دنیای اقتصاد: عربستان سعودی با ارائه نامه‌ای به شورای امنیت، مدعی شد که ایران قطعنامه ۲۲۱۶ درخصوص یمن را نقض کرده است. عربستان در شرایطی اکنون با ارائه نامه‌ای به شورای امنیت مدعی نقض قطعنامه ۲۲۱۶ یمن از سوی ایران شده است که خود از بیش از یک سال و نیم گذشته حملات مستمر و همه‌جانبه‌ای را علیه مردم یمن آغاز کرده است. براساس گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) «عبدالله بن یحیی المعلمی»، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، این نامه را عصر روز پنج‌شنبه به رئیس شورای امنیت داد.

عربستان در این نامه مدعی شده است که ایران سلاح و مهمات در اختیار یمنی‌ها قرار می‌دهد. عربستان همچنین از شورای امنیت خواسته است ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به خاطر ادامه حملات به عربستان، بازخواست کند. سازمان ملل متحد چندی پیش نام ائتلاف عربستان را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جنگ‌ها و درگیری‌ها قرار داد و اعلام کرد که ۶۰ درصد کودکان یمنی در حملات این ائتلاف کشته شده‌اند، اما مدت کوتاهی پس از آن، عربستان به سازمان ملل فشار آورد که اگر نام این ائتلاف را از فهرست خارج نکند، کمک‌های مالی به این سازمان را متوقف خواهد کرد و همین فشارها باعث شد تا دبیرکل سازمان ملل نام این ائتلاف را از فهرست خارج و سپس در کنفرانس مطبوعاتی به این فشارها اذعان کند.

پیگیری شکایت اینترپل از عربستان

از سوی دیگر عربستان در شرایطی با ارائه نامه‌ای به شورای امنیت مدعی نقض قطعنامه ۲۲۱۶ یمن از سوی ایران شده است که خود درباره فاجعه منا که در جریان مناسک حج سال گذشته به کشته شدن صدها مسلمان انجامید پاسخگو نیست. رئیس سازمان حج و زیارت ایران روز گذشته با اشاره به تشکیل کارگروهی با مسولیت دستگاه دیپلماسی کشور گفت: کارگروهی تشکیل شده که از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده و از همه ظرفیت‌های داخل و خارجی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا استفاده خواهد شد؛ یکی از این ظرفیت‌ها شکایت نیروی انتظامی به پلیس اینترپل از سعودی‌ها است که باید منتظر نتایج آن باشیم، مصرانه و به‌صورت جدی این شکایت را تازمانی که به نتیجه برسیم، پیگیری خواهیم کرد. سعید اوحدی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره آخرین پیگیری‌های حقوقی شکایت خانواده‌های شهدای منا از عربستان، گفت: در طول یک‌سال گذشته تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفت و در نهایت ۴۱۰ وکالت نامه تنظیم شد که طی روزهای گذشته این وکالت‌نامه‌ها به ۴۵۰ فقره رسیده است. خانواده شهدای منا به معاون کنسولی وزارت خارجه وکالت تام داده‌اند که شکایت در هر مجمع بین‌المللی یا مرجع قضایی از طریق این وزارتخانه انجام شود.