روحانی: شرایط جهان و منطقه مناسب نیست

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به‌منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای گروه غیر‌متعهدها، مذاکرات دوجانبه در کوبا و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل عازم قاره آمریکا شد. روحانی در جریان این سفردو روزه، به‌عنوان رئیس گروه کشورهای غیر‌متعهد ضمن ایراد اولین سخنرانی در اجلاس، ریاست دوره جدید آن را به نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تحویل خواهد داد.

ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد سال ۱۳۹۱ با سفرسران این جنبش به ایران و برگزاری شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران به ایران واگذار شد. به این ترتیب محمد مرسی، رئیس‌جمهوری معزول مصر طی یک سخنرانی در آن اجلاس، ریاست دوره‌ای اجلاس عدم تعهد را به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران منتقل کرد و ایران برای ۳ سال ریاست این جنبش را بر عهده گرفت. با این حال به دلیل فقدان امکان برگزاری نشست سران در ونزوئلا در سال ۱۳۹۴، ریاست ایران یک سال دیگر نیز تمدید شد. به گزارش «ایسنا» بر اساس گزارش عملکرد ایران در دوره ریاست بر جنبش عدم تعهد، ایران توانسته در چارچوب‌های تعیین‌ شده، ضمن حفظ همبستگی و وحدت در درون جنبش، توان جنبش را مصروف انجام وظایف محتوایی کند. جنبش غیر‌متعهدها یا عدم تعهد یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی تاسیس شد و شامل کشورهایی می‌شد که به هیچ یک از بلوک‌های قدرت نظام جهانی وابستگی و تعهدی نداشتند؛ یعنی نه در اردوگاه کمونیسم قرار داشتند و نه به اردوگاه سرمایه‌داری تعلق داشتند. این سازمان با پایان جنگ سرد نیز به فعالیت خود ادامه داد و هم‌اکنون ۱۲۰کشور جهان که تقریبا بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد و ۵۵ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، عضو این جنبش به‌شمار می‌آیند. ایران در سال ۱۳۵۷( ۱۹۷۹) پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جنبش عدم تعهد پیوست و از سال ۲۰۱۲ ( سال ۹۱)ریاست دوره‌ای این جنبش را برعهده دارد. ریاستی که البته آغاز آن با حاشیه‌هایی همراه بود.

یکی از این حاشیه‌ها سفر محمد مرسی به تهران، به‌عنوان اولین مقام مصری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. روابط ایران و مصر از سال ۱۳۵۷در اعتراض به امضای قرارداد صلح کمپ دیوید بین قاهره و تل‌آویو قطع شد. از این رو سفر مرسی به ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. با این حال سفر او به ایران برای شرکت در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد با حواشی زیادی همراه شد. یکی از این حواشی متن سخنرانی او در آن اجلاس در انتقاد از حکومت سوریه بود که از سوی صداوسیما به شکل انتقاد مرسی از بحرین ترجمه شد. به‌دنبال آن عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما توضیحاتی را در این مورد ارائه کرد. اما این توضیحات هم نتوانست مشکل را حل کند. پس از آن بود که وزارت امور خارجه مصر اشاره محمد مرسی رئیس‌جمهوری این کشور در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران به بحرین را تکذیب کرد. به این ترتیب شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران برای جابه‌جایی ریاست دوره‌ای از مصر به ایران تاریخی شد. حالا با گذشت ۴ سال ایران باید ریاست دوره‌ای را به کشوری دیگر واگذار کند. براین اساس هفدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد(نم) امروز و فردا ( ۲۷ و ۲۸ شهریور)۱۷ و ۱۸سپتامبر ۲۰۱۶) در جزیره مارگاریتا در ونزوئلا برگزار می‌شود.

به گزارش «ایرنا» در این نشست، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نخستین سخنران، گزارشی از عملکرد چهار ساله ایران به‌عنوان رئیس شانزدهمین دوره جنبش عدم تعهد را ارائه خواهد کرد. همچنین در حاشیه این اجلاس، رئیس‌جمهوری ضمن انجام دیدارهایی با مقامات، سران، رهبران و شخصیت‌های بین‌المللی کشورهای جنبش غیر‌متعهدها، درباره مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدار با کاسترو

حسن روحانی، پس از پایان اجلاس غیرمتعهدها، به دعوت رسمی رئیس‌جمهور کوبا و به‌منظور دیدار و مذاکرات دوجانبه به هاوانا پایتخت کوبا سفر خواهد داشت. دیدار و گفت‌و‌گو با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا و نیز مذاکره با رئیس‌جمهوری این کشور و امضای اسناد متعدد همکاری از جمله محورهای اصلی برنامه سفر روحانی به کوبا خواهد بود.پیش از این پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرده بود که روحانی به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری کوبا و برای دیداری دوجانبه عازم هاوانا پایتخت کوبا خواهد شد. رئیس‌جمهوری ایران به دعوت رسمی رائول کاسترو به کوبا سفر می‌کند.به گفته اسماعیلی «سفر رئیس‌جمهوری به آمریکای لاتین، اولین سفر دولت در سطح رئیس‌جمهوری است، اما در سطوح دیگر سفرهای متعددی به این بخش از آمریکا انجام شده است.» از این رو سفر رئیس‌جمهوری ایران به دو کشور کوبا و ونزوئلا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین در آخرین مرحله از سفر خود برای سخنرانی در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد؛ دیدار و گفت‌وگو با شماری از مقامات ارشد کشورهای جهان، نشست با نخبگان سیاسی و اقتصادی و ملاقات با رهبران ادیان الهی از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهوری کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

اهداف اصلی سفر

به هر ترتیب حسن روحانی صبح روز گذشته با بدرقه رسمی معاون اول رئیس‌جمهوری و علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، در اولین مرحله از این سفر، به‌منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد عازم کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد. به گزارش «ایرنا» محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان رئیس کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا و حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و کوبا و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این سفر حسن روحانی را همراهی می‌کنند.

پیش از آغاز این سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری گفت: شرایط جهان و منطقه شرایط مناسبی نیست و همه ما باید به‌دنبال برقراری صلح و ثبات در منطقه و سطح جهان باشیم. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی با اشاره به شرکت در هفتاد و یکمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در ادامه این سفر و سخنرانی در مجمع عمومی خاطرنشان کرد: نظرات نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل مهم منطقه و جهان را در این اجلاس بین‌المللی مطرح خواهم کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین دیدار با برخی سران سیاسی کشورها و انجام مصاحبه با رسانه‌های خبری را از دیگر برنامه‌های خود در ادامه این سفر برشمرد. او تاکید کرد: برای ما امنیت ملی خودمان و سپس ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی بسیار اهمیت دارد. روحانی گفت: دستور کار اجلاس غیرمتعهدها که از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و اعضای این جنبش (۱۲۰ کشور عضو آن هستند) از اهمیت بالایی برخوردار است، صلح، حاکمیت ملی کشورها و همبستگی است. رئیس‌جمهوری افزود: برای ما صلح و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و حاکمیت ملی آنها و رایزنی، هماهنگی و همفکری برای مسائل جهان در حال توسعه و کل جهان اهمیت دارد. روحانی ابراز کرد: امیدواریم در این سفر بتوانیم نظرات ایران را تبیین کنیم و در ملاقات با سران کشورها، مسائل دوجانبه را با کشورهای مختلف دنبال کنیم. رئیس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: سفر به آمریکای لاتین به‌عنوان اولین سفر دولت البته در سطح رئیس‌جمهوری است اما در سطوح دیگر سفرهای متعددی به این بخش از آمریکا انجام شده است. اوبا بیان اینکه ریاست جنبش سران عدم تعهد در طول چهار سال گذشته با ایران بوده است، گفت: در هفدهمین اجلاس سران که در ونزوئلا برگزار می‌شود ریاست دوره‌ای این جنبش از ایران به کشور دوست ونزوئلا منتقل می‌شود. روحانی ادامه داد: هدف اصلی در این سفر حضور در این اجلاس است و البته در کنار آن دیدار با مسوولان ونزوئلا و همچنین سران و مقام‌های برخی از دیگر کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس نیز انجام خواهد شد. او گفت: بعد از ونزوئلا سفری به کشور دوست و انقلابی کوبا داریم و با توجه به تاثیرگذاری هاوانا در معادلات منطقه آمریکای لاتین درمورد مسائل دو جانبه و منطقه با مقام‌های این کشور گفت‌وگو خواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل که با سخنرانی در مجمع عمومی با هدف بیان نظرات دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درخصوص مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی همراه خواهد بود، مرحله بعدی این سفر است و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز دیدارهایی با برخی از سران کشورهای شرکت‌کننده پیش‌بینی شده است.