عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در واکنش به انتشار خبری مبنی براینکه سرمایه‌گذاران خارجی درصورت تشکیل شرکت در مناطق آزاد، می‌توانند در زمین‌های مناطق مذکور تملک زمین کنند، گفت: قوانین حاکم برکشور بر ممنوعیت تملک زمین ازسوی خارجی‌ها تاکید دارد.

محمدعلی پورمختار درگفت‌وگو با خانه ملت گفت: در قوانین ایران، سرمایه‌گذار خارجی امکان خرید زمین برای استفاده مسکونی یا احداث واحدهای تولیدی و تجاری را ندارد و ‌باید با مشارکت یک سرمایه‌گذار داخلی نسبت به تملک زمین اقدام کند. به گفته وی قوانین حاکم بر کشور، بر ممنوعیت تملک زمین ازسوی خارجی‌ها تاکید دارد و طبیعتا اگر توافقی برای سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد صورت گیرد، باید بر مبنای قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی باشد و در این قانون اجازه تملک زمین داده نشده است.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار درمجلس شورای اسلامی افزود: دولت لایحه‌ای به‌عنوان لایحه استملاک خارجیان تقدیم مجلس کرده است و در این لایحه به دنبال فراهم کردن شرایط برای مالکیت خارجی‌ها است. وی با اشاره به اینکه برخی از شرایط تعیین شده اقامت و میزان مشخصی سرمایه‌گذاری در داخل کشور است، ادامه داد: بسیاری از کشورها به شرط ورود میزانی سرمایه به کشور اجازه تملک زمین و اقامت به افراد و شرکت‌ها می‌دهند و ایران نیز می‌تواند با ایجاد شرایط قانونی و حفظ جهات امنیتی تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند.