حجم ویدیو: 2.92K | مدت زمان ویدیو: 00:00:00

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درس بزرگی که از هدفمندی یارانه‌ها در ایران گرفتیم این است که چنین برنامه بزرگ اصلاحی از لحاظ پذیرش اجتماعی موفق می‌شود و این رویکرد بی‌تردید بر شیوه «ریاضت اقتصادی» برتری دارد.

به گزارش «ایسنا» شمس‌الدین حسینی با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها‌ اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام شده صرفه‌جویی‌های ناشی از هدفمند‌سازی یارانه‌ها در ایران طی دو سال حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است. حسینی با بیان اینکه این سیاست که با اعمال قیمت تبعیضی و ارزان انرژی برای بنگاه‌های تولیدی دنبال می‌شود صرفه‌جویی عظیم ارزی و مالی و اقتصادی به همراه داشته است، افزود: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تراز تجاری انرژی ایران در بخش‌های فرآورده‌های نفتی برق و گاز متحول شدند و ایران علاوه بر صادرات نفت خام به صادرکننده خالص موارد یاد شده تبدیل شد. وی که در سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان سخن می‌گفت با اشاره به پرداخت یارانه نقدی، ادامه داد: حجم سرشاری از منابع مالی در اقصی نقاط کشور و شهرهای کوچک و متوسط توزیع و سبب تحرک و شکوفایی اقتصاد این مناطق شده است.

وی همچنین گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی ایران یک برنامه عظیم خصوصی‌سازی را در دست اجرا دارد و بر همین اساس ۶۰۰ بنگاه بزرگ و متوسط و کوچک به بخش غیردولتی واگذار شدند. حسینی گفت: به ۶۰ درصد مردم کشور که جزو دهک‌های پایین درآمدی بوده‌اند سهام با شرایط مناسب واگذار شده است و در پروژه سهام عدالت هم توزیع عادلانه ثروت انجام و هم طعم مردمی‌سازی به برنامه خصوصی‌سازی داده شد. وزیر اقتصاد ایران تصریح کرد: در راستای تکمیل این سیاست برنامه تحول اقتصادی در محورهای مهمی نظیر یارانه‌ها، گمرک، مالیات و بانکداری هم در دست اجراست.