گزارش  روحانی  از مدیریت 4 ساله NAM

دنیای اقتصاد:حسن روحانی رئیس‌جمهوری جمعه شب در اولین روز سفرش به آمریکای لاتین، برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد وارد ونزوئلا شد. رئیس‌جمهوری پس از ورود به جزیره مارگاریتای ونزوئلا که محل برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد است مورد استقبال معاون رئیس‌جمهوری این کشور قرار گرفت. رئیس‌جمهوری علاوه بر سخنرانی و حضور در این نشست، ریاست دوره جدید جنبش عدم تعهد را که ایران در چهار ساله اخیر عهده دار آن بود، به نیکولاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا واگذار کرد.

در همین حال روحانی روز گذشته به‌عنوان اولین سخنران در هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد ابتدا گزارشی ازعملکرد ایران در دوره چهارساله‌ای که ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده داشت، ارائه کرد. او در بخشی ازاین سخنرانی گفت: همه می‌دانیم که توانمندی غیرمتعهد‌ها در گرو همبستگی بین اعضا و افزایش کارآیی آن است. از این جهت در این دوره، تلاش فراوان برای هم‌افزایی، تحکیم پیوندها و تفاهم درون گروهی صورت گرفته است. همچنین برای گسترش پیام عدم تعهد و تقویت مواضع جنبش، مذاکرات با شمال نیز با قوت پیگیری شده است. چند دور مذاکره بین ترویکای جنبش، با ترویکای اتحادیه اروپا نمونه روشنی از این پیگیری‌ها است.روحانی درادامه سخنرانی روزگذشته خود گفت: بی‌تردید مصوبات و نتایج این اجلاس مهم که با شعار «صلح، حاکمیت و همبستگی برای توسعه» تشکیل شده است، گام مهم دیگری برای تحقق اهداف والای جنبش عدم تعهد خواهد بود.

رئیس‌جمهوری افزود: این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که صلح در تمامی ابعاد آن در سرتاسر جهان در معرض خطر و تهدید قرار گرفته و نقض حاکمیت ملی کشورهای در حال توسعه، در پوشش‌های مختلف و صور گوناگون انجام می‌گیرد. اعضای جنبش در مقطع کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند همبستگی، همگرایی و هماهنگی هستند. واقعیت این است که ما به‌عنوان مجموعه‌ای که حدود دو سوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهیم، بخش غیرقابل انکاری از راه‌حل‌ها، برای چالش‌های جهان امروزی هستیم.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: ایران برخلاف تصویرسازی بنیادگرایانه‌ای که از سوی بنگاه‌های دروغ پرداز و جنگ‌افروز بر آن تحمیل می‌شود، هیچ‌گاه از نظر تقابل امر «ملی» و امر «جهانی»، حرکت نکرده است و دفاع ما از جنبش‌های حق‌طلبانه جهان، به هیچ‌وجه، به مفهوم تقابل با ارزش‌های مقبول و مشروع انسانی و به معنای مداخله در امور داخلی دیگران نیست.روحانی در ادامه سخنرانی‌اش افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد اعتدال و تعامل و تلاش برای حل و فصل منازعات، اختلافات و سوء‌تفاهمات از طریق گفت‌وگو و همکاری است

حسن روحانی در ادامه به توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: حمایت قاطع کشورهای عدم تعهد از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همچنین پشتیبانی آنان از این مذاکرات نقش موثری در تضمین حقوق مشروع هسته‌ای ایران و کشورهای در حال توسعه و همچنین به نتیجه رسیدن این مذاکرات داشته است. او افزود: در واقع برجام فقط یک توافق سیاسی نیست، بلکه در این دنیای پرتنش که استفاده از سلاح و خشونت به تفکر رایج تبدیل شده است، برجام یک راهبرد و رویکرد جدید برای تعامل مثبت و سازنده به‌منظور حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌ها است و می‌تواند سرآغازی برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه کشورها برای پیشبرد صلح و توسعه در جهان باشد. روحانی در پایان سخنرانی‌اش تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و مذاکره را بهترین راه‌حل منازعات جهانی و منطقه‌ای می‌داند و خود در این زمینه پیش‌قدم بوده است. ما در سطح منطقه‌ای نیز، از هر گونه ابتکار عمل که مبتنی‌بر گفت‌وگو و مذاکره باشد برای پایان بخشیدن به اختلافات موجود استقبال می‌کنیم.

دیدار روحانی با مادورو

رئیس‌جمهوری جمعه شب پس از ورود به جزیره مارگاریتا- ونزوئلا-برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد.پیش از این پیش‌بینی شده بود که دو کشور با توجه به اینکه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در اوپک هستند در مورد موضوع کاهش طولانی مدت بهای نفت و اثرات آن بر اقتصاد بین‌المللی گفت‌وگو کنند. موضوعی که جمعه شب نیز درگفت‌وگوی روسای جمهوری دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و قرار شد تا برای تثبیت بهای نفت تلاش کنند. حسن روحانی در این دیدار که در هتل ویندهام کنکورد- محل اقامت رئیس‌جمهوری ایران- برگزار شد، با اشاره به روابط دوستانه ایران و ونزوئلا، آغاز ریاست کاراکاس بر جنبش عدم تعهد را تبریک گفت و تصریح کرد که تهران آماده است تجربیات چهارساله ریاست خود بر این جنبش را در اختیار ونزوئلا قرار دهد.روحانی با اشاره به تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: جنبش عدم تعهد می‌تواند نقش‌آفرینی بزرگ در جهان امروز باشد و اعضا باید با وحدت و همکاری متقابل، منافع جمعی خود را به پیش ببرند. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به موضوع کاهش طولانی مدت بهای نفت و اثرات آن بر اقتصاد بین‌المللی اظهار کرد: ثبات بازار، قیمت عادلانه و نیز سهم منصفانه تولید‌کنندگان نفت تضمین‌کننده منافع پایدار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی است. روحانی همچنین با ابراز علاقه مندی ایران برای همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ونزوئلا، فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور را برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های پیش رو، مثبت ارزیابی کرد.

کاراکاس مصمم به گسترش همکاری‌ها

رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کاراکاس مصمم به گسترش همکاری‌ها با تهران در همه عرصه هاست، گفت: ایران و ونزوئلا فرصت‌های گسترده‌ای برای همکاری دارند و ما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های صنعتی، زیربنایی و انرژی هستیم.«مادورو» در ادامه، فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: این کمیسیون می‌تواند تحرکی در روابط تهران- کاراکاس ایجاد کند.او به موضوع کاهش بهای نفت اشاره کرد و گفت: کشورهای تولید‌کننده نفت از کاهش بهای آن شدیدا متضرر شده‌اند و باید با وحدت، برای تثبیت بهای نفت تلاش کنیم. در دیدار روحانی- مادورو علاوه بر محمدرضا نعمت‌زاده رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ونزوئلا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه حضور داشتند.

آخرین مرحله سفر

روحانی پس از پایان اجلاس غیرمتعهدها، به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری کوبا و به منظور دیدار و مذاکرات دوجانبه به هاوانا پایتخت کوبا سفر خواهد داشت. رئیس‌جمهوری پس از سفر کوبا، در آخرین مرحله از سفر خود برای سخنرانی در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد داشت. در همین حال به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فرانسه حسن روحانی، محمود عباس و بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه به فاصله چند ساعت از یکدیگر سخنرانی خواهند کرد که اتفاقی کم‌سابقه است.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز هفته آینده برای آخرین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. برخی دیگر مانند ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا برای نخستین بار است که به مجمع عمومی سازمان ملل می‌روند.