بنیاد مستضعفان و اتحادیه صنایع باواریای آلمان تفاهم‌نامه‌ای را برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله ارتباطات، صنایع غذایی، عملیات بانکی و انرژی‌های تجدیدپذیر امضا کردند.

به گزارش «ایرنا» همچنین توافقنامه همکاری بین اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا با بانک سینا منعقد شد.این تفاهم‌نامه و توافق‌نامه در جریان برگزاری سمینار همکاری‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان با ایالت باواریای آلمان به امضای محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و خانم «ایلزه آیگنر» معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و فناوری ایالت باواریای آلمان رسید.

انتقال دانش و تکنولوژی

بر اساس تفاهم‌نامه هیات اقتصادی آلمان با بنیاد مستضعفان، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، انتقال دانش و تکنولوژی گسترش یافته و بر اساس توافقنامه مشترک بانک سینا با vbw، شعبه بانک سینا در مونیخ افتتاح خواهد شد. همچنین بنیاد مستضعفان در نظر دارد که در زمینه‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع‌غذایی، عملیات بانکی و خدمات مالی، صنایع ساختمان‌سازی، کشاورزی و دامپروری، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع نساجی و گردشگری با شرکت‌های آلمانی سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشد.

برنامه بنیاد مستضعفان برای رشد تولید و صادرات

رئیس بنیاد مستضعفان در این سمینار گفت: ایران با اقتصادی به ارزش تقریبی ۳/ ۱ تریلیون دلار، هجدهمین اقتصاد جهان‌ به‌شمار می‌رود و از ظرفیت‌های بالایی برای رشد و شکوفایی برخوردار است. بنا بر اعلام روابط عمومی بنیاد مستضعفان، سعیدی‌کیا افزود: رشد اقتصادی ایران اکنون به چهار درصد رسیده و بناست تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه به میانگین سالانه ۸درصد برسد و برای حصول به این نتیجه، ما آماده پذیرش سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستیم. وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران طی سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: آلمان در نتیجه مذاکرات نقش سازنده‌ای را ایفا کرد و بنیاد هم به تأسی از کشورمان آماده از سرگیری و افزایش مناسبات دوجانبه با کشورهای حوزه یورو و ازجمله آلمان است.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن جمعیت ۸۰ میلیونی، نیروی کار جوان و تحصیلکرده و برخورداری از منابع غنی طبیعی، ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد و از سوی دیگر خواهان انتقال فناوری‌های روز، تجارب نوین تولید و تامین مالی پروژه‌های بزرگ و کوچک است. وی یادآور شد: بنیاد مستضعفان به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی کشور علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، در زمینه‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی نیز گام‌های اساسی برداشته است. رئیس بنیاد مستضعفان برنامه راهبردی این نهاد را ایجاد تحول ارزش‌آفرینی و سوددهی بنیاد تا سال ۲۰۱۹ میلادی برشمرد و گفت: تلاش می‌کنیم ارزش تولید بنیاد را به قیمت ثابت سال ۲۰۱۵، به بیش از ۲۲ میلیارد دلار و رشد سالانه را به ۱۲ درصد افزایش دهیم.

سعیدی‌کیا افزایش ارزش صادرات بنیاد از حدود ۳۶۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳/ ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی را از دیگر راهبردهای این نهاد عنوان کرد و افزود: تلاش می‌شود تا مجموع ارزش صادراتی بنیاد در سه سال پیش‌رو به ۸/ ۲ میلیارد دلار برسد که در این صورت صادرات بنیاد باید سالانه حدود ۵۰ درصد افزایش یابد. وی ادامه داد: برای رسیدن به این میزان رشد نیازمند سرمایه‌گذاری حدود هشت میلیارد دلاری در طول سه سال هستیم که مقرر شده حداقل ۴۰ درصد آن از طریق مشارکت‌های داخلی و خارجی و فاینانس تامین شود و در این راستا روی سرمایه‌گذاران مطمئن خارجی حساب ویژه‌ای باز شده است. سعیدی‌کیا با یادآوری اینکه تراز تجاری ایران با آلمان منفی است، گفت: واردات ما از کشور آلمان تناسبی با حجم صادرات ندارد و ما به دنبال یافتن بازارهایی در اروپا و از جمله ایالت باواریا برای صادرات محصولات باکیفیت کشاورزی، مواد شیمیایی، فرآورده‌های معدنی و صنایع غذایی هستیم.

صادرات بایرن به ایران بالغ بر 205 میلیون یورو است

خانم «ایلزه آیگنر» وزیر اقتصاد، رسانه‌، انرژی و فناوری ایالت باواریای آلمان نیز در این نشست با ابراز خوشحالی برای سفر به ایران به همراه شرکت‌های بایرن گفت: صادرات بایرن به ایران بالغ بر ۲۰۵ میلیون یورو است و ما ظرفیت بالایی برای توسعه دوجانبه اقتصادی بین دو کشور داریم. وی افزود: شرکت‌های بایرن می‌توانند انواع خدمات و محصولات مورد نیاز ایران را ارائه دهند و ما براین باوریم که با انجام این سفر می‌توانیم فرصت‌های بزرگی برای کسب و کار به‌وجود آوریم. وزیر اقتصاد ایالت باواریا افزود: تمایل‌همکاری شرکت‌های این ایالت با ایران زیاد است و من با سفر به ایران، شرکت‌های بایرنی را برای همکاری با ایران پشتیبانی می‌کنم و هدف ما از این سفر آغاز همکاری در بخش‌های مهم اقتصادی است.

آیگنر در ادامه گفت: بایرن یکی از مکان‌های اقتصادی مهم در آلمان و اروپا است و بعد از لغو گسترده تحریم‌های اقتصادی در آغاز سال جاری میلادی، ایران دوباره به اقتصاد جهانی بازگشته و نقش مهمی در این عرصه بازی می‌کند. وی گفت: ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر و داشتن یک طبقه متوسط قوی و سطح خوبی از آموزش و پرورش و ذخایر بزرگ مواد خام، شانس خوبی برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی دارد و ما مشتاقانه منتظر همکاری و شراکت موفقیت‌آمیز با ایران هستیم. به گزارش «ایرنا» خانم «ایلزه آیگنر» قائم‌مقام نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و فناوری ایالت باواریای آلمان و آقای «برترام بروسارت» رئیس انجمن صنایع باواریا در راس هیاتی از شرکت‌های آلمانی به ایران سفر کرده‌اند. در جریان این سفر اعلام شد که قرار است بانک‌های سینا، خاورمیانه و پارسیان در ایالت باواریای آلمان شعبه دایر کنند.