دنیای اقتصاد: هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضع‌گیری دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی خود از حزب جمهوری‌خواه درباره مواجهه قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس را مورد انتقاد قرار داد. در شرایطی که نامزد حزب جمهوری‌خواه خواسته بود به ناوهای آمریکایی اجازه شلیک به قایق‌های سپاه پاسداران داده شود، هیلاری کلینتون تاکید کرد: «ترامپ می‌گوید اگر نیروهای کشوری دیگر فقط به ناوهای آمریکایی نزدیک شوند، باید به آنها حمله کنیم و آنها را از صحنه روزگار محو کرد.» کلینتون، رقیب انتخاباتی خود را «توپخانه هرز» توصیف کرد و گفت: «به همین سادگی هم او باعث شروع جنگ می‌شود.

این هم یک دلیل دیگر برای اینکه مشخص شود اهمیت این انتخابات بیش از هر انتخابات دیگری در طول زندگی ماست.» به گزارش «ایسنا» به گفته کاندیدای دموکرات‌ها، ترامپ با چنین مواضعی جنگ دیگری را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد. ترامپ روز چهارشنبه هفته گذشته در سخنانی در جمع هواداران خود در ایالت اوهایو، بار دیگر سیاست دولت باراک اوباما در مورد ایران و حمایت کلینتون از آن را مورد انتقاد شدید قرار داد و از شدت عمل در برابر حکومت ایران دفاع کرد. او با یادآوری توافق هسته‌ای ایران و آمریکا، مدعی شد: «به این معامله وحشتناکی که با ایران انجام دادیم نگاه کنید، حالا آنها [ایرانی‌ها] تهدید می‌کنند که به سوی هواپیماهای ما شلیک و آنها را سرنگون خواهند کرد.» ظاهرا منظور ترامپ گزارش‌هایی در مورد هشدار پدافند هوایی جمهوری اسلامی به هواپیماهای تجسسی آمریکایی در خلیج‌فارس است که به گفته منابع آمریکایی، چندی پیش روی داد.

دونالد ترامپ، که متن سخنرانی خود را کنار گذاشته بود، سپس به گزارش‌های حاکی از نزدیک شدن قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: «آنها این قایق‌های کوچکشان را می‌فرستند تا دور ناوشکن‌های عظیم و زیبای ما بچرخند و سربازان بزرگ ما هم همینطور می‌نشیند و نگاه می‌کنند و با خودشان می‌گویند: آه، چقدر دوست داشتیم خدمتشان می‌رسیدیم.»همچنین نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر از آزادی دارایی‌های ایران در آمریکا و پرداخت مبالغی پول نقد به ایران انتقاد کرد و مدعی شد که از اینکه حکومت ایران سپاسگزار این اقدام نیست، حیرت کرده است. چندی قبل هم ترامپ وعده داده بود که در مقام رئیس‌جمهوری، هر شناور ایرانی را که حرکت به ادعای او ناشایستی نسبت به ناوهای آمریکایی نشان دهد، منفجر و از آب به هوا پرتاب کند. هفته گذشته پنتاگون مدعی شد که هفت قایق ایرانی در خلیج‌فارس به یک ناو آمریکایی نزدیک شده و مانور داده‌اند. به گزارش «ایسنا» بنا بر ادعای پنتاگون این قایق‌های ایرانی تا فاصله ۳۰۰ متری این ناو پیش رفته بودند این در حالی است که سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران در واکنش به این ادعا گفت که قایق‌های ایرانی چند کیلومتر با ناو آمریکایی فاصله داشته‌اند.