نمایش موشک‌های «اس‌300» در رژه نیروهای مسلح عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

دنیای اقتصاد: مراسم رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیروز همزمان با اولین روز هفته دفاع مقدس، به‌صورت همزمان در تهران و بندرعباس برگزار شد. این مراسم، که همه ساله با حضور رئیس‌جمهوری و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح اجرا می‌شود و معمولا رئیس‌جمهوری وقت در آن سخنرانی می‌کند، امسال به دلیل شرکت حسن روحانی رئیس‌جمهوری در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بدون حضور او برگزار شد. سرلشکر پاسدار محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در غیاب حسن روحانی، سخنران این مراسم در تهران بود. همچنین در این رژه نظامی، تسلیحات نظامی از جمله تجهیزات موشکی به نمایش درآمد.

سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم صبح دیروز رژه نیروهای مسلح تاکید کرد که راهبردها و برنامه‌های دفاعی نیروهای مسلح ایران هوشمندانه و دقیق و متناسب با تامین امنیت در داخل و خارج از کشور و پاسخگویی سریع، قاطع، به موقع و موفق به تهدیدات جبهه دشمن طراحی و پیش‌بینی شده است. او افزود: این برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که آمادگی‌های دفاعی در طراز ایران اسلامی و در سطح قابل‌قبولی است. او با تاکید بر اینکه طراحی و تولید سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی در حوزه‌های مختلف دریایی، زمینی، هوایی، موشکی با قدرت ادامه خواهد یافت گفت: اقدام اخیر رژیم جنایتکار آمریکا در ارائه یک بسته حمایتی نظامی از رژیم صهیونیستی که تلاشی مذبوحانه برای تامین امنیت پوشالی این رژیم است، ما را در قدرت‌افزایی نظامی خود مصمم‌تر می‌سازد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آزمایش‌های نظامی و رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طبق جدول و زمان‌بندی تعیین‌شده ادامه خواهد یافت و تحت هیچ شرایطی مورد تغییر نخواهد گرفت و هر گاه ما صلاح بدانیم آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.سرلشکر باقری با بیان اینکه اگر ما خواهان صلح و جلوگیری از وقوع جنگ هستیم که اینطور هم هست تنها با قدرتمند شدن ساختار دفاعی نظامی کشور است که می‌توان به آن رسید، گفت: پیشرفت و امنیت دو روی یک سکه هستند؛ بنابراین با ارتقای توان بازدارندگی و توان دفاعی راهبردی می‌توان دشمن را از خیال‌پردازی نسبت به جنگ بر حذر داشت. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انقلابی عمل می‌کنند واین را مشی تغییرناپذیر قرار دادند. سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه باید با اشراف اطلاعاتی عمیق همواره مراقب غافلگیری راهبردی باشیم، گفت: به این جهت تمامی تحرکات دشمن در منطقه تحت رصد دقیق و موشکافانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و قاطعانه می‌گوییم ما قادر به تحلیل و خنثی‌سازی تحرکات دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قبل از اقدام خواهیم بود.او جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان «لنگرگاه ثبات در منطقه پرآشوب منطقه غرب آسیا» معرفی کرد که هر گونه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه ارزیابی می‌کند. به گفته سرلشکر باقری، جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات منطقه را امنیت خود می‌داند و همچنین چشمداشتی به خاک دیگران ندارد و برای هیچ کشوری در منطقه تهدید نیست. به گفته او تغییر آثار موازنه قدرت به نفع محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران در حال وقوع است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

مشت آهنین ملت برابر دشمنانیم

همزمان فرمانده کل سپاه پاسداران نیز دیروز در حاشیه برگزاری رژه نیروهای مسلح در بندرعباس گفت: آمریکایی‌ها بیش از این سرمایه و ثروت مردم آمریکا را با حضور شرارت‌آمیز خود در خلیج فارس هدر ندهند؛ اینجا خانه ماست و ما نسبت به پرسه زدن دشمن پیرامون خانه خود بسیار حساسیم. براساس گزارش «ایرنا» سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری تاکید کرد که مشت آهنین ملت ایران برابر دشمنان خواهیم بود. به گفته فرمانده سپاه، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز با وجود رفتارهای غیرحرفه‌ای آمریکایی‌ها بحمدالله با هوشمندی و هوشیاری نیروی دریایی سپاه، تامین شده است. او همچنین تاکید کرد که پیامدهای حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز نشان می‌دهد واگذاری ماموریت برقراری امنیت در این منطقه به این نیرو، دقیق، هوشمندانه و درست بوده است. به گفته سرلشکر جعفری این آمریکایی‌ها هستند که به دلیل رفتارهای نامتعادل و عدم تسلط و اشراف اطلاعاتی برای خود و برخی کشورها تولید هزینه کرده‌اند.

سامانه موشکی اس-300

رونمایی از تسلیحات نظامی از جمله تجهیزات موشکی یکی دیگر از برنامه‌های مراسم دیروز رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود. براساس گزارش خبرگزاری فارس سامانه موشکی برد بلند اس-۳۰۰ ایران ازجمله این تجهیزات نظامی است که در مراسم دیروز به نمایش در آمد؛ سامانه موشکی برد بلند اس-۳۰۰ از نوع PMU۲ که اخیرا از روسیه تحویل شده است، در مراسم دیروز به همراه لانچرهای پرتاب این سامانه به نمایش درآمد. همچنین خبرگزاری تسنیم از نمایش موشک‌های بالستیک دوربرد سپاه از جمله موشک‌های قدر اچ و اف، موشک سجیل و موشک عماد (دقیق‌ترین موشک دوربرد ایرانی) در مراسم دیروز خبر داد.

از سوی دیگر، در رژه نیروهای مسلح در بندرعباس که همزمان با تهران برگزار شد، از سامانه موشکی ذوالفقار به‌عنوان جدیدترین موشک ایرانی رونمایی شد. سامانه موشکی سوخت جامد نقطه زن «ذوالفقار» با برد ۷۵۰ کیلومتر، یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت ایران است که از این پس به جمع موشک‌های بالستیک بردبلند ایران اضافه شده است. همچنین در بندرعباس، همزمان با برگزاری رژه بزرگ شناورها و زیرسطحی‌های ارتش و سپاه در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نیز بر فراز آسمان خلیج‌فارس به پرواز درآمدند. جنگنده‌های اف۱۴، اف۴، سوخو۲۲ و... از جمله جنگنده‌های حاضر در این پروازها بودند.