فارس: حسین ملاعبداللهی، موسی فرهنگ و مصطفی اویسی به‌عنوان سفرای جدید ایران در بلگراد، دارالسلام و مینسک به‌زودی عازم محل ماموریت خود می‌شوند. چند سال است که جابه‌جایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در فصل تابستان انجام می‌شود و در چند ماه اخیر و با پایان ماموریت برخی از سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، نیروهای جدید عهده‌دار این سمت‌ها شده یا می‌شوند. هر سال در فصل تابستان براساس روال طبیعی اداری در وزارت امور خارجه، جابه‌جایی سفرا صورت می‌گیرد و با توجه به استقرار بیش از یکصد نمایندگی در خارج از کشور و دوره سه ساله ماموریت‌ها، سالانه به‌طور متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ سفیر و رئیس نمایندگی جابه‌جا می‌شوند. طی چند ماه اخیر برخی از سفرای جدید به محل ماموریت رفتند و برخی نیز قرار است به زودی راهی محل ماموریتشان شوند.

ملاعبداللهی سفیر جدید ایران در بلگراد

در همین راستا شنیده‌ها حاکی از آن است که با پایان ماموریت «مجید فهیم‌پور» سفیر ایران در صربستان، قرار است «حسین ملاعبداللهی» مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه به‌عنوان سفیر جدید ایران راهی صربستان شود. ملاعبداللهی که پیش از این مدیرکل تشریفات وزارت خارجه بوده، قبل از آن هم عهده‌دار سفارت ایران در نیجریه (ابوجا) بوده است.

مصطفی اویسی سفیر جدید در مینسک

از سوی دیگر با پایان ماموریت «محمدرضا صبوری» سفیر ایران در مینسک، «مصطفی اویسی» راهی بلاروس می‌شود تا عهده‌دار سفارت ایران در مینسک شود.اویسی سمت‌هایی چون ریاست اداره غرب آسیای وزارت خارجه را در کارنامه کاری خود دارد.

موسی فرهنگ سفیر جدید ایران در دارالسلام

«موسی فرهنگ» رئیس اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه نیز به‌عنوان سفیر جدید ایران در دارالسلام و جایگزین «مهدی آقاجعفری» به زودی به تانزانیا خواهد رفت. فرهنگ که در حال حاضر عهده‌دار ریاست اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه است، پیش از این در سمت‌هایی چون معاونت سفارت ایران در ابوظبی و رئیس اداره اقتصادی وزارت خارجه فعالیت کرده است. با پایان ماموریت «احمدرضا خیرمند» کاردار ایران در بوئنوس آیرس، محمدفرهاد کلینی نیز قرار است طی چند روز آینده به‌عنوان کاردار جدید ایران راهی آرژانتین شود. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا که اخیرا ماموریتش پایان یافته، قرار است به جای حسین ملاعبداللهی مدیرکل آفریقای وزارت خارجه شود. رئیس اداره خلیج‌فارس وزارت خارجه، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی (امارات متحده عربی) و آخرین سفیر ایران در بحرین از جمله سمت‌های آقاجعفری در دوران فعالیتش در وزارت خارجه بوده است. حسین ملاعبداللهی مدیرکل کنونی آفریقای وزارت خارجه نیز با پایان ماموریت «مجید فهیم‌پور» سفیر ایران در صربستان به‌عنوان سفیر جدید ایران راهی بلگراد خواهد شد.

بازگشت سفیر ایران از دمشق به تهران

همچنین محمدرضا رئوف شیبانی که به مدت پنج سال مسوولیت سفارت ایران در سوریه را بر عهده داشت و به او عنوان سفیر مدافع حرم نیز داده شده است، روز جمعه به تهران بازگشت. براساس این گزارش در حال حاضر مسوولیت سفارت ایران تا زمان معرفی سفیر جدید بر عهده کاردار ایران در دمشق خواهد بود.