گسترش روابط با آمریکای لاتین

دنیای اقتصاد : حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته پس از تحویل ریاست جنبش عدم تعهد به ونزوئلا، به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به‌هاوانا رفت تا سومین رئیس‌جمهوری ایران باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این کشور آمریکای لاتین سفر می‌کند.

حسن‌روحانی در جریان سفر دو روزه خود به کوبا با رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری این کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد. اولین سفر روحانی به کوبا در حالی صورت گرفت که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۳۱ مرداد ماه به هاوانا سفر کرد و یکم شهریورماه نیز با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرده است. روابط ایران و کوبا پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز‌به‌روز گرم‌تر شد تا اینکه ایران در سال ۱۳۶۱ سفارتش را در ‌هاوانا افتتاح کرد. تاکنون رئیس دولت اصلاحات در سال ۷۹ و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق در سال ۸۵ به‌هاوانا سفر کرده‌اند. فیدل کاسترو رئیس‌جمهوری وقت کوبا نیز در سال ۸۰‌سفری به ایران داشت. به گزارش «ایسنا» براساس گزارش‌های منتشر شده تاکنون بیش از ۴۰ سند همکاری بین ایران و کوبا در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده که بخش عمده آن مربوط به مسائل اقتصادی است. اما پیش از آنکه رئیس‌جمهوری عازم کوبا شود، در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که با شعار صلح، حاکمیت و همبستگی برای توسعه در جزیره مارگاریتا ونزوئلا برگزار شد، دیدارهایی را با مقامات حاضر در این اجلاس از جمله روسای‌جمهور اکوادور و بولیوی داشت.روحانی در دیدار با «رافائل کور‌ه‌آ» رئیس‌جمهوری اکوادور، با اشاره به اشتراکات گسترده ایران و اکوادور تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها با اکوادور استقبال می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور را ضروری برشمرد و اظهار کرد: برای ایجاد تحرک در روابط دو کشور به‌ویژه در بخش‌های خصوصی، توسعه همکاری‌های بانکی اهمیت بسزایی دارد.

حسن روحانی همچنین در دیدار مطان‌العامره وزیر خارجه الجزایر، تلاش برای موفقیت اجلاس آتی تولید‌کنندگان نفت در الجزایر را مورد اشاره قرار داده و با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار نفت و قیمت عادلانه برای آن، گفت: امیدوارم با همکاری و تعامل نزدیک، گام‌های موثری در این راستا در جهت تامین منافع جمعی برداشته شود. روحانی در دیدار «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی بر آمادگی ایران اسلامی برای کمک به پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در این کشور تاکید کرد. مورالس همچنین از روحانی برای شرکت در اجلاس آتی سران کشورهای عضو اوپک گازی که قرار است در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ در کشورش برگزار شود، دعوت کرد.