دنیای اقتصاد: در شرایطی که خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شده ایران انتقال تسلیحات به حوثی‌ها و شبه‌نظامیان در حال نبرد با دولت مورد حمایت عربستان سعودی در یمن را از طریق عمان افزایش داده است به گزارش رویترز عربی،‌ پادشاهی عمان روز پنج‌شنبه خبر قاچاق اسلحه از مرزهایش به حوثی‌ها را تکذیب کرد. تهران نیز همواره ارسال هرگونه تسلیحات به یمن را رد می‌کند و همواره خواهان حل مناقشه یمن از طریق مذاکره و گفت‌وگو شده است. همچنین هفته گذشته نیز یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه عکاظ عربستان تاکید کرده بود:« این موضوع هیچ واقعیتی ندارد. هیچ سلاحی از مرزهای عمان عبور نکرده و آماده هستیم تا در صورت افزایش تردیدها، روشنگری کنند.»

به گزارش «ایسنا» در گزارش رویترز آمده است: «افزایش سرعت انتقالات در ماه‌های اخیر که به گفته مقامات شامل موشک‌ها و سلاح‌های سبک است می‌تواند دردسرهای امنیتی ایالات متحده را تشدید کند و اقدامی است که تهدیدی برای طولانی شدن و تشدید جنگ ۱۹ ماهه محسوب می‌شود.» در این گزارش ادعا شده است که بسیاری از فعالیت‌های قاچاق اخیر از طریق عمان همسایه یمن از طریق مسیرهای زمینی که مزیت رخنه پذیری در مرز بین دو کشور را دارد، صورت گرفته است. در عین حال یک مقام برجسته دولت باراک اوباما به رویترز گفته است: «ما نسبت به انتقال اخیر این تسلیحات نگران شده‌ایم و این نگرانی‌ها را به کسانی که روابطی با حوثی‌ها دارند از جمله دولت عمان انتقال داده‌ایم.»

بر اساس این گزارش، عمان هرگونه قاچاق سلاح از طریق مرزهایش را رد می‌کند. مقامات ارشد یمنی و منطقه می‌گویند عمانی‌ها فعالانه در این انتقالات دخالت ندارند، اما در عوض نسبت به این اقدام اغماض می‌کنند و در جلوگیری از این جریان ناکام هستند. اما وزیر خارجه عمان هرگونه همکاری یا اغماض در این‌باره را رد کرده است. همچنین به گزارش رویترز، مقامات غربی و آمریکایی که درباره روند انتقال تسلیحات با رویترز صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که این ارزیابی‌ها براساس اطلاعاتی بود که به رویت آنها رسیده اما ماهیت آنها را شرح نمی‌دهد. آنها اضافه کردند که کثرت نقل و انتقالات در مسیرهای قاچاق زمینی شناخته شده به طرز قابل توجهی افزایش یافته است، اما میزان محموله‌ها نامشخص است. حتی مقامات آمریکایی که نسبت به حمایت ایران از حوثی‌ها هشدار می‌دهند خلأ امنیتی در یمن را تایید می‌کنند جایی که وجهه ایالات متحده از زمان آغاز درگیری به شدت کاهش یافته است. یک مقام رسمی آمریکایی مدعی شد آنچه آنها از طریق مرز عمان وارد می‌کنند موشک‌های ضدکشتی، مواد منفجره، پول و نیروی انسانی است. یک مقام امنیت منطقه‌ای نیز گفت: «این نقل و انتقالات شامل موشک‌های زمین به زمین با برد کوتاه و سلاح‌های سبک است.» در ادامه سیاست‌های ایران‌هراسی از سوی دولت سعودی، روزنامه «عکاظ» عربستان نوشت: «عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل روز پنج‌شنبه سکوت شورای امنیت در مقابل ادعای قاچاق اسلحه ایران به حوثی‌های یمن را عجیب خواند.»

از سوی دیگر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه در سخنانی، نقش نظامیان آمریکایی را در جنایات مستقیم و غیرمستقیم علیه مردم یمن انکارناپذیر خواند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی اظهارات ژنرال آمریکایی درباره نقش احتمالی ایران در حمله موشکی به سمت ناوهای آمریکایی در دریای سرخ را داستانی تخیلی، مشکوک و بی‌اساس خواند و آن را به شدت رد کرد.او افزود: «‌اظهارات ضد و نقیض و نامفهوم مقامات آمریکایی در روزهای گذشته، اظهاراتی خلاف، توام با سوء‌ظن و نابجا است که حاکی از سردرگمی آنان است.»

قاسمی یادآور شد: «همان گونه که پیش‌تر گفته ایم به نظر می‌رسد دولت آمریکا باید به جد و بیش از آنچه تصور می‌کند مراقب اقدامات آنانی باشد که برای مدتی است در تجاوزی وحشیانه و تحمیلی در باتلاق جنگ یمن دست و پا می‌زنند و در تصوری باطل برای نجات خود از ورطه این شکست مفتضحانه می‌خواهند با افزایش تنش و گسترش دامنه جنگ و خشونت، دیگران را به صحنه جنگ بی‌حاصل یمن وارد کنند.» سخنگوی وزارت خارجه در پایان تاکید کرد: «بهتر آن است نظامیان آمریکایی که با کمک مستقیم و غیرمستقیم خود به نیروهای ائتلاف در جنایات علیه مردم یمن نقش غیرقابل انکاری دارند، به جای فرافکنی، خود و هم‌پیمانانشان مانع جنایات و خونریزی‌‌های بیشتر شوند و به کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن خاتمه دهند.»