دنیای اقتصاد- رفیعه هراتی: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) جدیدترین گزارش فصلی خود را در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهان منتشر کرد. این سازمان در این گزارش که هر سه ماه یک‌بار منتشر می‌شود، هشدار داد نرخ بهره‌ بسیار پایین یا منفی در حال منحرف کردن بازار دارایی‌هاست و تهدیدی برای ثبات نظام مالی به‌شمار می‌رود. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه همچنین پیش‌بینی کرد اقتصاد جهان در سال جاری کندتر از سال ۲۰۱۵ رشد خواهد کرد و این رشد در سال ۲۰۱۷ اندکی افزایش خواهد یافت.

به گزارش وب‌سایت OECD، در این گزارش آمده است با توجه به این مساله که پیش‌بینی‌ها از رشد ضعیف اقتصادی موجب افت تجارت، سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و دستمزدها شده است، «تله کندی رشد» ریشه دوانده است. بنابراین، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال جاری را از ۳ درصد قبلی به ۹/ ۲ درصد کاهش داده است. این سازمان همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۷ را از ۳/ ۳ درصد قبلی به ۲/ ۳ درصد تنزل داده است که بسیار پایین‌تر از میانگین رشد ۷۵/ ۳ درصدی است که طی سالیان پیش مشاهده شده بود. این سازمان معتقد است طی چند سال گذشته نرخ رشد تجارت نسبت به دوره پیش از بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به نصف کاهش یافته است و با توجه به ضعف در آسیا، این نرخ در فصل‌های اخیر با کاهش بیشتری رو‌به‌رو شده است. در شرایطی که سرمایه‌گذاری افت کرده، تغییر ساختار اقتصادی در چین و معکوس شدن توسعه زنجیره جهانی ارزش نشان‌دهنده رشد کندتر تجارت است که این مساله به رشد ضعیف‌تر بهره‌وری می‌انجامد. از سوی دیگر، نرخ بهره بسیار پایین یا در مواردی منفی، درحال منحرف کردن بازارهای مالی و افزایش ریسک در سراسر نظام مالی است. نبودن انطباق بین افزایش ارزش اوراق قرضه و سهام و کاهش سود و انتظارات رشد، به همراه رونق بیش از حد بازار املاک در بسیاری از کشورها، آسیب‌پذیری سرمایه‌گذاران را نسبت به افت شدید قیمت دارایی‌ها افزایش می‌دهد. کاترین ال. مان، اقتصاددان ارشد سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه می‌گوید: «کندی قابل توجه رشد تجارت جهانی نشان‌دهنده نگرانی‌ها درباره شرایط اقتصادی و مشکلات خروج از تله کندی رشد است. در شرایطی که کاهش تقاضا نقش اساسی در کندی رشد تجارت ایفا می‌کند، فقدان حمایت‌های سیاسی از خط‌مشی‌های تجاری که منافع بسیاری دارند، به شدت نگران‌کننده است. سیاست‌‌های پولی در حال تبدیل شدن به باری اضافه هستند. کشورها به منظور کاستن از وابستگی بیش از حد به بانک‌های مرکزی و تضمین فرصت‌ها و رفاه برای نسل‌های آینده، باید سیاست‌های ساختاری و مالی در پیش گیرند.» سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش جدید خود تصریح کرد: احیای تجارت موجب تقویت بهره‌وری می‌شود و به افزایش رشد اقتصادی در سراسر جهان کمک می‌کند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش جدید خود اعلام کرد کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان نسبت به گزارش قبلی از افت رشد اقتصادی اقتصادهای پیشرفته به ویژه بریتانیا ناشی شده است. براساس پیش‌بینی این سازمان، اقتصاد بریتانیا در سال جاری ۸/ ۱ درصد و در سال آینده تنها یک درصد رشد خواهد کرد. این سازمان پیش‌بینی کرده بود اقتصاد بریتانیا در سال آینده ۲ درصد رشد می‌کند. این سازمان همچنین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری را ۴/ ۰ درصد کاهش داده و به ۴/ ۱ درصد رسانده اما پیش‌بینی رشد اقتصادی چین را برای سال جاری و سال آینده تغییر نداده و به ترتیب ۵/ ۶ و ۲/ ۶ درصد اعلام کرده است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه رشد امسال حوزه یورو را ۵/ ۱ درصد پیش‌بینی کرده که نسبت به گزارش قبلی با ۱/ ۰ درصد کاهش رو به رو شده است. این سازمان که پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود حوزه یورو در سال ۲۰۱۷ رشد ۷/ ۱ درصدی را تجربه می‌کند، اکنون انتظار دارد این حوزه با رشد ۴/ ۱ درصدی رو‌به‌رو شود. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آلمان را برای سال جاری افزایش داده و از ۶/ ۱ درصد به ۸/ ۱ درصد رسانده است، اما این سازمان معتقد است سال آینده، اقتصاد آلمان ۵/ ۱ درصد رشد خواهد کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۲/ ۰ درصد تنزل کرده است. گرچه این سازمان پیش‌بینی رشد اقتصادی ژاپن را برای سال جاری ۱/ ۰ درصد کاهش داده و به ۶/ ۰ درصد رسانده است، اما انتظار دارد رشد اقتصادی این کشور در سال آینده نسبت به پیش‌بینی قبلی ۳/ ۰ درصد افزایش یابد و به ۷/ ۰ درصد برسد.