واکنش ایران به جنایت عربستان در یمن

دنیای اقتصاد: در شرایطی که مردم یمن به‌واسطه حملات عربستان و نیروهای ائتلاف شرایط جنگی و بحرانی سختی را تجربه می‌کنند، در تازه‌ترین تحول که با واکنش‌های زیادی مواجه شده است، جنگنده‌های ائتلاف سعودی مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن در صنعا را بمباران کردند که براساس آمار بیش از ۷۰۰ شهروند یمنی کشته یا زخمی شدند. در همین ارتباط، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با محکوم کردن این تجاوز هوایی که با سلاح ارسالی آمریکا انجام شده است، گفت آمریکا در این جنایت سهیم است و باید پاسخگو باشد.

همزمان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حکام آل‌سعود را به‌عنوان جنایتکار جنگی دانست و بر محاکمه و مجازات سریع آنان تاکید کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این جنایت را به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این فاجعه غمبار ابراز همدردی کرد. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز دیگر مقام ایرانی بود که در واکنش به حمله هوایی عربستان گفت که حاکمان سعودی کاسه صبر مردم مقاوم یمن را لبریز کرده‌اند. در خود یمن نیز عضو شورای‌عالی سیاسی انصارالله با اشاره به انکار عربستان در حمله به غیر نظامیان در تالار بزرگ صنعا، تاکید کرد که جامعه بین‌الملل باید موضع خود را نسبت به جنایات عربستان در یمن اعلام کند. یمن از ۱۸ ماه پیش تاکنون مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی عربستان و همپیمانانش قرار گرفته که بر اثر آن تاکنون ده هزار نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

کشتار با تسلیحات غربی

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی روز یکشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام عربستان در بمباران مراسم سوگواری در یمن، با سلاح ارسالی آمریکا که در اختیار ارتش تجاوزگر عربستان قرار گرفته، صورت گرفته است و آمریکا در این جنایت سهیم است و باید پاسخگو باشد. به گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، دریابان علی شمخانی در این بیانیه با تاکید بر اینکه افکار عمومی غرب باید بدانند که دولت‌هایشان چه نقشی در تداوم این جنگ دارند، تصریح کرده است: «فروش تسلیحات به عربستان و امارات، نقش محوری در تجاوز نظامی به یمن و کشتار مردم بی‌گناه یمن را دارد، که باید از سوی غرب متوقف شود.»ماه گذشته یک کمیسیون پارلمانی بریتانیا خواستار تعلیق صدور اسلحه ساخت این کشور به عربستان سعودی شده بود. به گزارش «عصرایران» به نقل از «بی‌بی‌سی»، اعضای کمیته پارلمانی نظارت بر صدور تسلیحات در گزارشی گفتند که احتمال زیاد وجود دارد که اسلحه فروخته شده به عربستان سعودی به نحوی در جنگ یمن به کار گرفته شود که قوانین بین‌المللی ناظر بر امور بشردوستانه و حفاظت از حقوق بشر را نقض کند. اما هفته گذشته بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس گفته بود که از عربستان قول گرفته‌ایم که این سلاح و جنگنده‌ها را در حمله به غیرنظامیان مورد استفاده قرار ندهد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه بدون شک ارتش سلحشور و نیروهای مردمی یمن پاسخ جنایات اخیر آل‌سلمان برای بمباران مراسم سوگواری را در میدان‌های نبرد با ارتش متجاوز سعودی و هم پیمانانش خواهند داد، روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد که دولت ایالات‌متحده آمریکا شریک اصلی جنایات آل‌سلمان در نسل‌کشی مردم بی‌دفاع یمن است. شمخانی تصریح کرد: «افکار عمومی غرب باید ضمن آگاهی کامل نسبت به ابعاد وسیع جنایات آل‌سعود در یمن که با پشتیبانی مستقیم آمریکا صورت می‌گیرد با صدای بلند نسبت به این اقدامات واکنش نشان بدهند.»او اقدام اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در هدف قرار دادن ناو متجاوز در سواحل این کشور را مصداق بارز دفاع مشروع در برابر تجاوز خارجی و صیانت از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور عنوان کرد.

حکام سعودی جنایتکاران جنگی

همزمان با این واکنش ها، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، حکام آل‌سعود را جنایتکار جنگی دانست و بر محاکمه و مجازات سریع آنان تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان در واکنش به جنایت رژیم آل‌سعود در بمباران مراسم عزاداری مردم مظلوم یمن ابراز کرد: «رژیم متعصب، مغرور و متجاوز آل‌سعود در تداوم اقدامات وحشیانه خود علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن مرتکب جنایت غیر قابل بخششی شده‌اند و این اقدام نباید توسط دولت‌ها و ملت‌های جهان بی‌پاسخ بماند و هرکسی در مقابل این اقدام وحشیانه سکوت کند در جنایت رژیم آل‌سعود شریک است.»

خوی تجاوزگری آل‌سعود

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه حمله جنگنده‌های سعودی را به مراسمی در صنعا که منجر به کشته و مجروح‌شدن ده‌ها غیرنظامی بی‌گناه و بی‌دفاع شد، به شدت محکوم کرد. به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، بهرام قاسمی ضمن ابراز انزجار از این جنایت هولناک و ضدبشری، با خانواده قربانیان این فاجعه غمبار ابراز همدردی کرد. او با یادآوری اینکه بیش از یک‌سال و نیم خشونت و کشتار و تجاوز علیه مردم مقاوم یمن همچنان با سکوت مجامع بین‌المللی همراه است، افزود: «برای پایان دادن به بحران ساختگی یمن راهی جز توقف خوی تجاوزگری متجاوزین ددمنش آل‌سعود و آغاز گفت‌وگوهای جدی با مشارکت همه طرف‌های یمنی متصور نیست.»

پیام لاریجانی به رئیس مجلس یمن

همچنین رئیس مجلس ضمن محکوم کردن تجاوز نیروهای خارجی علیه یمن گفت: ایران همه‌جانبه از ملت یمن دفاع می‌کند. به گزارش میزان، علی لاریجانی با صدور پیامی خطاب به رئیس مجلس نمایندگان جمهوری یمن، حمله جنگنده‌های متجاوز سعودی به سالن برگزاری مراسم سوگواری در صنعا را محکوم و با نمایندگان مردم یمن در مجلس این کشور و خانواده‌های شهدای این حملات ابراز همدردی کرد. لاریجانی ضمن محکومیت شدید این جنایت علیه مردم یمن، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتقال مجروحان و مداوای آنان با هماهنگی سازمان بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر جمهوری یمن خبر داد.

عربستان بازیچه سیاست آمریکا

در ادامه واکنش‌های داخلی به تجاوز عربستان به مراسم سوگواری در یمن، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت که حاکمان سعودی کاسه صبر مردم مقاوم یمن را لبریز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری «فارس»، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به جنایت اخیر سعودی در یمن و حمله به مجلس عزاداری طی سخنانی اظهار کرد: حاکمان سعودی کاسه صبر مردم مقاوم یمن را لبریز کرده‌اند. او افزود: «عادل الجبیر ١٦ ماه پیش در جده با غرور و تکبر به من گفت که ظرف چند روز در جنگ یمن پیروز می‌شوند که پاسخ لازم را گرفت، ۱۶ ماه تجاوز دیوانه‌وار ریاض علیه مردم یمن ادامه دارد و عربستان در باتلاق یمن گرفتار آمده است.» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه مقاومت مردمی نشان می‌دهد که ریاض روزهای سخت‌تری را در معرکه یمن پیش رو دارد، تاکید کرد: «حاکمان عربستان بازیچه سیاست کلان محور آمریکا و رژیم صهیونیستی شده‌اند و با امنیت کشورشان و منطقه بی‌خردانه بازی می‌کنند و بی‌تردید زمان به نفع ریاض نیست.»

تاثیر منفی بر گفت‌وگوهای یمنی

در یمن نیز واکنش‌های فراوانی به این تجاوز نظامی صورت گرفته است. محمد عبدالسلام رئیس هیات جنبش انصارالله با اشاره به تاثیر منفی جنایت عربستان در یمن بر گفت‌وگوهای صلح تاکید کرد که پس از حمله‌های هوایی به مراسم عزاداری در صنعا باید چند جبهه فعال شود و دست اندرکاران در حال حاضر پاسخ نظامی مناسب به این جنایت را بررسی می‌کنند. به گزارش روز شنبه شبکه خبری «المیادین»، عبدالسلام اضافه کرد که همچنین برای پاسخ به این جنایت گزینه‌های زیادی پیش روی مردم یمن قرار دارد که از طریق آن می‌توان به متجاوزان درس خوبی داد تا بدانند این‌گونه جنایات اثر منفی بر جای خواهد گذاشت. عبدالسلام افزود: «پاسخ دردناکی در انتظار عربستان در جبهه‌های مختلف قرار دارد، این پاسخ‌ها چه از طریق یگان‌های موشکی یا در سطح ارتش و کمیته‌های مردمی خواهد بود.» او افزود که این جنایت اثر منفی بر مسیر گفت‌وگوهای صلح سازمان ملل که از ایفای نقش خود در توقف تجاوز بدون توجیه عاجز است، دارد و این گفت‌وگوها اکنون تقریبا مسدود شده است.

جامعه بین‌الملل موضع خود را اعلام کند

همزمان، حمزه الحوثی عضو شورای‌عالی سیاسی انصارالله نیز با اشاره به انکار عربستان در حمله به غیرنظامیان در تالار بزرگ صنعا که بیش از ۷۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت، تاکید کرد که جامعه بین‌الملل باید موضع خود را نسبت به جنایات عربستان در یمن اعلام کند. به گزارش شبکه خبری «المسیره،» حمزه الحوثی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: «انکار جنایات توسط عربستان در یمن در این زمان به مثابه تاکتیکی برای محو کردن آن و جلوگیری از ورود کمیته‌های تحقیق برای آشکار کردن ابعاد این جنایات است.» او اضافه کرده است که عربستان تلاش می‌کند با انکار جنایات خود در یمن، طرف‌های بین‌المللی را به منظور محکوم نکردن این کشور توجیه کند. الحوثی نوشت که جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای در راس آنها سازمان ملل، اکنون باید با اتخاذ موضع عملی واضح و صریح نسبت به این جنایت، کشورهای متجاوز را محکوم و اقدامات قانونی لازم علیه آنها را که با انجام جنایت جنگی کشتار دسته جمعی راه انداخته‌اند، انجام داده و فورا به تجاوز و محاصره یمن پایان دهند.