آخرین رایزنی‌ها درباره وزرای پیشنهادی دولت

دنیای اقتصاد: نامه معرفی سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی به مجلس، دیروز در صحن علنی پارلمان اعلام وصول و قرائت شد . این یعنی شمارش معکوس برای برگزاری جلسه رای اعتماد آغاز شده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم پس از اعلام وصول این نامه خواست برنامه وزیران پیشنهادی در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا هفته آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد. با این همه محتمل‌ترین روز برای برگزاری جلسه رای اعتماد جلسه علنی سه‌شنبه هفته آینده مجلس است؛ بر مبنای آنچه در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده جلسه رأی اعتماد، یک هفته پس از اعلام وصول نامه وزیران پیشنهادی برگزار می‌شود.

به هر ترتیب گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی سه وزارتخانه بی‌وزیر، تا مشخص شدن تاریخ دقیق برگزاری جلسه رای اعتماد فرصت دارند مجلسی‌ها را درباره توانایی‌هایشان برای اداره یک وزارتخانه اقناع کنند. در این میان نقش فراکسیون‌ها بسیار با اهمیت خواهد بود؛ از یکسو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس موسوم به امید قرار دارد که دست کم بیش از یک‌سوم نمایندگان مجلس را در خود جای داده و از دیگر سو فراکسیون ولایت که مجموعه‌ای از اصولگرایان مجلس در آن عضویت دارند. در این میان فراکسیون مستقلین را نباید از یاد برد؛ فراکسیونی که بسیاری از اعضای آن هنگام انتخابات مجلس دهم در فهرست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قرار گرفته بودند و با ورود به مجلس فراکسیونی مستقل از این ائتلاف برگزیدند.

جلسه امیدی‌ها به وزیران پیشنهادی

تکاپوهای فراکسیونی نیز آغاز شده است؛ اعضای فراکسیون امید برای بررسی وزیران پیشنهادی روحانی، کمیته‌هایی سه‌گانه برای بررسی برنامه‌های هریک از گزینه‌های پیشنهادی تشکیل داده و تصمیم‌گیری فراکسیونی درباره این وزیران پیشنهادی را به نتیجه بررسی و جمع‌بندی این کمیته‌ها منوط کرده‌اند. در هر سه کمیته فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و همچنین ورزش و جوانان در فراکسیون امید تشکیل شد حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر عضویت دارند. اصلاح‌طلبان مجلس دهم می‌گویند که این بار برخلاف عرف لابی‌گری‌هایی که در مجلس وجود دارد، تصمیم گرفتند ساختاری ترسیم کنند که به خروجی‌های واقعی‌تر و تصمیم‌گیری‌های منصفانه‌تری منجر شود. بر اساس آنچه عبدالکریم حسین زاده نایب رئیس فراکسیون امید گفته، کمیته‌ها دیروز جلسات خود را با وزیران پیشنهادی برگزار کردند و قرار است پس از تهیه گزارش خود و اعلام این گزارش در نشست مجمع عمومی که احتمالا روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، ساختاری برای قرائت گزارش، اظهارنظر موافقان و مخالفان و در‌‌نهایت رای‌گیری برای تصمیم‌گیری درباره نظر فراکسیون درباره هر یک از وزرا تعیین می‌شود.

حمایت مستقلین از سلطانی‌فر و صالحی‌امیری

آنچه دولتی‌ها و وزیران پیشنهادی این روزها دنبال می‌کنند، رایزنی‌ها با نمایندگان و فراکسیون‌ها برای کسب رای اعتماد است؛ هرچند به نظر می‌رسد وزیران پیشنهادی در فراکسیون امید وضعیت خوبی دارند، اما این همه آنچه در روز رای اعتماد روی خواهد داد نیست. دو فراکسیون دیگر نیز نقش موثری در اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی یا عدم اعتماد به آنها دارند. در این میان به‌نظر می‌رسد نقش فراکسیون مستقلین تعیین‌کننده‌تر است؛ زیرا اگر فراکسیون امید پس از بررسی‌ها تصمیم به رای اعتماد به وزیران پیشنهادی گیرند، رای موافق مستقلین نیز می‌تواند به کمک وزیران پیشنهادی بیاید. فراکسیون مستقلین از نمایندگانی تشکیل شده که بسیاری از آنها هنگام انتخابات مجلس دهم در فهرست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قرار گرفته بودند و با ورود به مجلس فراکسیونی مستقل از این ائتلاف برگزیدند. به هر روی به‌نظر می‌رسد رویکرد حامیانه این فراکسیون از دولت، می‌تواند در سرنوشت رای اعتماد به رضا صالحی‌امیری برای حضور در وزارت ارشاد، فخرالدین دانش‌آشتیانی برای حضور در وزارت آموزش و پرورش و مسعود سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان بسیار موثر باشد. با این همه فراکسیون مستقلین دیروز، حمایت از دو گزینه پیشنهادی را تایید کرد. گواه این مدعا اظهارات مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین است که در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از اعلام حمایت این فراکسیون از وزیران پیشنهادی ارشاد و ورزش خبر داد. به گفته لاهوتی مسعود سلطانی فر و رضا صالحی‌امیری وزیران پیشنهادی ورزش و ارشاد برنامه‌ها و سوابق خود را در جلسه دیروز این فراکسیون که با حضور بیش از ۶۰ نفر از اعضا برگزار شد تشریح کردند و نهایتا مقرر شد فراکسیون با صدور بیانیه ای حمایت خود را از این دو وزیر پیشنهادی اعلام کند. این به معنای رد گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نیست. مستقلان نتیجه بررسی‌های خود از برنامه‌های فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را پس از جلسه امروز فراکسیون با دانش‌آشتیانی اعلام خواهند کرد.

مواضعم تغییر نکرده است

دانش‌آشتیانی که خود دیروز در صحن علنی مجلس حضور داشت در جمع خبرنگاران حاضر شد، وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در مجلس نهم به خاطر برخی از مسائل نتوانست رأی اعتماد بیاورد آیا ممکن است موضوعات گذشته مجددا مساله‌ساز شود، گفت: رویکرد بنده هیچ تغییری نکرده است و بنده مخلص انقلاب بوده و هستم و برای ارتقای کشور حاضرم اعتبار، سرمایه و جان خود را بگذارم. دانش‌آشتیانی در مجلس نهم زمانی که برای تصدی وزارت علوم به پارلمان معرفی شده بود، به دلیل آنچه برخی نمایندگان، انتساب او به حوادث سال ۸۸ می‌خواندند، با کسب ۱۷۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع در مقابل ۷۰ رأی موافق، نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.دانش‌آشتیانی همچنین دیروز درباره ارزیابی‌اش از فضای مجلس برای روز رای اعتماد گفت: فکر می‌کنم نسبت به قبل بهتر شده باشد، اما به نظرم مهم‌ترین مساله‌ای که وجود دارد این است که در مجلس قبل حتی اجازه نمی‌دادند راجع به برنامه‌ام صحبت کنم، اما حداقل در این مجلس صحبت از برنامه و کار است. او ابراز امیدواری کرد که بتواند این بار و از مجلس دهم رای اعتماد بگیرد. دانش‌آشتیانی همچنین درباره اینکه چرا او به جای محمدعلی نجفی معرفی شد، گفت: ‌آقای نجفی از اول هم که با یکدیگر صحبت داشتیم بر این نظر بود که من بیایم، به خاطر مسائل سلامتی ایشان و... . او درباره اینکه چرا در فراکسیون امید اسم آقای نجفی مطرح بود،‌ گفت: آن مساله یک ناهماهنگی بود وگرنه مساله خاصی نبوده و ما از یک ماه قبل این موضوعات را در دولت داشتیم و آقای نجفی اصرار داشت که من حضور داشته باشم و بنده هم به ایشان گفتم که شما بر من ارجحیت دارید، اما ایشان تاکید داشتند که در این موقعیت بهتر است که من بیایم.