گروه خبر: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از شرکت رئیس‌جمهوری در هفتادویکمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد. قرار است حسن روحانی روزجمعه ۲۶ شهریورماه تهران را برای شرکت در این اجلاس، اجلاس سران کشورهای گروه غیر‌متعهدها در ونزوئلاو سفر به کوبا ترک کند.

این سفر دوروزه خواهد بود و رئیس‌جمهوری علاوه‌بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای دوجانبه با بسیاری از مقامات سیاسی جهان خواهد داشت. همچنین به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری در این سفر موضوع بدعهدی‌های آمریکا بعد از برجام نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. حسن روحانی در سه سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و در حاشیه آن با روسای تعدادی از کشورها از جمله فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و دیوید کامرون، نخست‌وزیروقت بریتانیا دیدار کرده است. در این میان پایان شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۲، به‌دلیل گفت‌وگوی روسای جمهوری ایران و آمریکا پس ازسه دهه قطع روابط میان دوکشور، آغاز دوره جدیدی در روابط تیره و تار تهران و واشنگتن بود. پس از آن البته دو کشور ایران و آمریکا برسر پرونده هسته‌ای ایران بارها با یکدیگر گفت‌وگو کردند تا در نهایت ایران و اعضای گروه ۱+۵ در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین اتریش به توافق رسیدند. با این حال مقامات ایرانی در یک سال گذشته بارها از آنچه بدعهدی آمریکا در اجرای این برجام می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند. از این رو اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با اعلام سفر رئیس‌جمهوری به آمریکا برای شرکت در هفتادویکمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، به «بدعهدی‌های برجامی» آمریکا، نیزاشاره کرد و گفت: دولت، وزارت امور خارجه و سایر بخش‌ها به این موضوع واقف هستند که طرف‌ مقابل بدعهدی دارد و باید حتما آن را پیگیری کنیم.جهانگیری افزود: مهم‌ترین کمک برجام این بود که فرصتی ایجاد کند تا بتوانیم از این فرصت برای حل مشکلات مهم و پیشرفت اقتصادی کشور استفاده کنیم و ما هم در حال بهره‌برداری از این فرصت هستیم.وی درباره ششمین جلسه هیات نظارت بر اجرای برجام نیز گفت: روسای جمهور و مجلس نیز در این هیات عضو هستند و اگر گزارشی درباره «بدعهدی‌های برجامی» آمریکا بوده، در آنجا مطرح شده است و ان‌شاءالله تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند.

تحویل ریاست جنبش غیرمتعهدها

حسن روحانی همچنین قرار است سفری هم به ونزوئلا داشته باشد. به گفته جهانگیری از آنجا که ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها در حال اتمام است و باید ریاست این جنبش به ونزوئلا تحویل داده شود رئیس‌جمهوری تصمیم گرفته است با حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها در ونزوئلا، ریاست این جنبش را به این کشور تحویل دهد. شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها شهریور ۹۱ در تهران برگزار و ریاست این جنبش از مصر به ایران منتقل شد. هفدهمین نشست نیز در ونزوئلا برگزار می‌شود و ایران ریاست این جنبش را به کشور میزبان تحویل خواهد داد. به گزارش «ایسنا» جهانگیری همچنین گفت: احتمالا رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به یکی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین نیز سفر می‌کند. در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی همچنین سفری به کوبا خواهد داشت. در همین ارتباط پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد: پس از اجلاس ونزوئلا، روحانی به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری کوبا و برای دیداری دوجانبه عازم هاوانا پایتخت کوبا خواهد شد.

رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا و رئیس‌جمهوری این کشور، مذاکره هیات‌های عالی‌رتبه و امضای اسناد متعدد همکاری را از اصلی‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رئیس‌جمهور در کوبا اعلام کرد. پرویز اسماعیلی افزود: در آخرین مرحله از سفر، روحانی برای سفری دو روزه و سخنرانی در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد. ازسوی دیگر به‌دنبال انتشار خبری مبنی‌بر سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به آلمان در نشریه «تاگس اشپیگل» یک منبع آگاه در ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، این خبر را تکذیب کرد. این منبع آگاه افزود:‌ رئیس‌جمهور در حال حاضر برنامه‌ای برای سفر به آلمان پیش‌بینی نکرده است و این خبر صحت ندارد.