دنیای اقتصاد: به‌دنبال اعتراض برخی از علما و روحانیون قم به برگزاری یک کنسرت در این شهر، عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم استعفا کرد. ماجرای برگزاری کنسرت در قم و موج اعتراض‌ها به آن از چند روز پیش آغاز شد.در اولین واکنش به این ماجرا آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ی خواست تا به وزیر ارشاد در مورد برگزاری کنسرت در قم تذکر دهد. او با تاکید براینکه هیچ‌کس حق ندارد عذرخواهی مدیرکل ارشاد را بپذیرد، چون حریم حضرت معصومه(س)، حریم حوزه‌های علمیه و مراجع شکسته شده است، گفت: اینجا قم است، شکستن این حریم مثل شکستن حریم شهرهای دورافتاده نیست و این حریم‌شکنی بسیار رقت‌بار بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین از ناراحتی شدید مراجع عظام تقلید از برگزاری کنسرت در قم سخن گفت و تاکید کرد: نباید مرجعیت را تنها گذاشت و حریم آن را شکست؛ مرجعیت عالی‌ترین مقامی است که در تشیع همیشه مورداحترام بوده و خواهد بود، این اقدام غیرقابل‌برگشت است. او در ادامه خواستار استعفای مدیرکل ارشادقم شد و گفت که او باید از قم برود چراکه این بحث با عذرخواهی حل‌شدنی نیست.

پس از آن آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه این شهر از برگزاری کنسرت در قم انتقاد کرد و خواستار جلو گیر ی از تکرار چنین مسائلی در شهر مذهبی قم شد. همزمان با این اعتراض‌ها، علی لاریجانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به برگزاری کنسرت در شهر قم در بیانیه‌ای اجرای کنسرت در این شهر را محکوم کردند. این واکنش‌ها موجب شد تا علی جنتی وزیر ارشاد در مورد اجرای کنسرت در قم توضیحاتی ارائه کند. او روز یازدهم مهرماه در حاشیه شانزدهمین اختتامیه جشن صنعت ملی چاپ ایران اعلام کرد که آنچه در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود یک برنامه همخوانی یا همسرایی بود که محتوا و شکل آن هیچ اشکالی نداشته است. جنتی همچنین گفت: حتی خانم‌هایی که مجری بودند کاملا با حجاب اسلامی شرکت کرده بودند برخی از شرکت‌کنندگانی که در این جمع‌خوانی بودند حدود و ثغور لازم را رعایت نکرده بودند و بعضی عناصر نیز از آنها عمدا عکس گرفتند و عکس را در اختیار برخی از مراجع تقلید و جامعه مدرسین گذاشتند. به گزارش خبرگزاری فارس، جنتی در ادامه ازعذر خواهی مدیرکل ارشاد در قم از علما خبر داد و گفت: ما اصولا بنایمان در قم بر اجرای کنسرت‌هایی که در شهرستان‌های دیگر اجرا می‌شود نبوده و این هم کنسرت نبوده و مجریان آن رعایت کامل کردند و همواره ما یکی از مشکلاتی که داریم حواشی کنسرت‌ها است.

در پی این توضیحات حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد برگزاری کنسرت موسیقی در دو شهر قم و مشهد اظهار کرد: سیاست کنونی وزارت ارشاد درباره این دو شهر از اول هم اینگونه بوده و تاکنون کنسرتی در این دو شهر برگزار نشده است. او در ادامه افزود: آمادگی داریم هر زمان علما و مراجع گرانقدر دستور فرمایند از نزدیک مسائل را توضیح دهیم و اتفاقات را تشریح کنیم. این آمادگی از جانب شخص وزیر ارشاد و بنده به‌عنوان سخنگوی این وزارتخانه وجود دارد تا برای ادای برخی توضیحات به قم برویم و خدمت مراجع بزرگ تقلید برسیم. اما ظاهرا هیچ کدام از این توضیحات نتوانست از فشار روی عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم که خود نیز روحانی است برای استعفا کم کند و در نهایت او روز گذشته استعفای خود را به وزیر ارشاد تقدیم کرد. در متن استعفای «حجت‌الاسلام والمسلمین عباس دانشی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم که وزیر ارشاد نیز با آن موافقت کرده آمده است:

«آنچه روز سه‌شنبه، هشتم مهرماه اجرا شد به هیچ وجه کنسرت موسیقی نبوده و کمترین و کوچک‌ترین تبلیغ رسانه‌ای مکتوب، مجازی و در فضای شهری و رادیو و تلویزیون از سوی این اداره‌کل به‌عنوان کنسرت موسیقی نداشته است. اجرای این برنامه از نظر شکل و محتوا کاملا منطبق بر معیارهای اسلامی بوده و با بهترین و پرتکرارترین موسیقی‌های صدا و سیما که بعضا به‌طور زنده و صحنه‌ای از شبکه‌های متعدد صدا و سیما پخش می‌شود قابل رقابت است.» به گزارش خبرگزاری فارس، در بخش دیگری از این استعفا نامه آمده است: «حاشیه و فضای سالن نیز در حین برگزاری برنامه تا حدود بسیاری وضع مطلوبی داشته اما بعد از پایان یافتن مراسم متاسفانه عده‌ای از بانوان رعایت حجاب اسلامی را نکرده‌اند و افرادی با انگیزه سیاسی صرفا به گرفتن عکس از صحنه‌های نامناسب مبادرت ورزیده و این تصاویر را در اختیار بعضی از مراجع معظم و اعضای محترم جامعه مدرسین گذاشته‌اند.»

عباس دانشی در ادامه با بیان اینکه اینجانب دغدغه‌های مراجع عظام تقلید و اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را کاملا درک کرده و عمیقا به آن احترام می‌گذارم آمده است: اینجانب در اولین فرصت پس از وقوع این حواشی در ملاقات‌های حضوری و مصاحبه‌های خود از آن عذرخواهی کرده ام. اما اینکه با نظر داشت این موارد با توجه به رنجش خاطر این عزیزان، به‌رغم اینکه هیچ‌گونه تخلف عمدی از معیارهای دینی از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته برای باز گذاشتن دست حضرتعالی در مدیریت این رویداد و کاهش انتقادات علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت محترم به ویژه در شرایط حساس کنونی لازم می‌دانم مراتب استعفای خود را به جنابعالی تقدیم دارم.»

تکذیب استعفای وزیرارشاد

در همین حال روز گذشته حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ضمن اشاره به بیانیه اعتراضی سه تن از نمایندگان استان قم در راستای اتفاقات رخ داده، اخبار منتشر شده پیرامون برکناری یا استعفای وزیر ارشاد را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی پیرامون فشارها برای استعفای جنتی از وزارتخانه اضافه کرد: هیچ فشار و پیگیری برای استعفا و برکناری مطرح نیست. شایعات برکناری وزیر ارشاد در همان روزی که وزیر ارشاد از همایش صنعت چاپ خارج می‌شدند مطرح شد که ایشان این استعفا را تکذیب کرد، اما اتفاقاتی که چند روز گذشته افتاد در نهایت منجر به کناره‌گیری مدیر کل قم شد. از آن برنامه نه وزیر مطلع بود و نه مسوولان ارشد ارشاد؛ بلکه حواشی آن مراسم هم برای ما و همه مسوولان باعث تاسف و تاثر شد. او با بیان اینکه پذیرش استعفا از سوی وزیر ارشاد به معنای احترام به دغدغه‌ها و نگرانی‌های گرانقدر است، اظهار کرد: این استعفا نشان می‌دهد حفظ حریم و حرم ملکوتی حضرت معصومه (س) و احترام به مراجع در اولویت کار قرار دارد. او در پایان از فعالیت ارشاد استان قم به واسطه سرپرست خبر داد و گفت: تا معرفی مدیر کل جدید استان قم با سرپرست اداره خواهد شد.