وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که در نشست‌های دولت با فرستاده آمریکا به عراق هیچ توافقی درباره اجرای تحریم‌ها علیه سوریه و ایران حاصل نشد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الرافدین، لبید عباوی، معاون وزیر خارجه عراق گفت که دولت عراق از طرف آمریکایی‌ خواست تا این کشور را از تحریم علیه ایران مستثنی کند. عراق اجرای تحریم‌ها علیه سوریه را نیز رد کرد. وی تاکید کرد: در نشستی که میان ما و فرستاده آمریکا درباره اعمال تحریم‌ها علیه سوریه و ایران برگزار شد، به هیچ توافقی نرسیدیم و این نشست تنها به تبادل دیدگاه‌ها با معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم محدود شد.

عباوی ادامه داد: ما به آنها گفتیم که پایبندی ما به اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی نباید علیه منافع عراق باشد.

او بیان کرد: از طرف آمریکایی خواستیم که ما را از اجرای تحریم‌ها علیه ایران مستثنی کند؛ چرا که روابط اقتصادی ما با ایران مستمر است و در تعارض با قطعنامه‌های بین‌المللی نیست.

عباوی درباره درخواست آمریکا برای همکاری عراق با آنها در اجرای تحریم‌ها علیه سوریه نیز گفت: ما مخالف تحریم‌ها علیه سوریه هستیم و در تحریم آن همکاری نخواهیم کرد. روابط اقتصادی ما با سوریه به دلیل اوضاع امنیتی این کشور و حملات افراد مسلح در نزدیکی مرزها متوقف شده است.

در همین حال سفارت آمریکا در بغداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم در راستای تلاش این وزارتخانه برای رویارویی با تهدیدات ناشی از سرمایه‌گذاری در مسیر تروریسم و همچنین اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و سوریه به بغداد سفر کرده است.بر اساس این بیانیه، کوهن سلسله دیدارهایی با مسوولان ارشد عراقی داشته و طی آن اهمیت آنچه «اعمال تحریم‌های اقتصادی امضا شده برای فشار بر ایران به منظور پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه جهانی در قبال برنامه‌ هسته‌ای این کشور» خوانده شده، را مورد بررسی قرار داد.

عبدالمهدی الخفاجی از نمایندگان فهرست ائتلاف دولت قانون نیز بیان کرد: دولت ملزم به پاسخگویی به اعمال فشارهای آمریکا نیست؛ چرا که روابط ما با جمهوری اسلامی ایران روابط مستحکمی است که در راس دیگر منافع قرار دارد.