنان درباره دانش آشتیانی گفت: ما توقعی نداریم که تندروها از یک فرد برجسته دانشگاهی حمایت کنند، ایشان توانایی برجسته در آموزش و پرورش دارد؛ معلم بوده و در یک موسسه فرهنگی خدمت کرده است. همچنین مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس و عضو فراکسیون امید با اشاره به موضع‌گیری‌های سخت برخی از نمایندگان در مورد بعضی از وزرای پیشنهادی تاکید کرد: مراجع قانونی اعم از وزارت اطلاعات و قوه‌قضائیه نظرات خود را درخصوص این سه نفر اعلام کردند و قطعا اگر موضوعی در مورد سوابق سیاسی این افراد وجود داشت از سوی این نهادها اعلام می‌شد، اما زمانی که استعلام‌ها انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد پرداختن به برخی اتهامات با عناوین مختلف شایسته نیست. همزمان مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس هم دیروز ار نظر مثبت اعضای فراکسیون مستقلان ولایی به وزرای پیشنهادی دولت خبر داد.