دنیای اقتصاد: وزیران خارجه ایران و ۱+۵ ظهر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در اتاقی در جنب سالن شورای امنیت سازمان ملل در طبقه دوم این سازمان برای اولین‌بار پس از اجرای برجام دور یک میز جمع شدند تا به بررسی ۸ ماه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بپردازند. در این نشست فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت. این اولین کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه ایران و ۱+۵ است که پس از اجرا شدن توافق در سطح وزیران برگزار شد.

این نشست بنا به گفته سید‌عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران به درخواست ایران برگزار شد. همچنین در حاشیه این نشست، «محمدجواد ظریف» و «جان کری» وزیران امور خارجه ایران و آمریکا دیدار دوجانبه کوتاهی داشتند. به گزارش «ایرنا» محور گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و آمریکا «پیگیری اجرای موثر برجام» بود. کمیسیون برجام روز چهارشنبه در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ نیز برگزار شد. همزمان سید‌عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به برگزاری جلسه معاونان به‌عنوان نشست مقدماتی جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۵ گفت: «در این جلسه نحوه اجرای برجام در فاصله جلسه گذشته کمیسیون مشترک تاکنون هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه تحریم‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، از بررسی آخرین وضعیت مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک، فروش آب سنگین، عملکرد گروه کاری مربوط به تولید سوخت هسته‌ای در ایران، آخرین وضعیت همکاری با روسیه در فردو و... به‌عنوان مهم‌ترین موضوعات مطروحه در حوزه هسته‌‌ای نام برد. عراقچی ادامه داد: «در بحث تحریم‌ها موضوع همکاری‌های بانکی و تعلل اروپا و آمریکا در حل مشکلات بانک‌ها و موسسات مالی از طریق تسهیل مراودات مالی و ارائه تضمین‌های لازم، اصلی‌ترین موضوع بحث در کمیسیون مشترک بود.» او با بیان اینکه در این جلسه همچنین موضوع تاخیر دولت آمریکا در صدور مجوزهای فروش هواپیما به ایران از سوی ایرباس و بوئینگ مطرح شد، تاکید کرد: «هیات آمریکایی توضیح داد که ظرف یکی، دو روز اخیر بخشی از مجوزهای مورد نیاز را صادر کرده و طی هفته‌های آینده بقیه مجوزها نیز صادر خواهد شد.»

موگرینی: آزمایش‌های موشکی ایران نقض برجام نیست

همچنین فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ و ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک در یک نشست خبری گفت: «ارزیابی‌های جامع نشان می‌دهد ایران تعهدات خود را در توافق هسته‌ای انجام داده است.» موگرینی ضمن تاکید بر اینکه برنامه موشکی بالستیک ایران نقض برجام نیست، گفت:‌ «بنابراین هیچ بحثی درباره برنامه موشکی ایران در نشست وزرای خارجه ۱+۵ و ایران در مقر سازمان ملل انجام نشد.» به گزارش «ایسنا» او افزود: «ما سه گزارش از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در دست داریم که تایید می‌کند ایران همه گام‌های ضروری را در زمینه انجام برجام برداشته است و همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران نیز برداشته شده‌اند.»