دنیای اقتصاد : معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ و جهاد با اشاره به تحریم‌ها در کنار برخی سوء مدیریت‌ها در داخل کشور که شرایط سختی را برای اقتصاد کشور به‌وجود آورد، گفت: با کمک فرزندان این کشور در جبهه دیپلماسی، توطئه دشمنان خنثی شد. اسحاق جهانگیری در این باره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها نه فقط برای دوران تحریم، بلکه باید اقتصاد کشور را در همه شرایط در برابر تکانه‌های بیرونی مقاوم کند. او افزود: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما به‌دنبال اقتصاد حبس شده و بدون تعامل با دنیا نیستیم چون می‌خواهیم تولیدات کشور را صادر کنیم، فناوری‌های روز دنیا را جذب و از منابع خارجی جهان استفاده کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردمی است که مردم باید در آن حرف اول را بزنند گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی دولتی نیست بلکه کارها باید به مردم واگذار شود. جهانگیری با بیان اینکه ایران در ناآرام‌ترین منطقه کره‌زمین واقع شده است، تاکید کرد: ایران امروز امن‌ترین کشور منطقه است و در این میان سردار سلیمانی عزیز به شاخصی تبدیل شده است که همه ملت ایران، همه انقلابیون دنیا و همه مسلمانان جهان به او علاقه‌مند هستند که البته در نقاط مختلف کشور از این گونه افراد زیاد داریم.معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید براینکه دولت و همه نهادها و ارکان نظام باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به صحنه بیایند،‌افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه نیز باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد. دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۵ کارهای مهمی را در دستور کار خود دارند. بیش از ۱۲۰ طرح مهم و کلیدی به‌عنوان اولویت برای سال ۹۵ تدوین شده که یکی از این طرح‌ها به حرکت درآوردن واحدهای تولیدی صنعت و بخش کشاورزی است. جهانگیری اظهار کرد: خوشبختانه امروز همه پای کار آمده‌اند که تولید کشور راه بیفتد و شاخص‌ها و آمارها نشان می‌دهند که حرکت چرخ تولید کشور سریع‌تر شده است. توسعه صادرات غیرنفتی از جمله برنامه‌های دولت در سال ۹۵ است. بازار ایران برای حجم تولیدات داخل کفایت نمی‌کند و همزمان با تلاش برای افزایش تولید باید به فکر راهیابی به بازارهای بین‌المللی نیز باشیم.او با تاکید براینکه حیات تولید به فروش و بازار متکی است، افزود: در بخش تولید و صادرات نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در میادین مشترک باید به‌صورت جدی تلاش کنیم.

بی‌سابقه‌ترین میزان ذخیره گندم

معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه در سال ۹۲ واردات گندم ۷/ ۶ میلیون تن بود، گفت: میزان خرید گندم از کشاورزان ۵/ ۱۱ میلیون تن بوده است. این نه به‌دلیل افزایش سطح زیر کشت گندم بود؛ بلکه این دستاورد در حالی ایجاد شد که میزان سطح زیر کشت گندم در سال جاری ۲۰۰ هزار هکتار کاهش نیز داشته است. اکنون کشور در بی‌سابقه‌ترین میزان ذخیره گندم قرار دارد.