دنیای اقتصاد: وزیر اطلاعات دیروز به سوال سه نماینده اصولگرای مجلس در صحن علنی پارلمان پاسخ داد. این سه نماینده سیدمحمود علوی را برای پاسخ به سوال‌هایی درباره موضوع نفوذ به مجلس فراخوانده بودند. جواد کریمی قدوسی، حسن نوروزی و حسینعلی حاجی دلیگانی درباره حضور سناتور آمریکایی در ایران، قرارداد با یک شرکت بازی رایانه‌ای و علت سفرهای طولانی مدت رئیس دانشگاه علم و صنعت به خارج از کشور از وزیر اطلاعات پاسخ خواستند. به گزارش «ایرنا» وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوالات، با انتقاد از سوء‌استفاده از واژه نفوذ‌ گفت: سوء‌استفاده از پروژه نفوذ و استفاده ابزاری از آن در منازعات سیاسی‌، مقابله با نفوذ را به انحراف می‌کشاند. برخورد سطحی و غیرهوشمندانه با راهبرد رهبری جفا به این هشداری است که رهبری دادند.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه وزارت در مساله نفوذ اشراف کامل اطلاعاتی دارد و هر جا مصداقی از مصادیق نفوذ بوده است بدون تسامح آن را زیر ضربه برده است، تاکید کرد: «لازمه مقابله با نفوذ این نیست که درهای کشور بسته شود.» وزیر اطلاعات همچنین درباره‌ سفر «جیم داباکیس» سناتور یکی از ایالات‌های آمریکا به ایران گفت: «اگر بخواهیم معادل سازی کنیم این فرد همچون عضو یکی از شورای شهرهای یکی از استان‌ها است. وزارت بر ورود این سناتور کاملا اشراف داشته و ورود، اقامت، بازدیدها، دیدارها، ترددهای نامبرده همه تحت اشراف اطلاعاتی بوده است.» وزیر اطلاعات در ادامه خطاب به نمایندگان سوال‌کننده با بیان اینکه «جیم داباکیس» سناتور آمریکایی در سال ۱۳۸۹ نیز با استیفن موریس به ایران سفر کرده بودند، گفت: «برای وزارت اطلاعات جای سوال است که چطور سفرشان در سال ۹۴ موجب سوال می‌شود، اما سفر ۱۵ روزه ایشان در سال ۸۹ حساسیت ایجاد نکرده و جنجال رسانه‌ای راه نینداخته است.» علوی درباره «گیم کانکشن» هم توضیح داد: گیم کانکشن به شکل یک المپیک است که کشورها در آن عضو می‌شوند و یک نهاد بین‌المللی است نه یک شرکت ملیتی. هر سال هم ۳ بار نمایشگاه برگزار می‌کنند و کشورهایی که بازی‌های رایانه‌ای تولیدی کنند در آن حضور پیدا می‌کنند. کشور ما هم که بازی‌های یارانه‌ای تولید می‌کنند عضو آن است. برگزاری این نمایشگاه در حوزه حاکمیتی و تحت نظارت است و هر کسی را که بخواهیم اجازه می‌دهیم و هر کسی را بخواهیم اجازه نمی‌دهیم. وزیر اطلاعات همچنین درباره سفر یک رئیس دانشگاه، نیز تاکید کرد که سفر شهروندان جمهوری اسلامی به کشورهای مختلف غیر از رژیم اشغالگر قدس هم از نظر قانونی بلااشکال است و از نظر شرعی هم مباح و مستحب است. او گفت: «این مصداقی که گفته شده تحت اشراف اطلاعاتی بوده و موردی برای مظنون شدن وجود نداشته است.»

دری اصفهانی جاسوس نیست

جواد کریمی قدوسی یکی از نمایندگان سوال‌کننده نیز، در تشریح سوالش با محوریت «نفوذ» با انتقاد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته بود: نفوذ یعنی دری اصفهانی که با سرویس‌های آمریکا، ‌انگلیس و... ارتباط داشته است از یک طرف در تیم مذاکره هسته‌ای ما مسوول برطرف کردن تحریم‌های بانکی بود، اما همزمان در موسسه‌ای در لندن به‌عنوان مسوول تداوم تحریم های ایران کار می‌کرده است که این موضوع با پاسخ مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه دیروز را بر عهده داشت، مواجه شد. پزشکیان تاکید کرد: بر اساس نامه‌ای که از وزیر اطلاعات رسیده است، آقای دری اصفهانی که در صحبت‌های آقای کریمی‌قدوسی به‌عنوان عامل جاسوسی از آن نام برده شد، جاسوس نیست.