جان کری: مذاکرات مفید بود

ویلیام هیگ: گام سودمندی بود

صالحی: مطمئنم به نتیجه می‌رسیم وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که مذاکرات شش کشور موسوم به ۱+۵ با ایران را مفید می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی فوری به نقل از جان کری، وزیر امور خارجه جدید آمریکا نوشت: «گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران مفید بود. اگر ایران به‌طور جدی به همکاری بپردازد، می‌توان به توافقی درازمدت و جامع دست یافت.» وی افزود: آمریکا آماده است تا با ایران وارد بحث‌های دوجانبه شود. در همین حال، وزیر خارجه انگلیس نیز در توصیف دور جدید مذاکرات میان ایران و ۱+۵، می‌گوید: این مذاکرات «گامی سودمند» بود.بر اساس این گزارش، هیگ در صفحه توئیتر خود نوشته است: گفت‌وگوها با ایران در «آلماتی» گام اول سودمندی بود. منتظریم تا ایران در نشست بعدی در ماه مارس، پاسخ مثبتی به طرح ۱+۵ بدهد.

صالحی: مطمئنم به توافق می‌رسیم

وزیر امور خارجه ایران هم که در وین به سر می‌برد، گفت: من مطمئنم ایران و گروه ۱+۵ می‌توانند درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسند. به گزارش رویترز، علی‌اکبر صالحی در حاشیه نشست سازمان ملل در وین با اشاره به مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ در قزاقستان گفت: من بسیار خوشبین هستم که بتوانیم با ۶ قدرت جهانی توافق کنیم.

با وجود ابراز رضایت وزرای خارجه ایران و آمریکا و اعلام آمادگی چندباره جان کری برای دیدار دوجانبه، چنین دیداری در حاشیه نشست آلماتی انجام نشده است.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران در قزاقستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره با رد هرگونه خبر درباره گفت‌و‌گوی مستقیم ایران با آمریکا گفت که رژیم صهیونیستی در ضعیف ترین زمان خود به سر می‌برد. وی تاکید کرد که تمام شواهد گذشته نشان می‌دهد هر گونه اقدام نظامی که اسرائیل انجام داده؛ پیشیمانی این رژیم را به همراه داشته است.