یک مقام مسوول دلیل تعویق مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق را عدم قاطعیت طرف آمریکایی عنوان کرد. این مقام مسوول در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دلایل تعویق مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق به ‌رغم اعلام آمادگی کشورمان گفت: از ابتدا آمریکایی‌ها به‌رغم اینکه ایران اعلام آمادگی کرد در این خصوص قاطعیت نداشتند؛ بنابراین طرفین به جمع‌بندی نهایی برای برگزاری این مذاکرات در یک تاریخ مشخص نرسیدند. وی افزود: از ابتدا نیز آمریکایی‌ها عنوان کرده بودند که تاریخ دقیقی برای این موضوع مشخص نشده است؛ اما نکته‌ای که در این میان مشهود است این است که ایران آمادگی خود را اعلام کرده بود و بر تصمیم خود استوار بود.

به گفته وی چون دو طرف اعتماد لازم به یکدیگر را ندارند، احتمال بحث برخی امتیازگیری‌ها در این بین مطرح است.

وی در مورد سطح مذاکرات گفت: توافقات لازم بر روی سطح این مذاکرات صورت گرفته بود و طرفین بر این نکته تاکید داشتند که مذاکرات در سطح کارشناسی باشد.

پیش از این وزیر خارجه عراق و سفارت ایالات متحده در بغداد علت برگزار نشدن نشستی که قرار بود جمعه در سطح کارشناسی در بغداد صورت گیرد را درخواست ایران برای تعویق آن اعلام کرده بودند. حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق نیز با تایید این درخواست، دلیل آن را «مسائل فنی» ابراز کرده بود.