وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به طور طبیعی بالا رفتن قیمت بنزین به هر شکل تورم‌زا است؛ اما با توجه به ضرورت موضوع باید برخی کالاها را به صورت آزاد و غیریارانه‌ای در اختیار مردم قرار داد. داوود دانش جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در بندرعباس گفت: بسیاری از مردم کشورمان اگر نیاز به سوخت داشته باشند و در دسترس آنها نباشد حاضرند با قیمت بالاتری از دیگران تهیه کنند و امروز دیگر بنزین نزد مردم، قیمت لیتری ۱۰۰تومان را ندارد، بلکه ارزش آن بسیار بالاتر است.

وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد سهمیه بیشتری نسبت به آنچه از پیش تعیین شده در اختیار مردم قرار دهد، مستلزم پرداخت میزان یارانه بیشتری است که به طور مسلم به واسطه بار مالی بالاتر برای دولت این امکان وجود ندارد.

دانش جعفری عنوان کرد: چاره‌ای جز پرداخت هزینه قیمت تمام شده بنزین توسط مصرف‌کننده وجود ندارد و ارائه بنزین با قیمت آزاد آن می‌تواند بر افزایش تورم تاثیر داشته باشد که تلاش دولت باید در جهتی قرار گیرد که تاثیرات آن بر قیمت‌ها به حداقل برسد.

پیش‌تر،رییس ستاد تبصره ۱۳ از عرضه بنزین آزاد در ایام نوروز خبر داده و گفته است در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، احتمال تداوم آن در سال ۸۷ وجود خواهد داشت.

دولت مجبور است بنزین آزاد بدهد

در همین حال رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس دست دولت را با تعیین سقف یارانه بنزین و گازوئیل در سال آینده برای واردات بست، به طوری که دولت نتواند از هیچ جای دیگری اقدام به واردات کند.

رضا عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، یکی از اقدامات مهم مجلس در لایحه بودجه سال ۸۷ را تعیین سقف یارانه واردات بنزین و گازوئیل عنوان کرد و افزود: سقف یارانه در این زمینه با اعتبار ۳هزار میلیارد تومانی بسته شد و به گونه‌ای پیش‌بینی صورت گرفت که دولت نتواند از هیچ طریقی اقدام به واردات بنزین کند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: این تصمیم‌گیری دولت را وادار خواهد کرد در سال آینده، یا قیمت بنزین را افزایش داده یا قیمت بنزین تک نرخی را تعدیل کرده و مازاد مصرف آن را به قیمت آزاد عرضه کند و به همین دلیل مجلس وارد این موضوع نشد.