روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد، ایران قصد دارد از رآکتور آب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از رآکتور آب سنگین اراک مدعی شد، ایران در حال ایجاد مسیر دومی برای تولید سلاح هسته‌ای است؛ آن هم از طریق عملیاتی کردن رآکتور اراک که می‌تواند پلوتونیوم تولید کند. بر اساس این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای که ۹ فوریه گرفته شده، نشان می‌دهد ایران این رآکتور را راه‌اندازی کرده است. تحلیلگران هسته‌ای مدعی شده‌اند، اگر پسماند سوخت هسته‌ای فرآوری شود، این نوع از رآکتورها می‌توانند پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را تولید کنند. البته آژانس اتمی اعلام کرده: ایران بیان کرده که قصد انجام فعالیت‌های فرآوری ندارد. دیلی تلگراف در گزارش خود مدعی شد: مذاکرات پیشین بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای بر روی تلاش تهران برای غنی‌سازی اورانیوم متمرکز بوده در حالی که رآکتور اراک می‌تواند به عنوان جایگزین عمل کند و برای تولید پلوتونیوم به کار گرفته شود.

این روزنامه انگلیسی در ادامه ادعاهای خود آورده است: تصاویر بیشتر از منطقه نشان می‌دهد پدافند موشک‌های ضدهوایی، از رآکتور اراک محافظت می‌کنند که این سیستم‌ها به شدت در غرب این رآکتور متمرکز شده‌اند.

بر اساس این گزارش، از آگوست ۲۰۱۱، هیچ بازرس بین‌المللی از رآکتور آب سنگین اراک بازدید نکرده است و جمهوری اسلامی ایران بارها درخواست برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره این سایت را رد و اعلام کرده، این رآکتور صرفا به منظور تولید ایزوتوپ برای مصارف کشاورزی و دارویی طراحی شده است. تصاویر جدیدی که روزنامه دیلی تلگراف منتشر کرده همچنین جزئیات تاسیسات هسته‌ای فردو را نیز نشان می‌دهد.