دنیای اقتصاد: یک مقام وزارت خارجه روسیه از احتمال قوی برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵ و ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد. به گزارش «ایرنا» زمیر کابلوف، رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه روز گذشته با اعلام این خبر افزود: «برگزاری این نشست در دیداری بین محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه در نیویورک بررسی خواهد شد.» خبرگزاری روسیا سگودنیا در این باره نوشته است: «در صورت نهایی و قطعی شدن دیدار ظریف و لاوروف، موضوع اصلی این مذاکرات، برگزاری زودهنگام نشست وزیران خارجه ۱+۵ و ایران در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود که دستور کار آن برجام است.» هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود.

اولین نشست پسابرجامی

همزمان یک منبع مطلع ایرانی تایید کرد که نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. این اولین نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در چارچوب برجام است که پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در دی ماه سال گذشته برگزار می‌شود. این منبع مطلع همچنین اعلام کرد که پنجمین کمیسیون مشترک برجام احتمالا ۳۱ شهریور در سطح مدیران و معاونان وزیران خارجه در نیویورک برگزار خواهد شد. به گفته او نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ یک روز پس از برگزاری کمیسیون برجام در اول مهر برگزار خواهد شد.

برنامه‌ای برای دیدار ظریف و کری وجود ندارد

از سوی دیگر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفت که برنامه‌ای برای دیدار جان کری و محمدجواد ظریف در حاشیه‌ نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد. به گزارش «ایسنا» شبا کراکر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره‌ برنامه‌های این وزارتخانه در مجمع عمومی سازمان ملل و احتمال دیدار جان کری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه این اجلاس گفت:‌ «در این مرحله من درباره‌ دیدارهای احتمالی که ممکن است میان وزیر کری و همتایانش صورت بگیرد چیزی ندارم که بگویم، اما ممکن است در آینده برنامه‌ دیدارهای وی اعلام شود.» براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره‌ احتمال دیدار ظریف و کری در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «آنها در گذشته بارها با یکدیگر دیدارهای دوجانبه داشته‌اند اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای دیدار میان آنها در مجمع عمومی وجود ندارد.»

مونیز: گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران به برجام پایبند بوده است

در عین حال ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا روز سه‌شنبه با بیان اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است، گفت منافع اقتصادی برجام برای ایران همان قدر بوده که پیش‌بینی می‌شد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر انرژی آمریکا افزود: براساس گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرده، ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. او که در نشستی به میزبانی اندیشکده «کارنگی» صحبت می‌کرد، گفت: «گزارش سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران به توافق هسته‌ای عمل کرده است.» وزیر انرژی آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش کلیدی داشت و پس از حصول توافق نیز بارها به پایبندی تهران به توافق اذعان کرده است.