سایت الف، وابسته به احمد توکلی در تحلیل انتخاباتی روزانه خود نوشت: اطلاعیه وزارت کشور و شورای نگهبان پایان حدس و گمانه‌زنی‌ها بود. مشایی مطابق انتظار قبلی ردصلاحیت شد. هاشمی برخلاف توقع جامعه احراز صلاحیت نشد... اما همه در انتظار حوادث بعدی هستند. آیت‌الله هاشمی چه موضعی خواهد گرفت؟ تمکین می‌کند؟ بیانیه چهارم آیت‌الله با چه ادبیاتی است؟ سایت توکلی پیش‌بینی کرد: اطلاعیه چهارم آیت‌الله ادامه سه بیانیه قبلی است. یعنی با ادبیاتی آرام و متین و در شأن پیر معرکه انقلاب. حضور هاشمی در این دوره از انتخابات با پختگی و سعه صدر ستودنی همراه بود و برخلاف مزاح آیت‌الله در دیدار با دانشجویان هنوز دود از کنده بلند می‌شود... هاشمی با همه انتقاداتی که به وی و برخی اطرافیانش وارد است، به تعبیر رهبر انقلاب جان و مال و عمرش را برای حفظ انقلاب و خدمت به این درخت تنومند به ارث رسیده از خون شهدا و امام خرج کرده است و بی‌تردید ضمن تمکین به رای شورای نگهبان- که هرچند انتقاداتی بر آن وارد می‌داند که بخشی از آن نیز به حق است- همه را دعوت به خویشتنداری می‌کند و خواهد گفت که من به تکلیف خود گردن نهادم و شورای نگهبان نیز به آن چه فکر می‌کرده تکلیف است، رفتار کرده است. آیت‌الله در این بیانیه خواهد گفت که در انتخابات شرکت می‌کنم و همه را نیز به حضور گسترده پای صندوق‌های رای دعوت خواهد کرد.

الف در ادامه تاکید کرد: شورای نگهبان فصل الخطاب است. همه باید تمکین کنند... اما توصیه دلسوزانه و مشفقانه به اعضای محترم شورای نگهبان این است که این دوره خرق‌عادت کنند و به سوالات افکار عمومی پاسخ دهند. سوالاتی از این دست که؛

۱- مهم‌ترین دلیل برای ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی چه بوده است؟ مُرّ قانون یا مصلحت سنجی سیاسی؟

۲- نسبت تشخیص صلاحیت شورای نگهبان با تشخیص یک سال گذشته رهبری انقلاب برای انتخاب وی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟