پایبندی تهران به توافق هسته‌ای

گروه دیپلماسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر و اعلام کرد ایران کماکان به مفاد توافق ژنو پایبند مانده است. همزمان نماینده ایران در آژانس گفت این گزارش مطلب تازه‌ای ندارد و فقط تاییدی بر اجرای مفاد برجام است.به گزارش «ایرنا»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود در رابطه با اجرای برجام گزارش ۵‌صفحه‌ای خود را در اختیار ۳۵ عضو آژانس قرار داد. یوکیو آمانو در تازه‌ترین گزارش خود در رابطه با فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، یکی از کوتاه‌ترین گزارش‌های خود پس از اجرای برجام در ۲۶ دی ۹۴ را منتشر کرد.در گزارش پنج صفحه‌ای آژانس آمده است: «ارزیابی نبود فعالیت‌ها یا مواد هسته‌ای غیر اعلام شده در ایران از سوی آژانس همچنان ادامه دارد.» همچنین در این گزارش تاکیده شده است که آژانس از زمان توافق روی برجام، به نظارت بر اجرای این توافقنامه از سوی ایران ادامه داده‌است. قرار است این گزارش در جلسه آینده شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد.

براساس روال کار آژانس، گزارش مدیرکل ۱۰ روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار می‌گیرد. نشست آینده شورای حکام آژانس نیز در تاریخ ۱۹ سپتامبر(۲۹ شهریور) به‌مدت پنج روز در مقر آژانس در شهر وین اتریش برگزار می‌شود. براساس این گزارش رسما اعلام شد که ایران براساس توافق‌هسته‌ای (برجام) از سقف تولید اورانیوم با غنای پایین که ۳۰۰ کیلوگرم بوده، تجاوز نکرده است. آژانس اعلام کرده که ایران از زمان توافق با ۱+۵ تا دوره تکمیل گزارش جدید به سقف ۱۳۰ تن بر مترمربع برای تولید و ذخیره‌سازی این محصول غیر رادیواکتیو نرسیده‌است. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد همچنین مدعی شده که «به نظر می‌رسد ایران از ماه مه (اردیبهشت) یک بخش جدید به تاسیسات نظامی پارچین افزوده باشد.» در ادامه این گزارش محرمانه آمده است: «از هنگام گزارش قبلی (ماه مه)، در بخش خاصی از سایت پارچین که تحت نظارت ماهواره‌ای آژانس است، تردد ماشین، تجهیزات و مصالحی که احتمالا برای ساخت‌وساز به کار می‌روند، مشاهده شده است.» به گزارش خبرگزاری فارس، آژانس پس از ذکر این احتمالات، به دیگر موارد موجود در عکس‌های هوایی خود پرداخته و افزوده‌‌است: «علاوه بر این، به نظر می‌رسد یک بخش جدید به یکی از ساختمان‌های موجود در پارچین افزوده شده‌است.» در بخش دیگری از این گزارش که به دست آسوشیتدپرس رسیده، آمده‌است که هرگونه فعالیت ساختمانی در پارچین پس از فوریه ۲۰۱۲ (بهمن ۱۳۹۰)، «توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی موثر» را کاهش می‌دهد. غربی‌ها سال‌ها است مدعی فعالیت‌های مرتبط با هسته‌ای در تاسیسات نظامی پارچین‌ هستند که پس از انتشار اخبار فراوان در رسانه‌های بین‌الملل و فشار بین‌المللی بر دولت وقت ایران، بازرسان آژانس اجازه یافتند که در دو نوبت در ژانویه و نوامبر ۲۰۰۵، از تاسیسات نظامی پارچین بازدید کنند. آن‌گونه که از اطلاعات درز کرده به خبرگزاری‌های غربی برمی‌آید، بازرسی از پارچین یکی از کلیدهای اصلی حل مساله «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران بود.

گزارش مطلب تازه‌ای ندارد

همزمان، نماینده دائم ایران در آژانس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مدیرکل آژانس، اقدامات ایران در چارچوب برجام را مورد تایید قرار داده است. به گزارش «ایرنا» رضا نجفی به دنبال انتشار گزارش فصلی یوکیو آمانو گفت: «این گزارش، اقدامات ایران در چارچوب برجام را مورد تایید قرار داده است.» نجفی ابراز کرد: «این گزارش قرار است در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بررسی شود.» او افزود: «گزارش جدید آژانس درباره ایران مطلب تازه‌ای ندارد و فقط تاییدی بر اجرای اقدامات برجام است.»