چهار محور اصلی مذاکرات لوزان عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: مذاکرات نیم روزه ایران و ۸ کشور غربی-عربی-ترکی برای یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه در شهر لوزان سوئیس، پس از چهار ساعت و نیم بحث و گفت‌وگو درباره ابعاد انسانی، سیاسی و امنیتی بحران سوریه بدون در برداشتن نتیجه‌ای روشن شامگاه شنبه به وقت تهران پایان یافت. هنوز میزبان آمریکایی درخصوص نتیجه این نشست بیانیه‌ای نداده، اما «حسین جابری‌انصاری» معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران دیروز در بیانیه‌ای کوتاه، به مدت زمان و دستور کار مذاکرات و همچنین چهار محور اصلی این گفت‌وگوها اشاره کرد. جمهوری اسلامی ایران در دقیقه ۹۰ و پس از رایزنی‌های مقامات غربی، متقاعد شد که در این نشست حضور پیدا کند. علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیران خارجه روسیه، آمریکا، ترکیه، عربستان، قطر، عراق، مصر و اردن و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حضور داشتند.

آتش‌بس و تفکیک گروه‌های تروریستی

درباره جزئیات و حواشی این گفت‌وگوها، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که دوسوم نشست یک روزه «لوزان» به موضوعات امنیتی و آتش‌بس در سوریه اختصاص داشت. حسین جابری‌انصاری، که به همراه محمدجواد ظریف در نشست یک روزه «لوزان» حضور داشت، شنبه شب پس از پایان این نشست بین‌المللی گفت: «در گفت‌وگوها به‌طور مشخص درباره آتش‌بس و آتش‌بس اخیر که بین آمریکا و روسیه بر سر آن توافق شده و برهم خوردن آتش‌بس و عوامل اصلی برهم خوردن آن یعنی تفکیک بین گروه‌های تروریستی به ویژه النصره و داعش از سایر گروه‌های سوری پرداخته شد.» او درخصوص محور دوم این مذاکرات افزود: «درباره روش‌های جدا کردن این گروه‌ها و ملاک‌های مورد نظر در این باره و زمان‌بندی‌های مرتبط با این بحث به‌طور مفصل گفت‌وگو شد.» جابری‌انصاری با بیان اینکه بخش دیگری از گفت‌وگوها در نشست لوزان به مساله انسانی و فوریت‌های امدادرسانی در حلب و دیگر مناطق سوریه اختصاص داشت، درخصوص سومین محور اظهار کرد: «درباره این موضوع و آتش‌بس و سازوکارهای مرتبط که به چه نحوی جدول زمان‌بندی مشخص شود تا آتش‌بس برقرار شود و هم‌چنین تسریع ارسال کمک‌های انسانی هم بحث شد.» او در ادامه مصاحبه با خبرگزاری صدا‌وسیما در لوزان سوئیس، محور چهارم گفت‌وگوها را بعد سیاسی بحران سوریه و اینکه آینده این کشور چگونه خواهد بود، اعلام کرد و گفت: «در این موضوع بحث‌های کمتری صورت گرفت، اما توافق کلی این بود که در اسرع وقت این گفت‌وگو بین طرف‌ها ادامه یابد.»

مواضع وزرای خارجه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پایان این نشست گفت: «شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند که دیدارهای آتی درخصوص سوریه در اسرع وقت انجام شود.» مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پس از پایان مذاکرات لوزان درخصوص سوریه، خواستار آن شد که معارضان سوری از جبهه النصره جدا شوند. در حالی که هیات عربستان در مذاکرات لوزان اعلام کرد که توافقی در این مذاکرات حاصل نشده است، نمایندگان ترکیه گفته‌اند، آنکارا پیشنهادهایی درخصوص آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ارائه کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در مورد این نشست گفت: «مذاکرات تا حدی صریح بوده که در لحظاتی به تنش بین برخی طرف‌ها منجر شده است.» او تاکید کرد که شرکت‌کنندگان در نشست لوزان از دوشنبه به بعد تماس‌ها برای بحث در مورد گام‌های بعدی را ادامه خواهند داد.

نمی‌توان به نتایج نشست لوزان امید داشت

همزمان با این تحولات و در شرایطی که بیشتر کارشناسان مذاکرات لوزان درخصوص سوریه را بدون دستاورد روشن و ملموس می‌دانند، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران معتقد است تا وقتی که برخی کشورها بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت اصرار می‌ورزند نمی‌توان به نتایج نشست لوزان خوشبین بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «المیادین»، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «اعتقاد به راه‌حل سیاسی، تنها راه پایان دادن به بحران سوریه است.» امیرعبداللهیان افزود: «تا زمانی که برخی کشورها همچون آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت اصرار می‌ورزند نمی‌توان به نتایج نشست لوزان خوشبین بود.» او گفت: «معتقدم تا زمانی که تمامی کسانی که بر سر میز مذاکره می‌نشینند به این مساله اعتقاد نداشته باشند که بحران سوریه فقط راه‌حل سیاسی دارد، نمی‌توان به نتیجه بخشی نشست لوزان امیدی داشت.»