دنیای اقتصاد: پس از دو دهه وقفه، در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مدیران عالی‌رتبه اقتصادی ایران با مدیران این دو نهاد مالی مهم در اقتصاد بین‌الملل دیدار کردند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول در دیدار با هیات ایرانی مساله «عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با شبکه بانکی ایران» را مورد توجه قرار داد و نسبت به بهره‌گیری از امکانات صندوق در راستای رفع مشکل با کشور‌های ذی‌ربط قول مساعدت و پیگیری داد تا همکاری لازم با بانک‌های ایران صورت گیرد. وی گفت: «درخصوص همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های ایرانی مشکلات وجود دارد که من به سهم خودم تلاش می‌کنم با مقامات آمریکایی رایزنی کرده تا این مشکلات مرتفع و روند همکاری‌های بیشتر ایران با نهادهای مالی بین‌المللی تسریع شود.» در این دیدار مسوولان ایرانی گزارش‌هایی نیز از سیاست‌های اقتصادی کنونی در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای بهبود اقتصاد ایران ارائه کردند و به‌خصوص، بر یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری، توافق اوپک برای تثبیت بازار نفت، مدیریت بدهی‌های دولت و طرح‌های جاری برای اصلاح بخش بانکی تاکید کردند. در نهایت، در دیدار هیات ایرانی با مدیران بانک جهانی نیز تدوین نقشه راهی برای ارائه سریع‌تر خدمات فنی و مشاوره‌ای بانک جهانی به ایران، مورد توافق قرار گرفت.

دیدار هیات ایرانی با کریستین لاگارد

در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی (مشهور به دوقلوهای برتون‌وودز)، هیات عالی رتبه ایران با کریستین لاگارد، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، در این جلسه که با حضور علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، به همراه معاونان و تعدادی از مدیران ارشد ادارات مختلف صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، طیب‌نیا درخصوص تحولات اقتصادی کشور از ابتدای دولت یازدهم و تبیین سیاست‌های اقتصاد کلان، به‌ویژه سیاست‌های اصلاح ساختاری در قالب اقتصاد مقاومتی طی یک سال گذشته گزارشی ارائه کرد. همچنین به گزارش «شادا»، طیب‌نیا در اظهارات خود با بیان اینکه «ما در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان نقشه راه اقتصاد ایران در این برهه اصلاحات ساختاری و زیربنایی را شروع کرده‌ایم» اضافه کرد: «نتایج این اصلاحات به آرامی در حال خودنمایی است و موفقیت‌های دولت یازدهم در کاهش و کنترل نرخ تورم و همچنین مدیریت بحران کاهش شدید قیمت نفت ناشی از پیشبرد همین سیاست است.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه، درخصوص دستاوردهای اقتصادی دولت نظیر افزایش رشد اقتصادی، کاهش تورم به سطح تک‌رقمی آن، حصول ثبات در بازار ارز، گسترش فضای آرام و اطمینان‌بخش اقتصادی توضیحاتی را ارائه کرد که مورد توجه مدیران صندوق بین‌المللی پول قرار گرفت. طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط خاص منطقه که با پدیده شوم تروریسم درگیر است، بیان کرد: «یکی از ریشه‌های اصلی شکل‌گیری گروه‌های تروریستی و پدیده تروریسم، فقر است که امیدواریم سیاست‌های صندوق در جهت افزایش رفاه و کاهش فقر در این منطقه و مناطق مشابه در دنیا به گونه‌ای باشد که بتواند به طور ریشه‌ای این مشکل را حل کند.»

وی همچنین به تلاش‌های دولت در جهت باز پرداخت بدهی‌های خود به شبکه بانکی و بخش خصوصی از طریق گسترش بازار بدهی با انتشار اوراق بهادار و اسناد خزانه اسلامی، تامین کسری بودجه دولت، اجرایی کردن طرح اصلاح نظام بانکی در راستای تقویت نظام بانکی و در شرف ارسال لوایح دوگانه قانون بانک مرکزی و بانکداری کشور به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به سابقه تصویب قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران، نسبت به اجرایی کردن آنها در ایران توضیحاتی ارائه کرد. طیب‌نیا با اشاره به گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول درباره اقتصاد ایران تاکید کرد: «گزارش اخیر صندوق رویکرد مثبتی به اقتصاد ایران داشته و توانسته به خوبی برخی از توفیقات دولت را ترسیم کند.»

یکسان‌سازی، توافق اوپک و کمک‌های صندوق

از دیگر موضوعات مورد بحث، طرح سوالاتی از سوی مدیرعامل صندوق درخصوص تحولات اخیر بازار نفت و یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور بود که در این زمینه اکبر کمیجانی، توضیحات مبسوطی از اقدامات بانک مرکزی در فراهم کردن بسترهای لازم برای حرکت به سمت نرخ ارز یکسان ارائه کرد. وی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته به‌ویژه انتقال تامین مالی واردات قسمت عمده‌ای از کالاها از نرخ ارز رسمی به نرخ ارز بازار، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری فرآیند یکسان‌سازی نرخ ارز تکمیل شود. همچنین درباره توافق کشورهای عضو اوپک با غیراوپک در مورد کاهش سقف تولید نیز موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات بازار نفت و افزایش تولید نفت ایران در چارچوب توافق شده، مورد تاکید قرار گرفت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، لاگارد با ابراز خشنودی از اینکه پس از دو دهه با بالاترین مقام اقتصادی دولت ایران دیدار می‌کند، موفقیت‌های دولت ایران در کنترل تورم و مقابله با آثار بحران کاهش قیمت نفت را یادآور شده و آن را قابل تحسین دانست. وی ضمن ابراز خرسندی از مطالب ارائه شده و دستاوردهای حاصله، قول داد بخش‌های ذی‌ربط صندوق کماکان به همکاری با ایران در ارائه کمک‌های فنی و آموزشی در زمینه‌های بانکی، پولی، ارزی و مالیاتی ادامه دهند.

لابی لاگارد برای همکاری بانکی با ایران

یک نکته مهم در این گفت‌وگو‌ها، مساله «عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با شبکه بانکی ایران» بود که در این باره رئیس صندوق بین‌المللی پول نسبت به بهره‌گیری از امکانات صندوق در راستای رفع مشکل با کشور‌های ذی‌ربط قول مساعدت و پیگیری داد تا همکاری لازم با بانک‌های ایران صورت گیرد. لاگارد ضمن تایید سخنان وزیر اقتصاد ایران درخصوص ریشه‌های تروریسم، از برنامه‌های جدید صندوق به این منظور سخن گفت و تاکید کرد: «ما در این زمینه همکاری ایران را مغتنم می‌شماریم.» وی در ادامه افزود: «درخصوص همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های ایرانی مشکلاتی وجود دارد که من به سهم خودم تلاش می‌کنم با مقامات آمریکایی رایزنی کرده تا این مشکلات مرتفع و روند همکاری‌های بیشتر ایران با نهادهای مالی بین‌المللی تسریع شود.» رئیس صندوق بین‌المللی پول همچنین از برنامه‌های صندوق برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها با ایران خبر داد و گفت: «ما در موضوع آموزش، انتقال تجربیات سایر کشورها و دانش فنی برنامه‌هایی برای همکاری با ایران داریم که ارائه خواهیم کرد.»