دنیای اقتصاد: عباسعلی کدخدایی، سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا» گفت: در انتخابات ۹۲ خود بنده به حدود هشت نفر این موضوع را اعلام کردم که ردصلاحیت شده‌اند و اگر می‌خواهند انصراف دهند. همه این افراد هم از چهره‌های شناخته شده بودند. او در مورد عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان نیز گفت: آن زمان مسوولیت نداشتم، اما طبق آنچه که سوال کرده‌ام به بنده گفته شده که به ایشان اطلاع داده شده بود و از طرف اعضای شورای نگهبان به آنها گفته شده و هم اداره انتخابات شورای نگهبان از طریق تماس تلفنی و پیامک به ایشان اعلام کرده اما از جزئیات خبری ندارم.سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند چون آقای احمدی‌نژاد ردصلاحیت می‌شد، رهبری به ایشان توصیه کردند که در این حوزه وارد نشود،گفت: در این حوزه نمی‌توانم وارد شوم اما شورای نگهبان بحثی در مورد ایشان نداشت و اگر قرار بود بحثی باشد موقع انتخابات مطرح می‌شد، من هم نمی‌توانم از الان پیش‌بینی کنم که اگر ایشان وارد انتخابات می‌شد چه وضعیتی پیدا می‌کرد.

اختلاف‌نظر جدی فقهی

او بابیان اینکه هنوز در رابطه با انتخابات گذشته افرادی مراجعه می‌کنند و مدارک و مستندات خود را ارائه می‌دهند یا وضعیت صلاحیت خود را از ما جویا می‌شوند، گفت: تاکنون حدود ۱۲۰ نفر مراجعه کرده‌اند و کار‌شناسان ما با آنها صحبت کرده و توضیحات آنها را هم شنیده‌اند یا توضیحاتی به آنها داده‌اند. مستندات لازم نیزبه آنها ارائه شده است.سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو از اختلاف‌نظرهای جدی فقهی برخی از فقهای شورای نگهبان خبر داد و گفت: در این جلسات بحث‌های طلبگی می‌شود بخشی از اینها را ما در گذشته منتشر کرده‌ایم و بخش‌هایی هم در آینده منتشر خواهد شد.او همچنین گفت: همیشه اختلاف‌نظر علمی در شورای نگهبان داشته‌ایم. این از قبل هم وجود داشته است. این اختلاف‌نظر علمی هیچ قبحی ندارد، پسندیده هم هست. امری ضروری است که در یک مجمع کار‌شناسی مثل شورای نگهبان موردنیاز است. همه باید بتوانند نظرشان را آزادانه بدهند. از این جهات هیچ اختلافی نداریم، البته بعد از آن هم وقتی از جلسه شورای نگهبان خارج می‌شویم همه با یکدیگر دوست هستیم و احترام یکدیگر را داریم.

آمادگی برای ارائه مدارک تخلف

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی گفت: هیات‌های اجرایی در انتخابات مجلس دهم موارد ساده‌ای را رعایت نکردند. مثلا ساده‌ترین مساله مدرک تحصیلی است که ما در همه انتخابات شاهد آن هستیم. طبق گزارشی که داده‌اند در این دوره هم افرادی بوده‌اند که مدارک تحصیلی‌شان مشکلاتی داشته است. او افزود: آماده هستیم مدارک خود را ارائه دهیم و بگوییم چه تعداد از ثبت‌نام‌کنندگان مشکل مدرک تحصیلی داشتند و هیات‌های اجرایی آنها را تایید کرده‌اند و چه تعداد مشکلات بندهای ماده ۲۸ را داشته‌اند و هیات‌های اجرایی آن را نادیده گرفته‌اند. این مساله کاملا قابل اثبات است.

‌جابه‌جایی برخی افراد

کدخدایی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: زمانی که وارد شورای نگهبان شدم، یک آسیب‌شناسی کردم و برخی روندها را کنار گذاشتیم، برخی افراد را جابه‌جا کردیم، به خاطر اینکه فکر می‌کردیم آنها مانع انجام وظایف قانونی شورای نگهبان هستند و این کار‌ها انجام شده است.

خرید و فروش رای

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این گفت‌وگو در مورد خرید و فروش رای نیز گفت: فکر می‌کنم این آمار در مورد انتخابات مجلس بیشتر باشد که آن‌هم به خاطر گستردگی بیشتر این انتخابات است. در انتخابات ریاست‌جمهوری کل کشور یک حوزه است و تعداد کاندیدا‌ها هم کمتر است، انتخابات خبرگان هم استانی است، برای همین به‌نظر می‌رسد آمار خرید و فروش رای در انتخابات مجلس بیشتر باشد که البته باز هم در این مورد راهکارهایی را برای جلوگیری از این مساله پیشنهاد کرده‌ایم که امیدواریم زود‌تر انجام شود.

نامه عذرخواهی مرتضوی خیلی دیر بود

کدخدایی در مورد نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درباره حادثه کهریزک نیز گفت: هر کسی اگر تخلفی مرتکب شد، مخصوصا از مسوولان بهتر است در زمان خود و هرچه سریع‌تر مساله را بیان کند و درصدد جبران آن برآید، اینکه این اتفاق همین الان هم صورت گرفته است، به‌نظر می‌رسد کار خوبی بوده ولی مربوط به زمان گذشته است و خیلی برای این کار دیر بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در این گفت‌وگو درخصوص برگزاری انتخابات الکترونیک نیز گفت: نشست‌های شورای نگهبان با دوستانمان در وزارت کشور در حال برگزاری است. نامه‌ای را کار‌شناسان ما در رابطه با شرایط الکترونیک شدن انتخابات به وزارت کشور ارسال کرده‌اند و منتظر هستیم که پاسخ دوستان وزارت کشور را داشته باشیم و پس از آن اعلام نظر کنیم. هنوز وزارت کشور چیزی به ما اعلام نکرده است. کدخدایی همچنین گفت: شورای نگهبان هم مثل بقیه نهاد‌ها بحث بهره‌وری را در عملکرد خود مطرح و بررسی می‌کند و تلاش دارد رویه خود را بهتر و ساختار‌ها را اصلاح کند. او افزود: ما به دستگاه‌های مختلف متفاوت نمره می‌دهیم بخش عمده اشکالات موجود به قانون برمی‌گردد که باید اصلاحاتی انجام پذیرد، حجم زیادی از مشکلات به موارد قانونی برمی‌گردد. اگر ما بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم و متصدیان امر از جمله قوای مجریه و مقننه قوانین خوبی را تصویب کنند، ان‌شاءالله بسیاری از این ابهام‌ها در آینده حل خواهد شد. البته معتقدم اشکالاتی هم به عملکرد اعضا و برخی ساختار‌ها وجود دارد؛ اما مشکلات عمده به قانون بازمی‌گردد.